تکنولوژی

طراحى و اجراى منبع داده هاى مكان مرجع در اينترنت به كمك تكنولوژى XML

روابط عمومی دانشگاه خواجه نصیر – طراحى و اجراى منبع داده هاى مكان مرجع در اينترنت به كمك تكنولوژى «XML» موضوع پايان نامه كارشناسى ارشد احسان محمدى دانشجوى مهندسى نقشه بردارى دانشگاه صنعتى خواجه نصيرالدين طوسى است.

به گزارش روابط عمومى دانشگاه صنعتى خواجه نصيرالدين طوسى هدف از اين پايان نامه بررسى نيازها براى راه اندازى مركز تبادل داده هاى مكانى براى كشور ايران و طراحى و راه اندازى چنين سيستمى و درنهايت معرفى روش هاى جستجوى نوين براى داده هاى مكانى است كه در راه اندازى اين سيستم از دو نوع پايگاه داده شامل رابطه اى و XML استفاده شده است و روش هاى نوين براى جستجوى مكانى با تكنولوژى گرافيكى SVG ارايه شده است.

گفتنى است داده مكانى مهمترين بخش تشكيل دهنده سيستم هاى اطلاعات مكانى است و نقش مهمى را در آناليز داده ها ايفا مى كند.

برآوردها نشان مى دهند كه نزديك به 80درصد از يك پروژه سيستم اطلاعات مكانى مربوط به جمع آورى داده مى باشد، از طرف ديگر جمع آورى داده ها كارى هزينه بر و زمان بر بوده و كاربران داده هاى مكانى ترجيح مى دهد تا از داده هاى مربوط به ساير پروژه ها كه از قبل تهيه شده است استفاده كنند.

لازم به ذكر است تشكيل يك گروه جامع كه درآن توليد كنندگان و كاربران داده هاى مكانى با يكديگر در ارتباط بوده و از فعاليت هاى يكديگر آگاه شوند، ضرورى به نظر مى رسد.

بنابر اين گزارش مركز تبادل داده هاى مكانى سيستمى است كه درآن مى توان داده هاى مكانى را ثبت و جستجو كرد و توليد كنندگان داده هاى مكانى داده هاى خود را در اين مركز ثبت مى كنند و كاربران با جستجو در اين مركز داده ها مورد نياز خود را مى يابند.

شايان ذكر است از آن جايى كه تمام كاربران نياز به ارتباط با اين مركز دارند، مى بايست از يك سيستم توزيع يافته مانند اينترنت براى راه اندازى اين مركز استفاده كنند كه براى چنين سيستمى معيار جستجو عبارت است از ابرداده كه داده هاى مكانى را تشريح مى كند و به همين علت پذيرفتن يك استاندارد براى ابرداده اجبارى بوده و توليد كنندگان داده هاى مكانى، ابرداده مربوط به داده هاى خود را به حالت استاندارد تهيه كرده و آن را درپايگاه داده مربوط به مركز تبادل داده ذخيره مى كنند و كاربران براى يافتن داده مكانى مورد نظر خود در اين پايگاه داده جستجو مى كنند.

همچنين پرهيز از موازى كارى و صرف زمان و هزينه بسيار براى توليد داده هاى از قبل موجود،آماده سازى ابرداده درشكل واحد، آگاهى از نياز ساير كاربران درباره داده مكانى، خريد و فروش داده مكانى از طريق اينترنت، تبليغ براى داده هاى مكانى توليد شده و نيز تشكيل يك گروه كه درآن تمام كاربران داده هاى مكانى عضو مى باشند، از اهداف تشكيل مركز تبادل داده هاى مكانى است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا