تکنولوژی

دوره آموزش مديران شركت‌هاى Hi-tech توسط مرکز صنایع نوین برگزار شد

دنياى اقتصاد- مركز صنايع نوين براى نخستين بار در كشور به منظور آموزش تكنيك‌هاى مورد نياز شركت‌هاى وارد شده در عرصه رقابت و تربيت مديران شركت‌هاى High-Tech اقدام به برپايى دوره آموزش مديران در فضاى بين‌الملل كرده است.

در مراسم افتتاحيه اين دوره مهندس هاشمى با ذكر ايكه بيشترين نرخ رشد در دهه‌هاى اخير در جهان متعلق به صنايع نوين است، گفت: كشورهايى كه به دنبال رشد سريع و پايدار هستند. توسعه صنايع نوين را به عنوان يكى از محورهاى اصلى توسعه انتخاب نموده و در برنامه‌ها و سياست‌هاى كلان و بلند مدت جايگاه ويژه‌اى به توسعه صنايع نوين اختصاص داده‌اند و از ابزارهاى سياستى مختلفى همچون توسعه و بهبود نظام ملى نوآورى، آينده‌نگارى، تكنولوژى، شبكه سازى، ايجاد خوشه‌ها و پارك‌هاى مبتنى بر صنايع پيشرفته استفاده نموده‌اند. حتى برخى صاحبنظران توسعه درونزاى صنايع نوين را مترادف با حركت به سمت اقتصاد دانايى محور دانسته و معتقدند افزايش سهم توليد و صادرات محصولات صنايع نوين از مهم‌ترين شاخص‌هاى توسعه اقتصاد دانش محور است.

وی با اشاره به نقش شركت‌هاى خصوصى در صنايع نوين ادامه داد: در حال حاضر بازيگران اصلى توسعه صنايع نوين كشور بنگاه‌هاى خصوصى فعال در اين زمينه مى‌باشند و بار اصلى توسعه اين صنايع بر عهده بنگاه‌هايى است كه در اين حوزه متولد مى‌شوند، رشد مى‌نمايند و به بلوغ و بالندگى مى‌رسند. و لذا استراتژى توسعه صنايع نوين مكمل استراتژى‌هاى توسعه اقتصادى و اجتماعى و صنعتى است. در واقع اين استراتژى در پى ايجاد مكانيزم‌هاى لازم و هماهنگ با ماهيت حوزه‌هاى خرد و كلان اقتصادى در بخش صناي نوين است. وى افزود: در پى فعاليت‌هايى چون تشويق همكارى ميان بنگاه‌ها و شكل‌گيرى زنجيره‌ها، ايجاد رقابت و صرفه جويى‌هاى حاصل از مقياس و گستره توليد، ايجاد بنگاه‌هاى جديد در اين صنايع و حمايت از بنگاه‌هاى بزرگ و همچنين ايجاد بازار لازم براى آنها و ايجاد نهادهايى براى توزيع اطلاعات و فناورى و خدمات به بنگاه‌هاى توليدى، ارائه خدمات زيربنايى و فضاسازى لازم جهت ايجاد و رشد بنگاه‌هاى توليدى است.

هاشمى در ادامه گفت: بنگاه‌ها براى اينكه بتوانند در بازار رقابت جهانى كالاهاى خود را به فروش برسانند، و از طرفى مشتريان نيز به يك بنگاه اقبال نشان داده و كالاهاى آ را نسبت به رقبا ترجيح دهند، نياز به مزيتى دارند كه در عرصه رقابت آنان را متمايز از سايرين سازد. آنها مى‌توانند از طريق تنظيم استراتژى، ساختارهاى سازمانى، توانايى تصميم‌گيرى و پيشرو بودن در تكنولوژى به مزيت‌هاى رقابتى دست پيدا كنند. آنها مى‌توانند به طريقى كار كنند كه نرخ نوآورى در آنها به شدت تقويت شود و دائم در حال بهبود باشند. آنها بايد به‌گونه‌اى زندگى ‌كنند كه نوآور باشند.

وى همچنين گفت: با توجه به آنچه گفته شد مديران بنگاه‌هاى فعال در صنايع نوين با چالش‌هاى پيچيده‌ترى روبه‌رو هستند. مديران اين بنگاه‌ها علاوه بر تسلط بر مباحث مرتبط با تكنولوژىهاى بنگاه خود مى‌بايد نسبت به دانش مديريت بنگاهى صنايع نوين نيز آگاهى لازم را داشته باشند. با توجه به روند حركت به سمت اقتصاد دانش‌محور، ايجاد و رشد بنگاه‌هاى صنايع نوين از اهميت بسزايى در توسعه كشور برخوردار شده است و ايجاد و رشد اين بنگاه‌‌ها در گرو وجود مديرانى آگاه و توانمند مى‌باشد.

در ادامه دكتر آراستى مشاور علمى دوره و استاديار دانشكده مديريت و اقتصاد دانشگاه شريف با اشاره به اقدامات انجام گرفته براى اين دوره و نحوه برگزارى دوره‌‌ها گفت: از ويژگى‌هاى بارز اين دوره اين است كه اين دوره كاملا براساس نياز طراحى شده است. يعنى فكر كرده‌‌ايم كه مديران شركت‌هاى ما براى آمادگى جهت ورود به عرصه بين‌المللى به چه مهارت‌هايى احتياج دارند و بر اين اساس محتواى آموزشى دوره، طراحى شده است.

از سوى ديگر با توجه به اينكه تجربه اجراى چنين دوره‌اى در كشور وجود نداشت، تصميم گرفتيم كه از افراد متخصص خارجى استفاده كنيم. براى اين منظور يكى از دانشكده‌هاى مديريت (Business School) فرانسوى براى همكارى انتخاب شد و از بهترين اساتيد آن دعوت به همكارى شد. از ويژگى‌هاى اين دانشكده تعامل نزديك آن با يكى از بزرگ‌ترين شهرك‌هاى تكنولوژى اروپا يعنى سوفيا آنتى- پوليس (Sophia Antipolis) است.اين دوره آموزشى مقدماتى كه توسط اساتيد ايرانى و در طى يك ماه برگزار مى‌شود و هدف آن آشنايى مديران با مفاهيم پايه حوزه مديريت است. متعاقب آن دوره آموزشى اصلى، با حضور اساتيد خارجى و در طول 6 ماه برگزار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا