تکنولوژی

گارگاه وبلاگ و تاثيرات متقابل رسانه اى در دانشگاه اصفهان برگزار شد

آی تی ایران – همزمان با برگزارى جشنواره منطقه اى نشريات دانشجويى کارگاه ” وبلاگ و تاثيرات متقابل رسانه اى” در دانشگاه اصفهان برگزار شد .

مدیر سایت آی تی ایران در اين جلسه با اشاره به اين که يکى از مشکلاتى براى عصر حاضر عنوان مى شود نبود گوش هاى کافى براى شنيدن صداهاى درونى انسانهاست و همين موضوع به دور شدن از زندگى شخصى و حرکت در فضاى گروهى منجر شده گفت: اکنون اما انسان عصر ارتباطات مى تواند آزادانه تصورات وخفاياى زندگى خود را در فضاى مجازى اينترنت قرار دهد و جهانى را از آن باخبرسازد.

شهرام شریف وبلاگ را رسانه اى براى قشر بى رسانه ذکر کرد و با اشاره به اين که وبلاگ ها على رغم ضعف هاى لجستيکى متعدد در مقايسه با ديگر رسانه ها خود را درون بدنه اطلاع رسانى جهانى جاى داده اند افزود: وبلاگها از طرفى گسترش وسيعى يافته اند و از طرف ديگر به دليل آنکه از زبان و لحن جديدى نسبت به ديگر رسانه ها بهره مى گيرند از ديگر رسانه ها بسيار جلوتر به نظر مى آيند.

به گفته شريف وبلاگها بدون داشتن محدوديت ديگر رسانه ها و به دليل سهولت در ايجاد، واقع نگارى و اثر پذيرى وسيعى پيدا کرده اند هر چند در مقابل اين مزايا به دليل مشکل فقدان استناد و عمق کم از ضعف هايى نيز رنج مى برند.

به گفته اين روزنامه نگار يکى از ويژگى هاى وبلاگها شهرت سريع آنهاست و هم اکنون در آمريکا پنج وبلاگ سياسى پربيننده روى هم بيشتر از نيم ميليون نفر در روز بازديد کننده دارند که اين نشان دهنده ورود جدى وبلاگها در عرصه جذب مخاطب است .

وى با اشاره به اين که جنگ عراق و انتخابات اخير رياست جمهورى در آمريکا دو واقعه تاثير گذار در عرصه وبلاگ نويسى به شمار مى آيند گفت: بر اساس تحقيقات وبلاگها باعث کاهش چشمگير تعداد کارشناسان خارجى در روزنامه هاى آمريکا نسبت به دهه 1990 شده اند و اين به دليل حضور وسيع آنها در عرصه وبلاگ نويسى است.

به فته شريف وبلاگها همچنان به دليل فقدان اطمينان از صحت اخبارشان چندان مورد استقبال رسانه هاى سنتى قرار نمى گيرند هر چند در مواردى خاص چنين سدى را شکسته و حتى در برخى مواقع به عنوان منبع خبرى رسانه هاى ديگر مطرح شده اند.

وى همچنين در بخش ديگرى از سخنانش با اشاره به شکل و شيوه هاى نوشتن در وبلاگ هاى ايرانى گفت: وبلاگها از طرفى محتواى روى اينترنت را به شکل وسيعى افزايش داده اند اما از طرف ديگر به دليل استفاده از فرهنگ شفاهى و کلمات و عبارات غيردقيق عملا نگرانى هاى زبان شناسان را هم برانگيخته اند در اين ميان معادل سازى هاى نامانوس و ديرهنگام نيز نتوانسته به اين وضيت کمکى کند.

در اين جلسه همچنين آمارهايى نيز از ميزان نفوذ وبلاگ در ميان قشرهاى مختلف ارايه و مراحل ثبت و ايجاد يک وبلاگ نيز به نمايش درآمد.

اين جلسه با پرسش و پاسخ دانشجويان خاتمه يافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا