تکنولوژی

پس از سه سال فقط 40درصد پيشرفت‌:پايان پروژه لينوكس فارسى‌

دنياى اقتصاد- سيستم عامل ملى لينوكس فارسى از بهمن سال 81 توسط مركز فناورى اطلاعات و ارتباطات شريف با حمايت شوراى عالى انفورماتيك به منظور پر كردن خلاء مربوط به زبان فارسى در سيستم عامل لينوكس آغاز شد تا بر اساس طرحى جامع به مدت سه سال اين پروژه به پايان رسد اما تا كنون و با گذشت 2 سال تنها 40درصد از اين پروژه اجرا شده است.

محمد خوانسارى مدير طرح ملى لينوكس فارسى در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص تاخير ايجاد شده در اجراى اين پروژه مى‌گويد: از ابتداى سال جارى هيچگونه بودجه‌اى به اين پروژه تعلق نگرفته است و اين مركز نتوانسته پروژه‌اى جديد در قالب طرح ملى لينوكس اجرا كند.

وى با اشاره به تاخير 7 ماهه اختصاص بودجه در سال گذشته گفت: تاخير بودجه اين پروژه در سال گذشته عدم پرداخت بودجه در سال جارى موجب تاخير در اجراى كلى پروژه شده‌اند در حالى كه اگر بودجه‌ها در زمان مناسب و تعيين شده اختصاص مى‌يافت اين طرح در زمان تعيين شده مى‌توانست پايان يابد.

خوانسارى در ادامه مى‌گويد: با توجه به اينكه مركز IT شريف از ابتداى امسال به اجراى 6 همايش به منظور فرهنگ سازى استفاده از لينوكس فارسى و اتشار به موقع خبرنامه‌هاى اين پروژه پرداخته است و به نظارت پروژه‌هاى تعريف شده در سال گذشته نيز ادامه داده اما نمى‌تواند بدون دريافت بودجه اين پروژه را به موقع تحويل دهد و توليد محصول به عقب مى‌افتد.

وى پيش‌بينى مى‌كند تاخير 8 ماهه در تخصيص بودجه امسال موجب از دست دادن تيم مديريتى اين پروژه شود در حالى كه اين تيم كاملا با پروژه آشنا هستند و تا كنون نيز توانسته‌اند خروجى‌هاى قابل استفاده‌اى از پروژه‌هاى اجرا شده توليد كنند.

خوانسارى در پاسخ به اين سوال كه آيا جلساتى براى رفع مشكل با شوراى عالى انفورماتيك داشته‌اند يا خير؟ مى‌گويد: از ابتداى سال‌جرى حداقل هر سه هفته يك بار جلسه‌اى با مسوولان شوراى عالى انفورماتيك براى اطلاع از مشكل تخصيص يافتن بودجه داشته‌ايم و اما مشكلى در شورا براى ارائه بودجه وجود ندارد و مسوولان در حال پيگيرى اين مساله در سطح سازمان مديريت و برنامه‌ريزى هستند اما تا كنون هيچ نتيجه‌اى دريافت نكرده‌ايم.

وى در خصوص بودجه‌هاى صرف شده و مورد نياز اين پروژه مى‌گويد: تا كنون 370 ميليون تومان براى اين پروژه از شوراى عالى انفورماتيك و شوراى عالى اطلاع‌رسانى در قالب طرح تكفا دريافت شده است كه با اين بودجه 20 پروژه از سوى مركز تعريف شده و در حال اجرا توسط بخش خصوصى است.

خوانسارى مى‌فزايد: 120 ميليون تومان از بودجه دريافتى متعلق به سال 81 و 250 ميليون تومان متعلق به سال 82 است كه با توجه به يك ميليارد بودجه تعيين شده براى سال 82 با 250 ميليون تومان آن موافقت شد و در سال‌جارى نيز تقاضاى يك ميليارد تومان بودجه شده است كه تاكنون تائيد نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا