تکنولوژی

انگيزه براى پرداخت آنلاين‌

دنیای اقتصاد – آيا دوست داريد كه چند قطعه موسيقى را به صورت مجانى و رايگان دان‌لود كنيد؟ يا اينكه در قبض هزينه اشتراك كانال تلويزيونى‌تان تخفيف بگيريد؟

مى‌توانيد همه اين چيزها را دريافت كنيد اگر پرداخت با چك كاغذى را كنار بگذاريد و اجازه بدهيد هزينه خريدهايتان به صورت آنلاين و اتوماتيك از حسابتان برداشت شود. در حال حاضر بسيارى از فعاليت‌هاى اقتصادى- تجارى از خدمات تلفن همراه گرفته تا روزنامه‌ها و بنگاه‌هاى مسكن- همه فوايد پرداخت الكترونيك را دريافته‌اند.

روز به روز پرداخت الكترونيك و اتوماتيك در حال افزايش است و بر محبوبيت آن افزوده مى‌شود، در بسيارى از موارد و پرداخت الكترونيك حتى براى شيشه‌اى شير تحويلى را هم در بر گرفته است. در سال 2003، مصرف كنندگان حدود 3 ميليارد قبض خود را اتوماتيك پرداخت كردند.

موسسه National Au to ma ted Clearinghouse، كه يك گروه تصميم گيرنده در تدوين قانون براى پرداخت‌هاى الكترونيك است، انتظار دارد كه اين رقم در دو سال جارى به 12 درصد افزايش يابد.البته نوشتن چك هنوز هم اولويت دارد. مصرف‌كنندگان 8 تا 10 ميليارد چك كه از كاغذ استفاده شده بود را در سال گذشته پرداخت كردند.

>تدول> مدير پرداخت قبض morgan-chav مى‌گويد: مردم از كارت اعتبارى و كارت‌هاى debit براى پرداخت قيمت‌هاى حراج استفاده مى‌كنند اما وقتى نوبت به امضا براى پرداخت‌هاى اتوماتيك مى‌رسد، اندكى تامل مى‌كنند. بسيارى از مردم از اينكه هويت آنها جعل شود و يا به تور كلاهبرداران اينترنتى نيفتند و همه موجودى خود را از دست بدهند، مى‌ترسند. اما براى اينكه نظر مصرف‌كنندگان اندكى تغيير كند، تلاش‌هاى زيادى از طرف كمپانى‌ها و … صورت مى‌گيرد.

مجله سان فرانسيسكو كرونيكل اخيرا طى يك آگهى به كاربران اعلام كرده است كه اگر آنها از برنامه پرداخت اتوماتيك قبض‌ها استفاده كنند مى‌توانند 10 قطعه را مجانى از itune دان لود كنند.

مردمى كه براى پرداخت الكترونيك در مورد مسائل بهداشت و درمان استفاده كنند از طرف AARP تخفيف دريافت مى‌كنند. يكى از شبكه‌‌هاى تلويزيونى به نام Cox.Communication انگيزه‌هاى مختلفى را براى هر منطقه‌اى اعلام كرده است: فيلم‌هايى كه مى‌توانند تخفيف ماهيانه‌‌اى براى بينندگان در نظر بگيرند، به اعتقاد تحليلگران اگر چنين انگيزه‌‌هايى وجود نداشته باشد، برخى از مصرف‌كنندگان هرگز براى پرداخت آن‌لاين امضا نمى‌كنند.

يكى از مصرف‌كنندگان مى‌گويد: من هيچ علاقه‌اى ندارم كه اطلاعات حساب بانكى من براى عده‌‌اى روشن شود و من اين اطلاعات را به كسى نمى‌دهم مگر اينكه اطمينان داشته باشم كه اين اطلاعات حفظ خواهد شد و چيزى هم بر آن افزوده مى‌شود (از طريق تخفيف). اين خانم علاقه‌مند است كه پرداخت‌هاى خود را از طريق چك انجام دهد و مى‌ترسد اگر به صورت آن‌لاين چيزى امضا كند موجودى حساب خود را از دست بدهد و قربانى كلاهبردارى‌ها و تقلب‌هاى اينترنت شود.

اما اين خانم وقتى براى پرداخت اتوماتيك رضايت داد، موسسه Waehing ton Mutual به وى در ازاى پرداخت آن‌لاين، تخفيفى در نرخ بهره وام داد. همچنين اين خانم وقتى به موسسه Brinks Home Secuing اجازه داد تا ماهانه اجاره بهاى مسكن را از حساب او به صورت اتوماتيك بردارند به ازاى هر 27 قبض يك دلار تخفيف به وى دادند.

داستان مشابهى درباره بكا كورن فلد وجود دارد. وى هم به هيچ‌كس اجازه نمى‌داد تا از حساب وى پول برداشت كنند. اما وقتى وزارت آموزش فدرال نرخ بهره كمترى براى وام‌هاى دانشجويى (نرخ بهره 92/3 درصد به جاى 17/4 درصد) پيشنهاد كرد، وى با پرداخت اتوماتيك از حساب خود موافقت كرد.

اما بسيارى از مردم داستان‌‌‌‌هاى تلخى درباره پرداخت آن‌لاين دارند. مارك بودتيز استاد حقوق دانشگاه‌هاى ايالتى جورجيا كه درباره سيستم پرداخت الكترونيكى و مسائل حقوقى آن درس‌ مى‌دهد مى‌گويد، من شكايات زيادى از مردمى دريافت كرده‌ام كه مى‌گويند يكبار چنين اجازه‌اى را به يك كمپانى داده‌‌اند و از آن پس هر ماه چنين اتفاقى رخ مى‌دهد و هر چقدر گفته‌ايم كه پرداخت ما تمام شده و از اين پس اين كار را نكنيد باز اين كار تكرار شده است و به هيچ صورتى ما نتوانستيم آنها را متوقف كنيم. پروفسور بودتيز معتقد است كه براى جامعه‌اى كه همه چيز در آن الكترونيكى است، اين موضوع فوايد زيادى دارد اما همچنين هزينه‌هاى زيادى هم دارد.

اما در عين حال اين روند (پرداخت الكترونيك) هم روندى اجتناب ناپذير است. اخيرا يك قانون فدرال كه از اكتبر عملى شده است به بانك‌ها اجازه مى‌دهد كه چك‌ها را بيشتر الكترونيكى نمايند تا اينكه لازم باشد چك كاغذى صادر شود و شخصى به ديگرى دهد. از طرف ديگر برخى از بنگاه‌ها مانند Netflix كه كمپانى اجاره فيلم است و Vonago، ارائه‌دهنده تلفن پهن باند، مصرف‌كنندگان خود را مجبور مى‌سازند تا قبوض خود را به صورت الكترونيكى پرداخت كنند.

با پرداخت الكترونيكى يك كمپانى مى‌تواند بر پرداخت‌ها بيشتر كنترل داشته باشد، مى‌تواند تضمين داشته باشد كه مصرف‌كنندگان به موقع پرداخت مى‌كنند و به طور دقيق بتواند ميزان دارايى و به اصطلاح صندوق خود را بداند.

اما با اينكه پرداخت آن‌لاين به سود كمپانى‌ها و بنگاه‌هاى تجارى است، از آنجا كه پرداخت اتوماتيك و آن‌لاين معمولا اين خطر را در پى دارد كه به صورت مستمر و حتى پس از اتمام ديون ادامه يابد و براى مردم مشكلات فراوانى ايجاد نمايد، براى مردم چندان مطلوب نيست.

چرا كه براى توقف برداشت از حساب شما، لازم است به بانك مراجعه كنيد و به آنها اطلاع دهيد كه فرآيند برداشت اتوماتيك را متوقف كنند، اگر مشترى به بانك مراجعه كند و درباره برداشت بيش از حد و بدون اجازه كمپانى و شركتى شكايت كند، بانك بايد در اين باره تحقيق كند تا دستور توقف برداشت را صادر كند، اگر بانك درعرض ده روز نتوانست اثبات كند كه چه كسى مقصر است، بايد پول را به حساب باز گرداند.

ترس از كلاهبردارى و جعل هويت هم ديگر دليلى است كه مصرف‌كنندگان را از اينكه موافق پرداخت آن‌لاين باشند باز مى‌دارد.به همين علت برخى از تحليلگران و محققان در پى اين هستند تا بر شك و ترديد و ترس مصرف‌كنندگان غلبه كنند، چرا كه چك‌هاى كاغذى كه به صندوق پستى اشخاص مى‌رود هم گاه مشكلاتى از اين دست و حتى شديدتر براى مردم ايجاد مى‌كند.

بنابراين مردم بايد در ابتدا در مورد هر كمپانى اندكى تحقيق كنند و بعد اطلاعات شخصى و ساب خود را در اختيار آنها بگذارند.

منبع : اكونوميست‌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا