تکنولوژی

اسپيگل، موتور جستجويى که حرف ميزند

کامتونت – مدتى است که بازار موتورهاى جستجو داغ است و جنگ رقابتى شديدى بين گوگل، ياهو و سايرين درگرفته است. در اين بين يک شرکت اسکاتلندى بنام سى اى سى، اقدام به معرفى سرويس جديدى کرده است که نام “اسپيگل” را بدان داده است و توان خواندن نتيجه جستجو با صداى مرد يا زن را دارد.

Speegle در آدرس http://www.speegle.co.uk قابل دسترسى است و نتايج جالبى هم ارائه ميکند.

بى بى سى نيوز در اين رابطه گزارش داده است اسپيگل که ضمن جستجو، توان خواندن هم دارد آيا واقعا قابل استفاده براى افراد بينا و حتى نابينا ميباشد؟

گوردن رنتون، موسس اسپيگل ميگويد اين سيستم، روباتيک است که شايد اشتباهات کوچکى هم داشته باشد اما در مجموع بد نيست. او ادامه داد که سيستم براى افراد با ديد ضعيف و تار، ايده آل است و افرادى که بعد از آغاز جستجو دوست دارند کار ديگرى انجام دهند و فقط نتيجه را بشنوند، از آن استفاده بسيار خواهند برد.

سايت “اسپيگل” براى تبديل متن به صوت، از تکنولوژى PanaVox استفده کرده است. در گذشته استفاده از کنولوژى صوتى فقط روى باند پهن امکان پذير بود زيرا اندازه فايلها بزرگ ميشد اما CEC (شرکت بانى اين موتور جستجو) ميگويد که با تکنواوژى فشرده سازى خود توانسته اين سرويس را، حتى روى خطوط اينترنتى تلفن معمولى (دايال آپ) هم ارائه کند.

ظاهر اين موتور خيلى شبيه گوگل است اما ارتباطى بين گوگل و اسپيگل وجود ندارد.

به نظر ميرسد اسپيگل توسط افرادى که قصد فراگيرى زبان انگليسى دارند بيشتر مصرف ميشود، افرادى که ميخواهند عبارات برايشان تکرار شود.

نظر شما چيست؟ شما هم ميتوانيد اين موتور جستجو را امتحان کنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا