تکنولوژی

پرشين بلاگ از توهم تا واقعيت

نام نویسنده: عليرضا شيرازى

آی تی ایران – رضا هاشمى يکى مدير سايت پرشين بلاگ گفت “77 درصد از كل محتواى فارسى در اينترنت مربوط به پرشين بلاگ است.” (سايت خبرى ايتنا، هموطن سلام)

شگفت انگيز خواهد بود اگر چنين آمارى واقعيت مى داشت اما سوال من اين هست که اين آمار طبق کداميک از روشهاى آمارى تهيه شده است و چه سند و دلايلى در توجيه چنين ادعايى وجود دارد؟

مرتبط:
77 درصد از کل محتوای فارسی در اینترنت مربوط به پرشین بلاگ است( هموطن سلام)

اگر بپذيريم که گفته اقاى هاشمى درست باشد بايستى بپذيريم که تمام وب سايتهاى ديگر فارسى از جمله تمام خبرگزاريها و سايتهاى خبرى فارسى، وبلاگهاى فارسى که در سايتهايى مستقل ميزبانى ميشوند، سايتهاى تحليلى و علمى و هر آنچه که به زبان فارسى در وب وجود دارد تنها 23 درصد محتواى فارسى را ايجاد ميکنند. آيا چنين فرضى براى شما قابل قبول است؟
نگاهى بدبينانه خواهد بود اما اگر آمار صحيح نباشد دوست من رضا هاشمى به تمام توليدکنندگان محتواى فارسى در وب توهين کرده و آنها را ناچيز شمرده است.

خوشبختانه در دنياى وب ابزارهاى مناسبى را در اختيار داريم تا ادعاى بالا را بررسى و صحت آنرا بسنجيم.

ابتدا نگاهى به ديگر آمار ارائه شده توسط ايشان خواهيم داشت. ايشان در صحبتهاى خود گفته اند که 270 هزار وبلاگ نويس در اين محيط به ثبت رسيده اند.که البته بهتر بود نام کاربرى ا بکار ميبردند چرا که بسيارى از کاربران چندين وبلاگ و شايد فقط براى آزمايش ثبت ميکنند و نميتوان هر نام کاربرى را به يک وبلاگ نويس نسبت داد.به هر حال ايشان خود اشاره دارند که تنها 65 هزار وبلاگ فعال فارسى داريم که فکر ميکنم احتمالا ايشان اين آمار را از سايت blogcensus.net تهيه کردند و البته اين سايت مشکلاتى در تشخيص وبلاگهاى فارسى دارد اما طبق آمار همين سايت که قبلا مورد استناد مديران پرشين بلاگ قرار گرفته ، پرشين بلاگ ميزبان 58 هزار وبلاگ است که البته به معناى فعال بودن همه آنها نيست اما ما فرض را بر همين ميگذاريم و بدين ترتيب پرشين بلاگ تنها با 58 هزار وبلاگ و آرشيو آنها معى 77 درصد محتواى فارسى است.در عين حال اجازه دهيد نگاهى کنيم به تعداد صفحات فارسى در اينترنت و در اين ميان از جستجوگر گوگل بهره مى بريم.

ابتداى نگاهى ميکنيم به تعداد کل صفحات پرشين بلاگ در گوگل که ميزان آن 233 هزار ميباشد و اين شامل تمام صفحات وبلاگها و منجمله صفحات آرشيو است (که ممکن است هر صفحه به دو صورت
آرشيو شده باشد ).ممکن است برخى از صفحات برخى وبلاگها در گوگل ثبت نشده باشند اما باتوجه به اينکه همين احتمال براى صدها سايت فارسى ديگر نيز وجود دارد بنابراين تاثير زيادى در بررسى ما نخواهد داشت.

حالا اجازه دهيد چند کلمه فارسى را در گوگل جستجو کنيم و آنرا محدود کنيم به صفحاتى که در پرشين بلاگ ميزبانى نمى شوند.
من از عبارت mykeyword -site:persianblog.com استفاده خواهم کرد.نتايج به شرح زير است.
کلمه “وبلاگ” تعداد نتايج 193 هزار صفحه
کلمه “تهران” تعداد نتايج 466 هزار صفحه
کلمه “ايران” (با ى فارسى) 169 هزار صفحه
کلمه “گزارش” تعداد نتايج 416 هزار صفحه
کلمه “فارسى” تعداد نتايج 230 هزار صفحه
کلمه “شرکت” تعداد نتايج 168 هزار صفحه
کلمه “را” تعداد نتايج 168 هزار صفحه
کلمه “شد” تعداد 779 هزار صفحه

لازم به ذکر است در گوگل هنگام استفاده از برخى عبارتهاى محدود کننده نتايج (مانند عدم وجود persianblog.com ) نتايج تا حد زيادى کاهش پدا ميکنند و خوب خواهد بود اگر خوانندگان اين عبارات را بدون هيچ محدوديت و يا فقط در پرشين بلاگ جستجو کنند. در برخى موارد نتايج تا بيش از يک ميليون صفحه تفاوت دارد و در عين حال بسيارى از سايتها از صفحات ديناميک براى نمايش مطالب خود استفاده ميکنند که اين نيز باعث کاهش تعداد صفحات ايندکس شده از آنها در موتورهاى جستجو خواهد شد.

نتيجه را حدس را ميزنيد. اين مثالها بيانگر آن هست که ما ميليونها صفحه فارسى فهرست شده در گوگل داريم که چندين برابر تعداد کل وبلاگهاى ثبت شده در پرشين بلاگ است. حال چگونه دوستان ما در پرشين بلاگ مدعى ميزبانى از 77 درصد محتواى فارسى هستند؟

مورد بالا تنها بخشى از ادعاهاى مديران پرشين بلاگ است اما متاسفانه در بسيارى از اوقات واقعيت چيز ديگرى است. قبول دارم که دوستانم در پرشين بلاگ کار بزرگى کرده اند و شايسته تقدير اند اما
چنين ادعاهايى آنهم در فضاى وب فارسى يا نشان از توهم مديران پرشين بلاگ است و يا فريب سايتهاى خبرى و کاربران فارسى زبان و شايد هم هدف مديران سطوح دولتى و کسب منابع مالى است.

هر چه باشد دوستان من روش درستى را در پيش نگرفته اند.

با آرزوى موفقيت براى مديران پرشين بلاگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا