تکنولوژی

آشنائى با فلش ديسک

سخاروش – يکى از ويژگى هاى قابل توجه کامپيوتر ، قابليت ذخيره و بازيابى اطلاعات بر روى رسانه هاى ذخيره سازى متفاوت است . هارد ديسک ، فلاپى ديسک و ديسک هاى فشرده نمونه هائى متداول در اين زمنه مى باشند . برخى از حافظه هاى جانبى داراى اين ويژگى مهم مى باشند که مى توان آنان را براحتى جابجا نمود و از داده هاى ذخيره شده بر روى آنان در مکان هاى متفاوتى استفاده کرد . به اين نوع از حافظه ها ، حافظه هاى Removable گفته مى شود . فن اورى ايجاد حافظه هاى فوق از گذشته تاکنون دستخوش تحولات فراوانى شده است. در حافظه هاى اوليه، اطلاعات بر روى يک نوار مغناطيسى ذخيره مى گرديد که توسط يک دستگاه کاست صوتى استفاده مى گرديد . قبل از آن ، برخى کامپيوترها از پانج کارت به منظور ذخيره اطلاعات استفاده مى نمودند .به منظور آگاهى از داده هاى ذخيره شده ، سوراخ هاى موجود برروى کارت پانچ تفير مى گرديد .

از آن زمان تاکنون ، فن آورى هاى متعددى به منظور توليد رسانه هاى ذخيره سازى Removable ايجاد شده است. امروزه مى توان بر روى اين نوع از حافظه ها ( ديسک ، کاست ، کارت و يا کارتريج ) صدها مگابايت و يا چندين گيگابايت اطلاعات را ذخيره نمود .

مزاياى استفاده از حافظه هاى Removable

عرضه نرم افزارهاى تجارى

Backup گرفتن اطلاعات مهم

اننتقال داده بين دو کامپيوتر

ذخيره نرم افزار و يا اطلاعاتى که از آنان بطور دائم استفاده نمى گردد .

ايمن سازى داده هائى که تمايل نداريم ساير افراد به آنان دستيابى داشته باشند .

انواع رسانه هاى ذخيره سازى اطلاعا
رسانه هاى ذخيره سازى Removable را مى توان به سه گروه عمده تقسيم نمود :

حافظه هاى مغناطيسى

حافظه هاى نورى

حافظه هاى Solid state

فلش ديسک و يا فلش درايو ، يکى از جديدترين دستگاه هاى ذخيره سازى اطلاعات است که با توجه به ويژگى هاى منحصر بفرد خود توانسته است در کانون توجه علاقه مندان قرار گيرد. حافظه استفاده شده در اين نوع دستگاه ها از نوع Solid State بوده و مى توان هزاران مرتبه اطلاعاتى را بر روى آنان نوشت و يا حذف نمود.

ويژگى فلش ديسک ها
حافظه هاى فلش ، يکى از متداولترين نوع حافظه هاى Removable مى باشند که از آنان در دستگاه هاى کوچکى نظير دوربين هاى دجيتال ، PDA و يا فلش ديسک استفاده مى گردد.

فلش ديسک هاى USB روشى سريع و آسان به منظور افزايش فضاى ذخيره سازى را در اختيار کاربران قرار مى دهند . اين نوع دستگاه ها با استفاده از ويژگى هاى Plug & Play بسادگى و از طريق يک پورت USB به کامپيوتر متصل مى گردند .در زمانى که کامپيوتر روشن است مى توان يک فلش ديسک را به پورت USB متصل و يا از آن جدا نمود .

پس از اتصال يک فلش ديسک به پورت USB کامپيوتر و شناسائى آن توسط سيستم عامل و نصب نرم افزارهاى ضرورى ، مى توان بسادگى فايل هاى مورد نظر را بر روى آن ذخيره نمود . قدرت درايوهاى فوق متاثر از پورت هاى USB مى باشد . از درايوهاى فلش USB به منظور اشتراک اطلاعات بين کامپيوترها و استفاده از فايل ها و اسناد مورد نظر در منزل و يا محل کار استفاده مى گردد . حافظه هاى فوق داراى ظرفيت هاى متفاوتى بوده و مى تواند تا چندين گيگابايت را شامل شود .

نحوه استفاده از فلش ديسک ها ، همانند يک هارد ديسک قابل حمل بوده و پس از اتصال آنان به پورت USB کامپيوتر امکان استفاده از آنان فراهم مى گردد .در اين رابطه به کابل هاى اضافه و يا آدپتور خاصى نياز نمى باشد .

فلش ديسک ها امکان افزودن و حذف فايل ها را تا يکصد هزار مرتبه فراهم نموده و به منظور ذخيره محتويات ديجيتال تا ده سال مناسب مى باشند ( از لحاظ تئورى ) .

پس از نصب فلش ديسک ، نحوه عملکرد آن مشابه يک هارد ديسک بوده و مى توان هر نوع داده ئى را بر روى آن ذخيره ، حذف و يا کپى نمود . فايل هاى موزيک ، اسناد ، نامه هاى الکترونيکى و فيلم نمونه هائى در اين رابطه مى باشد .

فلش ديسک هاى USB داراى يک اينترفيس از قبل تعبيه شده USB مى باشند که با پورت هاى USB 1.1 و USB 2.0 کار مى کند . امکان استفاده از فلش ديسک هاى USB در سيستم هاى عامل متفاوتى وجود دارد .

با استفاده از يک پورت USB 2.0 و يک فلش درايو USB 2.0 ، مى توان فايل ها را با سرعتى بالغ بر هشت مگابايت در ثانيه بازيابى و با سرعتى معادل هفت مگابايت در ثانيه ذخيره نمود.

در صورتى که BIOS برد اصلى کامپيوتر اجازه دهد، مى توان فلش ديسک را بگونه اى پيکربندى نمود که با استفاده از آن سيستم را راه اندازى نمود (booting ).

امکان به اشتراک گذاشتن فلش ديسک ها در يک شبکه وجود داشته و تمامى عمليات آنان مشابه يک هارد درايو مى باشد.

در زمان انتقال داده بر روى يک فلش درايو ، چراغ LED آن روشن مى گردد (فلش ديسک در حال استفاده براى عمليات خواندن و يا نوشتن است ). با توجه به اين که برخى از سيستم هاى عامل از cache در زمان نوشتن استفاده مى نمايند ، مى بايست قبل از جدا نمودن فلش ديسک از پورت USB از غيرفعال بودن چراغ LED آنان اطمينان حاصل گردد . خارج نمودن فلش ديسک از کامپيوتر در حين عمليات نوشتن و خواندن علاوه بر اين که داده ها را در معرض آسيب قرار مى دهد مى تواند به کامپيوتر و فلش ديسک نيز آسيب برساند .

استفاده از فلش ديسک

نصب : پس از نصب فلش ديسک به پورت USB و تشخيص آن توسط سيستم عامل با مراجعه به بخش My Computer مى توان آن را در ليست درايوها مشاهده نمود .( يک آيکون Removable Disk )

خواندن و نوشتن : نحوه خواندن ، نوشتن ، کپى و حذف فايل ها بر روى درايوهاى فلش، مشابه هارد ديسک است .

Unplug نمودن دستگاه : پس از اتمام کار مى توان فلش ديسک را از پورت USB جدا نمود . بدين منظور مى بايست فرآيند Safe Removal را از طريق آيکون موجود در بخش Toolbar ( مطابق شکل زير ) دنبال نمود .

نحوه انتخاب يک فلش ديسک

شکل ظاهرى : اکثر بخش هاى شکننده فلش ديسک نظير اينترفيس USB مى بايست داراى يک روکش مناسب باشند . در زمان انتخاب يک فلش ديسک تجهيزات جانبى همراه آن نظير کابل هاى رابطه و ساير موارد موجود را بررسى نمائيد .

ظرفيت : فلش ديسک ها با ظرفيت هاى متفاوتى توليد و عرضه مى گردند.ظرفيت يک فلش درايو را متناسب با نياز خود انتخاب نمائيد .

سازگارى : در صورتى که کامپيوتر شما داراى يک پورت USB 1.1 و يا USB 2.0 است، فلش درايوى را انتخاب نمائيد که با آنان سازگار باشد. پورت هاى USB 1.1 داراى سرعت کمترى نسبت به پورت هاى USB 2.0 مى باشند.اکثر درايوهاى USB 2.0 د پورت هاى USB 1.1 کار مى کنند ولى به منظور استفاده از تمامى ظرفيت سرعت، درايو USB 2.0 را به همراه پورت USB 2.0 استفاده نمائيد . در زمان انتخاب يک فلش درايو مى بايست سازگارى آن با سيستم عامل نصب شده بر روى کامپيوتر نيز بررسى گردد .

حفاظت داده ها . نحوه حفاظت محتويات ديجيتال ذخيره شده بر روى يک فلش درايو به چه صورت است ؟ تعداد زيادى از فلش درايوها داراى سوئيچى به منظور حفاظت در مقابل نوشتن تصادفى مى باشند ( نظير دکمه هاى موجود بر روى فلاپى ديسک ها و نوارهاى ويدئوئى ) . در صورتى که اطلاعات حساس و مهمى بر روى فلش درايو ذخيره شده است و نمى بايست افراد غيرمجاز به آنان دستيابى داشه باشند ، فلش ديسکى اننخاب گردد که امکان استفاده از رمز عبور را در اختيار شما قرار مى دهد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا