تکنولوژی

بررسى تكنولوژى ارتباطى Wireless و عملكرد آن

نام نویسنده: حسين افتخارى

شرق – Wireless به تكنولوژى ارتباطى اطلاق مى شود كه در آن از امواج راديويى، مادون قرمز و مايكروويو، به جاى سيم و كابل، براى انتقال سيگنال بين دو دستگاه استفاده شود. از ميان اين دستگاه ها مى توان پيغام گيرها، تلفن هاى همراه، كامپيوتر هاى قابل حمل، شبكه هاى كامپيوترى، دستگاه هاى مكان اب، سيستم هاى ماهواره اى و PDA ها را نام برد.

تكنولوژى Wireless به سرعت در حال پيشرفت است و نقش كليدى را در زندگى ما در سرتاسر دنيا ايفا مى كند. اما تكنولوژى Wireless چه فوايدى دارد. اين تكنولوژى به كاربر امكان استفاده از دستگاه هاى متفاوت، بدون نياز به سيم يا كابل، در حال حركت را مى دهد. شما مى توانيد صندوق پست الكترونيكى خود را بررسى كنيد، بازار بورس را زير نظر بگيريد، اجناس مورد نياز را خريدارى كنيد و يا حتى برنامه تلويزيون مورد علاقه خود را تماشا كنيد. بسيارى از زمينه هاى كارى از جمله مراقبت هاى پزشكى، اجراى قوانين و سرويس هاى خدماتى احتياج به تجهيزات Wireless دارند.

تجهيزات Wireless به شما كمك مى كند تا تمام اطلاعات را به راحتى براى مشترى خود به نمايش در بياوريد. از طرفى مى توانيد تمامى كارهاى خود را در حال حركت به سادگى به روزرسانى كنيد و آن را به اطلاع همكاران خود برسانيد. تكنولوژى Wireless در حال گسترش است تا بتواند ضمن كاهش هزينه ها، به شما امكان كار در هنگام حركت را نيز بدهد. در مقايسه با شبكه هاى سيمى، هزينه نگهدارى شبكه هاى Wireless كمتر است شما مى توانيد از شبكه هاى Wireless براى انتقال اطلاعات از روى درياها، كوه ها و … استفاده كنيد و اين در حالى است كه براى انجام كار مشابه توسط شبكه هاى سيمى، كارى مشكل در پيش خواهيد داشت.

سيتم هاى Wireless را مى توان به سه دسته اصلى تقسيم كرد: سيستم Wireless ثابت : از امواج راديويى استفاده مى كند و خط ديد مستقيم براى برقرارى ارتباط لازم دارد. بر خلاف تلفن هاى همراه و يا ديگر دستگاه هاى Wireless، اين سيستم ها از آنتن هاى ثابت استفاده مى كنند و به طور كلى مى توانند جانشين مناسبى براى شبكه هاى كابلى باشند و مى توانند براى ارتباطات پرسرعت اينترنت و يا تلويزيون مورد استفاده قرار گيرند. امواج راديويى وجود دارند كه مى توانند اطلاعات بيشترى را انتقال دهند و در نتيجه از هزينه ها مى كاهند. سيستم Wireless قابل حمل : دستگاهى است كه معمولاً خارج از خانه، دفتر كار و يا در وسايل نقليه مورد استفاده قرار مى گيرند. نمونه هاى اين سيستم عبارتند از : تلفن هاى همراه، نوت بوك ها، دستگاه هاى پيغام گير و PDAها. اين سيستم از مايكروويو و امواج راديويى جهت انتقال اطلاعات استفاده مى كند.

سيستم Wireless مادون قرمز : اين سيستم از امواج مادون قرمز جهت انتقال سيگنال هايى محدود بهره مى برد. اين سيستم معمولاً در دستگاه هاى كنترل از راه دور، تشخيص دهنده هاى حركت، و دستگاه هاى بى سيم كامپيوترهاى شخصى استفاده مى شود. با پيشرفت حاصل در سال هاى اخير، اين سيستم ها امكان اتصال كامپيوتر هاى نوت بوك و كامپيوتر هاى معمول به هم را نيز مى دهند و شما به راحتى مى توانيد توسط اين نوع از سيستم هاى Wireless، شبكه هاى داخلى راه اندازى كنيد.

اما آينده Wireless به كجا ختم مى شود, نسل سوم شبكه ها ،G3، نسل آينده شبكه هاى Wireless نامگذارى شده است. سيستم هاى G3 كمك مى كنند تا صدا و تصوير و داده را با كيفيت مناسب و به سرعت انتقال دهيم. پيش بينى IDC براى كاربردى شدن G3 سال ۲۰۰۴ است و در حدود ۲۹ ميليون كاربر (m-commerce mobile commerce) در آمريكا وجود خواهند داشت. از طرفى IBM معتقد است كه بازار كلى تجهيزات Wireless در سال ۲۰۰۳ به رقمى بالغ بر ۸۳ بيليون دلار خواهد رسيد.

• اساس شبكه Wireless
به نظرتان تكنولوژى Wireless پيچيده است؟ در حال حاضر سه استاندارد در شبكه هاى Wireless با يكديگر در حال رقابت هستند. استاندارد (Wi-Fi) 802.11b برد مناسبى براى استفاده در مكان هاى ادارى دارد. استاندارد a802.11 پهناى باند بيشترى داشته و مشكلات تداخل فركانس راديويى آن كمتر است ولى برد كوتاهترى دارد. استاندارد Bluetoot براى برد كوتاه مثل شبكه هاى موقت در اتاق هاى كنفرانس، مدرسه ها، يا خانه ها استفاده مى شود. علاوه بر اين توضيحات، به مقايسه پهلو به پهلو مابين اين تكنولوژى هاى متفاوت، با Wired Ethernet سنتى، توجه كنيد.

• حكومت Wi-Fi

Wi-Fi در حال حاضر محبوب ترين و ارزان ترين شبكه محلى بى سيم (Wireless LAN)را دارد. Wi-Fiدر طيف راديويى GHz2.4 عمل مى كند و مى تواند سرعت انتقال اطلاعات را تا Mbps11با دامنه ۳۰ متر بالا ببرد. تعادلى كه Wi-Fi بين اقتصاد، پهناى باند، و مخصوصاً برد، برقرار كرده، آن را به صورت استانداردى برجسته براى تجارت در آورده، و كارمندان بسيارى از اين تكنولوژى براى كار و محاسبات شخصى استفاده مى كنند.

Wireless Ethernet WECA Compatibility Alliance سهم خود را با تضمين صد ها هزار محصول و اطمينان از كار و هماهنگى آنها با يكديگر انجام داده. اما Wi-Fi دو اشكال دارد.

اولاً از فضاى هوايى، مشتركاً براى موبايل، Bluetooth، امواج راديويى مهم (security radios) و بقيه وسايل استفاده مى كند. بنابراين، اين تداخل امواج راديويى، آن را آسيب پذير مى كند. ثانياً به دليل انتقال داده در هوا و وجود ديوار و ديگر موانع اجتناب ناپذير، عملكرد واقعى به Mbps5، يا تقريباً نصف سرعت مورد انتظار از آن مى رسد.

در عوض a802.11 دو مزيت بيشتر نسبت به Wi-Fi دارد. اولاً در فركانس GHz15.5 تا GHz35.5 كار مى كند كه كمتر مورد استفاده است در نتيجه تداخل امواج راديويى در آن كمتر است. ثانياً پهناى باند آن بسيار بالا است و از نظر تئورى به Mbps54 مى رسد با وجود اين كه عملكرد واقعى آن نزديك به Mbps22 است، همچنان فضاى خالى براى انتقال صوت و تصوير ديجيتالى با كيفيت بالا و بقيه فايل هاى بزرگ و همچنين به اشتراك گذاشتن اتصال broadband در شبكه بيشتر از استاندارد Wi-Fi است و بعضى از توليدكننده ها، روش هاى مخصوصى ارائه مى دهند كه عملكرد را كمى بهتر مى كند. اما مشكل اصلى a802.11، برد كوتاه آن است (۱۵ متر) در مقايسه با Wi-Fi كه برد آن ۳۰ متر است. در نتيجه براى اطمينان از پوشش كامل منطقه مورد نظر، مجبور مى شويد Access Point هاى بيشترى بخريد. اگرچه تفاوت قيمت تجهيزات a802.11 از Wi-Fi در حال كاهش است، ولى در حال حاضر تجهيزات a802.11 بسيار گران تر از Wi-Fi است و از نوامبر سال ،۲۰۰۲ WECA محصولات a802.11 را ارائه داد.

a802.11 و Wi-Fi با يكديگر سازگار نيستند، زيرا از دو تكنولوژى راديويى متفاوت و دو قسمت متفاوت از طيف راديويى استفاده مى كنند. به هر حال تجهيزات استانداردى براى هر دو تكنولوژى وجود دارد كه تبديل آنها به يكديگر را بسيار راحت كرده است. براى انتخاب استانداردهاى ذكرشده نكات زير را در نظر داشته باشيد. اگر در حال حاضر از يكى از اين استاندارد ها در كار خود استفاده مى كند، حتماً از همان استاندارد در منزل استفاده كنيد، اين كار ارتباط را راحت تر مى كند. اگر از لحاظ قيمت و سازگارى (تجهيزاتى كه براى سازگارى با استاندارد هاى ديگر هستند)، مشكلى نداريد، a802.11 كارايى بهترى دارد و مى تواند ارزش پرداخت هزينه اضافى را داشته باشد. اما اگر مى خواهيد دامنه بيشترى را با قيمت كمتر، تحت پوشش قرار دهيد، Wi-Fi انتخاب بهترى است.

• يك پشتيبانى خصوصى
نام Bluetooth از نام يك پادشاه دنماركى (به نام Harald Blaatand) كه در قرن دهم زندگى مى كرده، گرفته شده است. Bluetooth تاحدى متفاوت از دو استاندارد Wi-Fi و a802.11 است. Bluetooth انعطاف پذيرى بيشترى دارد ولى در مقياس كوچكتر شبكه هاى خانگى (personal area network) عمل مى كند. عملكرد واقعى آن فقط Kbps300 است، و برد آن تقريباً ۱۰ متر است.

Wi-Fi و a802.11 براى برقرارى ارتباط بين دستگاه ها به adaptorها، مسير ياب ها (routers)، gateway، (ايستگاه هاى) access point و برنامه هاى راه اندازى هم زمان، نياز دارند. اما بر خلاف آنها، تمام دستگاه هايى كه امواج راديويى و آنتن هاى Bluetooth داشته باشند، با تداركات كمى، مى توانند با يكديگر ارتباط بر قرار كنند.

دستگاه هايى كه با اشعه مادون قرمز كار مى كنند (infrared)، روشى براى انتقال فورى هستند. Bluetooth به وسيله جانشين كردن پورت هاى اين دستگاه ها، آنها را متعادل مى كند و اين كار را با برد بهتر و بدون نياز به ديد مستقيم (line-of-sight) انجام مى دهد. حضار در جلسات به وسيله notebook هايى كه به Bluetooth مجهز شده، مى توانند فايل ها را از يك سر ميز كنفرانس، به سر ديگر انتقال دهند و يا فايلى را به پرينترى كه به Bluetooth مجهز شده بفرستند، بدون نصب هيچ درايورى كيوسك هاى مجهز به Bluetooth در فرودگاه ها و coffee houses به شما اجازه مى دهند تا از طريق كامپيوتر كيفى (Laptop) يا كامپيوتر قابل حمل خود به اينترنت متصل شويد. Bluetooth به زودى يك وسيله استاندارد بر روى بسيارى از موبايل ها و كامپيوتر هاى قابل حمل خواهد بود تا آن جا كه حتى صحبت از قرار دادن Bluetooth در وسايل خانگى نيز در ميان است. اما با تمام منفعت كه در تئورى براى Bluetooth وجود دارد، واقعيت اين است كه در حال حاضر، آشفتگى در سخت افزار و نرم افزار ناسازگار وجود دارد. به دليل اينكه Bluetooth و Wi-Fi، هر دو از يك range فركانسى استفاده مى كنند، در پهناى باند آنها تداخل صورت مى گيرد و عملكرد را تا ۱۰درصد يا بيشتر، كاهش مى دهد.

• چگونه يك سيستم Wireless داشته باشيم
هر وسيله اى كه بخواهد به صورت Wireless ارتباط برقرار كند، احتياج به امواج راديويى دارد. اگر notebook شما قديمى است، با اضافه كردن Wireless PC Card Adaptor، به راحتى مى توانيد به شبكه Wireless متصل شويد، در حالى كه notebook هاى جديد مثل Dell Inspirson ۸۲۰۰ لوازم مورد نياز را به صورت استاندارد در خود دارند. امواج راديويى يكپارچه a802.11 به تازگى در اختيار notebook ها قرار گرفته. Compact Flash Card هاى كوچكتر مانند D-Link DCF-650W كارايى خوبى براى كامپيوتر هاى قابل حمل دارند، اما گران هستند و برد محدودى دارند. براى كامپيوتر هاى روميزى desktops، USB يا PCI مناسب است. WECA سازگارى Wi-Fi را تضمين كرده، اما اين سازمان به تازگى اقدام به تست ابزارهاى a802.11 كرده است.

زمانى كه تمام وسايل شما براى برقرارى ارتباط Wireless آماده شد، به يك ايستگاه access point (AP) نياز داريد. AP مانند يك Hub در شبكه Wireless عمل مى كند. كامپيوترها از طريق AP مى توانند ارتباط broadband (طيف باز) برقرار كنند. در شبكه هاى سيمى (wired)، از AP براى اضافه كردن وسايل Wireless استفاده مى شود با اضافه كردن AP هاى بيشتر، مى توانيد شبكه تان را به مكانى بزرگتر گسترش دهيد. AP ها را در الگويى كه همديگر را پوشش دهند قرار دهيد تا نقاط كور را به حداقل برسانيد با اضافه كردن AP ها به شبكه سيمى (wired)، مى توانيم از آنها به عنوان bridge استفاده كنيم، كه اين AP ها سيگنال ها را براى AP هاى ديگر تقويت مى كنند تفاوتى نمى كند كه از چه استانداردى براى شبكه استفاده مى كنيد، آن را نصب كنيد و مراحل مقدماتى آن را انجام دهيد؛ ما شما را براى استفاده از آنها راهنمايى مى كنيم.

با در دست داشتن نقشه طبقه خودتان و لوازم مورد نياز، مى توانيد كه آنها را كنار هم بگذاريد و از آنها استفاده كنيد. بعد از انتخاب استانداردهاى مورد نظر، چند وسيله ديگر نياز خواهيد داشت. اين وسايل شامل نوار اندازه گيرى (tape measure) و چند كابل شبكه از نوع Cat5 است. راه اندازى شبكه محلى Wireless، از آغاز تا پايان، كمتر از يك ساعت وقت مى گيرد.

سناريويى كه ما به عنوان نمونه در نظر گرفتيم، شامل راه اندازى AP در شبكه Wireless و چند كاربر (client PCs) براى اتصال broadband است، اما همان اطلاعات عمومى براى نصب مير ياب ها (routers) و gateway ها، در شبكه Wireless كاربرد دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا