تکنولوژی

سهم سرمايه انسانى در شركت‌هاى ايرانى تنها 34 درصد است

آی تی ایران – سهم سرمايه انسانى در شركت‌هاى ايرانى تنها 34 درصد است، اين در حالى است كه همين سهم در كشورهاى پيشرفته بالاى 70 درصد است.

دكتر بهزاد ابوالعلايى، دكتراى مديريت منابع انسانى، استاد دانشگاه و مشاور منابع انسانى گروه شركت‌هاى همكاران سيستم ضمن اعلام اين مطلب تاكيد نمود: سهم سرمايه ملى در ايران 38 هزار دلار و همين سهم در كشورهاى ژاپن وآلمان به ترتيب 565 و 399 هزار دلار است.

وى كه در هشتمين سخنرانى مشترك گروه شركت‌اى همكاران سيستم و دانشكده‌ى مديريت دانشگاه تهران در حضور نزديك به دويست نفر از مديران و كارشناسان سازمان‌هاى مختلف سخنرانى مى‌كرد با بيان “اهميت دارايى‌هاى نامشهود در سازمان” اظهار داشت: در عصر اقتصاد مبتنى بر دانش، فعاليت‌هاى ارزش آفرين سازمان‌ها تنها متكى بر دارايى‌هاى مشهود آن ها نيست و دانش و قابليت كاركنان، روابط با مشتريان و تامين‌كنندگان، كيفيت محصولات و خدمات، فناورى اطلاعات و فرهنگ سازمانى، دارايى‌هايى به مراتب ارزش‌مندتر از دارايى‌هاى فيزيكى هستند و بر اين اساس، توانمندى سازمان‌ها در به كارگيرى اين دارايى‌هاى نامشهود قدرت اصلى ارزشآفرينى آن‌ها را شكل مى‌دهد. در ميان دارايى‌هاى نامشهود سازمان نيز، منابع انسانى از اهميت ويژه‌اى برخوردار است.

به گفته‌ى دكتر بهزاد ابوالعلايى، توجه به دارايى‌ها و سرمايه‌هاى نامشهود سازمان موجب مى‌شود تا ارزيابى صحيح‌ترى از عملكرد سازمان‌ها در كوتاه‌مدت و بلندمدت به دست آيد. به عنوان مثال، تمام تلاش‌هاى صورت گرفته براى كاهش هزينه‌ها، اگر از طريق كاهش برنامه‌هاى آموزشى يا محدود كردن تلاش‌هاى تحقيق و توسعه حاصل شده باشد، مثبت ارزيابى نمى‌شود. همچنين هرگونه افزايش درآمد مثبت ارزيابى نمى‌شود، چون ممكن است به كاهش رضايت و وفادارى مشتريان در بلندمدت منجر گردد.

اين استاد دانشگاه با اشاره به مقالات و تحقيقاتى كه در كشورهاى آمريكايى و اروپايى صورت گرفته است، گفت سود و بهره‌ورى سازمان‌هايى كه بودجه آموزشى خود را، به‌ويژه پس از كوچك‌سازى، افزايش داده‌اند، نسبت به سازمان‌هايى كه بودجه آموزشى آن‌ها ثابت مانده، تقريباً دو برابر شده است. تحقيقات وسيع انجام شده در سازمان‌هاى انگليسى نيز نشان مى‌دهد كه فقط 17% از كاركنان با همه‌ى توان، استعداد و انگيزه‌ى خود درگير كار هستند، 63% در حد معمول، متعارف و در چارچوب حداقل استانداردها و انتظارات كار مى‌كنند و 20% بقيه به دليل تناسب نداشتن استعداد، تمايل، علاي و شخصيت خود با شغل، نه ‌تنها ناراضى و ناراحت هستند، بلكه اصرار دارند كه ناخشنودى و نارضايتى خود را به كاركنان ديگر نيز انتقال دهند. اين دست‌يافته‌ها، اهميت دارايى‌هاى نامشهود و به ويژه منابع انسانى را بيش از پيش آشكار مى‌سازد.

دكتر ابوالعلايى، در ادامه سخنانش افزود: دارايى‌هاى نامشهود سازمان، سهم قابل توجه و فزاينده‌اى در ارزش بازار شركت‌ها دارند و به همين دليل بايد به دقت مديريت شوند. وى با اشاره به اين مطلب كه مديريت منابع انسانى سازمان‌ها مى‌توانند از طريق تعريف Vision، فراهم آوردن فرصت براى رشد و ارتقاى كاركنان، ايجاد انگيزه‌هاى مناسب، مشاركت دادن كاركنان در تصميم‌گيرى‌‌ها و كارهاى مختلف، ايجاد فضاى كار تيمى، اطلاع رسانى اتفاقات سازمان به كاركنان و ايجاد احساس مالكيت نسبت به سازمان در كاركنان و … به تعهد و وفادارى آنان بيافزايد، به سخنان خود پايان داد.

گفتنى است نهمين جلسه از سلسله سخنران‌هاى ماهانه‌ى دانشگاه تهران و گروه شركت‌هاى همكاران سيستم روز چهارشنبه 7 بهمن ماه سال‌جارى با سخنرانى دكتر مدرس استاد دانشكده‌ى مديريت دانشگاه تهران و معاون جامعه‌ى حسابداران رسمى ايران برگزار خواهد شد.
پسران همان سايته

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا