تکنولوژی

تلفن‌هاى دوربين‌دار دوربين‌هاى ديجيتالى را كنار مى‌زنند

نام نویسنده: امير كوچك سرابندى‌

دنیای اقتصاد – تلفن‌هاى دوربين‌دار هم‌اكنون از كيفيت پايين‌ترى نسبت به دوربين‌هاى ديجيتال برخوردارند ولى پيش‌بينى مى‌شود به‌زودى به كيفيت لازم دوربين‌هاى ديجيتالى دست پيدا كنند.

تعداد فروش تلفن‌هاى دوربين‌دار در سال 2004 در حدود 190 ميليون دستگاه بود كه به راحتى بازار دوربين‌هاى معمولى و دوربين‌هاى ديجيتال را پشت سرگذاشته است‌.

قتى كداك برونى در سال 1900 به بازار آمد، شعار آن اين بود، شما فقط دكمه را فشار دهيد و ما بقيه كارها را انجام مى‌دهيم. عكاسان ديگر نبايد حتما دانشمندانى آماتور باشند كه ماهرانه مواد شيميايى را با يكديگر در تاريكخانه‌ها مخلوط مى‌كنند، عكاسى در حال حاضر يك پديده شايع با بازار انبوه است. كمى بيشتر از يك قرن بعد، همين مساله براى دوربين‌هاى ديجيتال و عكاسى ديجيتال در حال رخ دادن است. دوربين‌هاى ديجيتال در دهه 90 براى كمپانى‌هاى بزرگ، خيلى جدى بود. براى اينكه بتوانيد از اين دوربين‌ها استفاده كنيد نه تنها بايد بر خود دوربين احاطه داشته باشيد، بلكه بايد انبوه نرم‌افزارهاى كامپيوترهاى شخصى را نيز بشناسيد، چيز ديگرى لازم نيست.

حالا ديگر اين موضوع ممكن است كه شما دستور چاپ تصاوير و عكس‌هاى ديجيتال را از يك لپ‌تاپ كوچك بدهيد. حتى ارزان‌ترين دوربين‌هاى ديجيتال هم عكس‌هاى شفاف و با كيفيت خوب در اندازه‌هاى 6*4 اينچ مى‌توانند بگيرند. بعضى دوربين‌ها به طور مستقيم به پرينتر وصل مى‌شوند، به همين دليل نيازى نيست كه دوروبرتان را با كامپيوتر شلوغ كنيد و مهم‌تر اينكه دوربين‌هاى ديجيتال، به قول كريس شوت يكى از تحليلگران و كارشناسان بازار ديجيتال، از مد روز ديجيتالى بهره مى‌برند و به‌نوعى روى بورس هستند. وقتى مردم مى‌بينند وابتگان و آشنايان آنها به استفاده از دوربين‌هاى ديجيتال روى مى‌آورند، آنها هم بيشتر ترغيب مى‌شوند تا محصولات ديجيتال را آزمايش كنند. در سال 2004، براى اولين بار دوربين‌هاى ديجيتال نسبت به دوربين‌هاى متعارف كه از فيلم براى عكاسى استفاده مى‌كنند، فروش بيشترى داشتند، در سال 2005 انتظار فروش 83 ميليون دلارى براى دوربين‌هاى ديجيتالى مى‌رود كه دو برابر فروش دوربين‌هاى معمولى خواهد بود.

اما اين نقطه عطف در تاريخ عكاسى به وسيله يك روند بسيار قدرتمند تحت‌الشعاع قرار مى‌گيرد: رشد و افزايش تلفن‌هاى موبايل داراى دوربين‌ مى‌توانند به تدريج رقابت داغى را با دوربينهاى ديجيتال ايجاد كنند.

از حدود 600 ميليون دستگاه موبايلى كه در سال 2004 فروخته شد، حدود يك سوم آنها به دوربين مجهز بود، به عبارت ديگر فروش تلفن‌هاى دوربين‌دار چيزى حدود 190 ميليون دستگاه بوده است كه به راحتى از تعداد فروخته شده دوربين‌هاى معمولى و دوربين‌هاى ديجيتال (روى هم رفته) فراتر رفته است.

انتظار مى‌رود در سال 2005 فروش تلفن‌هاى داراى دوربين به بيش از 300‌ميليون دستگاه برسد.

در حال حاضر بسيارى از تلفن‌هاى دوربين‌دار به طرز نااميد‌كننده‌اى كيفيت كمترى نسبت به دوربين‌هاى ديجيتال دارند.

آنها عكس‌هايى با كيفيت كمترى توليد مى‌كنند. براى مثل آنها كمتر از يك Mega Pixel، عكس را مى‌توانند در خود ذخيره كنند كه در مقايسه با 4‌Mega‌Pixel كه اولين دوربين‌هاى ديجيتال مى‌توانستند در خود ذخيره كنند، بسيار كم‌تر است.

و از آنجا كه قطعه يا تراشه Processor در موبايل‌هاى دوربين‌دار وجود دارد تا در كنار عكاسى، كارهاى ديگرى هم انجام دهد، اغلب وجود اين تراشه‌ و وظايف متعدد آن، تاخير طولانى ايجاد مى‌كند وقتى شما دكمه شاتر را فشار مى‌دهيد، تا عكس را بگيريد.

به همين دليل بسيارى از افراد دوربين‌هاى تلفن‌ها را به عنوان آخرين گزينه انتخاب مى‌كنند و در صورتى آنها را انتخاب مى‌كنند كه دوربين‌ ديگرى در دسترس نباشد، آنا خيلى خوشحال خواهند شد كه تلفن‌هايشان عكس بگيرند، يك عكس تار ومبهم بهتر از اين است كه اصلا عكسى وجود نداشته باشد.

اين بدين معناست كه موبايل‌هاى دوربين‌دار نمى‌توانند با دوربين‌هاى ديجيتال رقابت كنند، به اين دليل كه دوربين موبايل‌ها اساسا يك بار مصرف تلقى مى‌شوند و مردم وقتى هيچ چاره‌اى نداشته باشند، سراغ آنها مى‌روند. موسسه IDC پيش مى‌كند كه فروش چنين دوربين‌هايى در 2004 به 460 ميليون دستگاه خواهد رسيد، سپس به موازات آنكه موبايل‌هاى دوربين‌دار توليد و تكثير شوند باعث كاهش فروش دوربين‌هاى ديجيتال خواهد شد. در 2006 فروش دستگاه‌هاى ديجيتال (دوربين‌ها و موبايل‌هاى دوربين دار) فراتر مى‌رود از فروش دستگاه‌هايى كه از فيلم استفاده مى‌كنند (دوربين‌ها و دوربين‌هاى يك بار مصرف).

آيا كيفيت دوربين‌ موبايل‌ها بهتر خواهد شد به نحوى كه بتواند با دوربين‌هاى ديجيتال رقابت كند؟ در زمان حاضر اين امر اندكى محال به نظر مى‌رسد.

موبايل‌هاى دوربين دار غير از توليد عكس‌هاى با كيفيت پايين اشكالات ديگرى هم دارند. سازندگان تلفن بايد دودسته از مصرف‌كنندگان با علائق متفاوت را راضى كنند. اپراتورهاى شبكه موبايل و نيز مشتركان را براى مثال بسيارى از مردم، علاقه‌مندند كه تلفن خود را به كامپيوتر وصل كنند و عكس‌هاى خود را ب آن منتقل كنند. اما اپراتور‌هاى شبكه ترجيح مى‌دهند كه عكس‌ها را از طريق سيستم بى‌سيم بفرستند، زيرا در آن صورت آنها مى‌توانند براى اين كار پول دريافت كنند. بنابراين، اين موضوع است كه دان لود كردن عكس از دوربين‌هاى موبايل‌ها در كامپيوتر را مشكل مى‌سازد.

سازندگان دوربين هم بيكار نمى‌نشينند و سعى مى‌كنند تا بازار را براى خود حفظ كنند، مثلا با ارائه كردن مدل‌هاى دوربين‌ با Mega Pixel بالاتر ويژگى دقت بيشتر. اما نهايتا ممكن است موبايل‌هاى دوربين‌دار عكس‌هاى با كيفيت بهتر توليد كنند براى مردم، آيا در اين صورت باز هم اين مردم، دوربين‌هاى مستقل و مجزا خواهند واست؟

پاسخ به اين سوال، بخشى از بحث وسيع‌تر و بزرگ‌ترى درباره اين است كه آيا موبايل‌هاى دوربين‌دار آماده هستند تا تبديل به همتا و رقيب ديجيتال براى چاقوهاى ارتش سوييس شوند كه جايگزين دستگاه‌هاى چند كاره مثل دوربين موسيقى پلى‌ير وارگانيزرهاى دستى شوند. در حال حاضر فروش كامپيوترهاى دستى Hand- hold يا PDAS از وقتى با كيفيت بالاى خيلى قدرتمند شدند در حال افول است. آيا دوربين‌هاى ديجيتال به سرنوشت اين كامپيوترها دچار مى‌شوند؟

شايد جنگ ميان PDAS و تلفن‌‌‌‌هاى هوشمند يك برنده آشكار و واضح نداشتPDA : سازان، طرح‌هاى تلفنى را به دستگاه‌هاى خود اضافه كردند و مل‌هايى از ارگانيزرهاى شخصى به تلفن‌هاى هوشمند اضافه شد. يكى چنين چيزى براى دوربين‌هاى ديجيتال در حال رخ دادن است. مشتريان مى‌توانند انتخاب كنند ميان يك دوربين با طرح تلفن ساده و يك تلفن با يك دوربين ساده يا پيوندى از هر دو را انتخاب ‌كنند. يا آنها علاقه‌مند خواهند بود كه هر يك از اين دستگاه‌ها را جداگانه داشته باشند. به هر حال وقت آن است كه براى تكثير انواع و اشكال جديدى از دوربين‌ها آماده شويد.

منبع : اكونوميست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا