تکنولوژی

سازمان تنظيم مقررات :صدور مجوزهاي جديد اورجينيشن براي متقاضيان متوقف شد

هفته نامه عصر ارتباط – صدور مجوز تلفن اينترنتي در بخش اورجينيشن که پيش از اين توسط شرکت فناوري اطلاعات (ديتاي سابق) صادر مي‌شد، متوقف شد.

رضا رشيدي-مديرعامل شرکت فناوري اطلاعات با بيان اين مطلب به خبرنگار عصرارتباط گفت: شرکت فناوري اطلاعات پيش از اين مجوزهايي براي فعاليت شرکت‌هاي تلفن اينترنتي در زمينه اورجينيشن صادر مي‌کرد که با توجه به آيين‌نامه VoIP فعلا صدور مجوزهاي جديد در اين بخش متوقف شده است.

او ادامه داد: اين تصميم از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اتخاذ شده است، چنانکه پس از بررسي مجدد در خصوص آيين‌نامه VoIP در کميسيون تنظيم مقررات عملا تکليف صدور مجوز براي شرکت‌هاي تلفن اينترنتي مشخص خواهد شد.

براساس اين گزارش آيين‌نامه VoIP در اواخر دولت گذشته در حالي به تصويب کميسيون تنظيم مقررات رسيد که به هنگام تصويب آن با مخالفت برخي شرکت‌هاي داراي پروانه اورجينيشن مواجه شده بود. پس از روي کارآمدن دولت جديد و تغيير رياست سازمان تنظيم مقررات تغيير در برخي از مفاد اين آيين‌نامه در دستورکاري رگولاتوري قرارگرفت.

چنانکه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درصدد است شرايطي را فراهم آورد که فعاليت شرکت‌هاي اورجينيشن که فعاليت آن در آيين نامه ممنوع شده بود نيز ادامه يابد.
معصوم فرديس- رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: در اولين جلسه کميسيون تنظيم مقررات، اعضا درباره آيين‌نامه ارائه خدمات تلفني بين‌الملل به توافق نرسيدند و مقرر شد تا مفاد اين آيين‌نامه و پيشنهادهاي جديد در جلسات آتي مورد برررسي قرار گيرد.

او با اشاره به تصويب آيين‌نامه VoIP در زمان دولت قبلي ادامه داد: از آنجايي که اين آيين‌نامه به تصويب کميسيون رسيده است از همين رو همچنان لازم‌الاجرا است و تا زمانيکه تغييرات در کميسيون به تصويب نرسد دريافت مدارک براي صدور پروانه ارائه خدمات تلفن اينترنتي بين‌الملل همچنان ادامه خواهد داشت.

فرديس گفت: در حال حاضر جلوي صدور مجوز جديد در عرصه اورجينيشن را گرفته‌ايم تا اينکه کميسيون نظر خود را درباره آيين‌نامه VoIP مجددا اعلام کند.

او اضافه کرد: طبق آيين نامه، صدور مجوز ارائه خدمات تلفني بين‌الملل در اختيار سازمان تنظيم مقررات است، از همين رو شرکت فناوري اطلاعات از اين پس مجاز به صدور پروانه جديد در زمينه اورجينيشن نيست.

براساس اين گزارش، تاکنون 19 شرکت مدارک خود را مطابق بافراخوان خدمات تلفن بين‌الملل به سازمان تنظيم مقررات ارسال کرده‌اند اما رگولاتوري هنوز هيچ تصميمي در خصوص صدور مجوز براي متقاضيان اتخاذ نکرده است.

چنانکه به نظر مي‌رسد رگولاتوري در انتظار تصميمات جديد کميسيون تنظيم مقررات در اين خصوص است، درصورتي که هيچ تغييري در اين آيين‌نامه مصوب صورت نگيرد عملا رگولاتور بايد پروانه‌هاي جديدي که اجازه فعاليت ترمينيشن و اورجينيشن را به دريافت‌کنندگان پروانه داده است را صادر کند.

در حال حاضر بيش از 800 مجوز اورجينيشن براي متقاضيان از سوي شرکت فناوري اطلاعات صادر شده است که شرکت‌هاي داراي اين پروانه تنها مجاز به فعاليت در زمينه انتقال مکالمه از داخل ايران به خارج از کشور هستند.

تصويب آيين‌نامه VoIP توسط کميسيون تنظيم مقررات که در زمان رياست داوري‌نژاد تدوين شده بود عملا بزرگ‌ترين عرصه مخابراتي است که امکان آزادسازي آن و حضور بخش خصوصي را در عرصه انتقال مکالمه از داخل به خارج و همچنين از خارج به داخل و انتقال آن به کشورهي ديگر (ريفايلينگ) را فراهم مي‌کند.

آيين‌نامه VoIP يکي از جنجال‌برانگيزترين آيين‌نامه‌هايي بود که سازمان تنظيم مقررات در زمان رياست داوري‌نژاد آن را تدوين و به تصويب رساند. اين آيين‌نامه با توجه به بازارهاي بين‌المللي تلفن اينترنتي تدوين شده است. اين در حالي بود که پيش از تصويب اين آيين نامه عملا واگذاري مجوز ترمينيشن تنها به 3 يا 4 شرکت مورد بحث و بررسي بود که با مخالفت رگولاتوري مواجه شد. در حال‌حاضر همچنان سرنوشت اين آيين‌نامه جنجال‌برانگيز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا