تکنولوژی

10 سال با الكامپ‌

نام نویسنده: دانيال رمضانی

دنياى اقتصاد- نمايشگاه الكامپى كه امروز شاهد برگزارى آن هستيم، در حالى دهمين سال برگزارى خود را پشت سر مى‌گذارد كه طى سال‌هاى گذشته با تغييرات زيادى مواجه شده و به بلوغ امروزى خود رسيده است.

اولين تجربه برگزارى نمايشگاه كامپيوتر در ايران به 14 سال پيش يعنى سال 1369 باز مى‌گردد. اگرچه امروزه از آن سال‌ها اطلاعات و آمار زيادى وجود ندارد و به قول يكى از مسوولان شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى اطلاعات متمركز در اين شركت يافت نشود.
در آن سال‌ها نمايشگاه كامپيوتر هر دو سال يك بار برگزار مى‌شد و از سال 79 بود كه برگزارى اين نايشگاه سالانه شد.

نمايشگاه الكامپ چهارمين نمايشگاه بزرگ بين‌المللى ايران و در عين حال پر بيننده‌ترين نمايشگاه كشور محسوب مى‌شود. اما اينكه نمايشگاه الكامپ امروزى از كجا به كجا رسيد و چه تحولاتى را پشت سر گذاشته داستان و جذابيت‌هاى خاص خود را دارد.

تاريخچه نمايشگاه بين‌المللى تهران‌
اولين نمايشگاه ايران در سال 1348 برگزار شد. عنوان اين نمايشگاه نيز نمايشگاه‌ بين‌المللى ايران كه البته در سطح آسيايى برگزار مى‌شد و مربوط به صنايع سنگين مى‌شد.

مهندس مرتضى فراهانى كه هم اكنون به عنوان مدير ناظر الكامپ در اين نمايشگاه حضور دارد در آن سال تنا 11 سال داشت كه با پدر خود از اولين نمايشگاه ايران بازديد كرد و شايد هيچ وقت فكر نمى‌كرده كه خود در سال‌هاى بعد به عنوان مدير نمايشگا‌ه‌هاى مختلف در شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى مشغول به كار شود.

شكل‌گيرى نمايشگاه كامپيوتر
اما در سال‌هاى بعد رفته‌رفته برگزارى نمايشگاه‌هاى بازرگانى كه در آن همه چيزى عرضه مى‌شد منسوخ شده و نمايشگاه‌ها تخصصى و بين‌المللى شدند.

مهندس فراهانى مى‌گويد: در حال حاضر سالانه بيش از 50 نمايشگاه بين‌المللى تخصصى در كشور برگزار مى‌كنيم كه يكى از اين نمايشگاه‌ها الكامپ است.

اولين دوره نمايشگاه كامپيوتر در سال 1369 برگزار شد كه اين نمايشگاه تا سال 1379 به صورت دو سالانه و از سال 79 به صورت سالانه برگزار شد.

به گفته فراهانى، اولين نمايشگاه كامپيوتر ايران كه در سال 1369 برگزار شد، نمايشگاه بين‌المللى كامپيوتر، برق، الكترونيك و ارتباطات نام داشت كه در سال‌هاى بعد برق و ارتباطات از عنوان اين نمايشگاه حذف شدند و حالا نام اين نمايشگاه شده الكامپ كه منظور نمايشگاه الكترونيك، كامپيوتر و تجارت الكترونيكى است.

بعدها و در سال 77 نمايشگاه برق به صورت مستقل و با عنوان نمايشگاه تخصصى برق شد. مخابرات نيز با عنوان تلكام به يك نمايشگاه مستقل تبديل شد.

فراهانى مى‌گويد: مايشگاه كامپيوتر تا سال 79 مستقيما توسط ما (شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى) برگزار مى‌شد و از سال 80 به بعد ابتدا به صورت بخشى و بعد به شكل كامل به بخش خصوصى واگذار شد.

هم‌اكنون نيز اين نمايشگاه با نظارت شركت سهامى نمايشگاه‌هاى بين‌المللى به انجمن شركت‌هاى انفورماتيك واگذار شده و وزارت بازرگانى و شوراى عالى اطلاع‌رسانى نيز از اين نمايشگاه حمايت مى‌كنند.

از سالن‌هاى بادى تا…
سال 1369 كه اولين نمايشگاه كامپيوتر برگزارى شد، حال و هواى خاص خود را داشته است.
مدير ناظر الكامپ مى‌گويد: در آن سال محدوديت سالن داشتيم و از طرفى با تقاضاى زيادى براى حضور در نمايشگاه كامپيوتر مواجه بوديم. لذا خيلى از شركت‌ها خودشان اقدام به ساخت سالن براى خودشان كرده و برخى از شركت‌ها نيز براى خود درست كرده بود.

آمارها چه مى‌گويند؟

اما از سال‌هاى اوليه برگزارى نمايشگاه الكامپ امروزى و كامپيوتر سابق اعداد و اطلاعات زيادى در دست نيست و آخرين اعداد و آمار موجود به سال 77 باز مى‌گردد كه به هر حال غنيمت است!
مهندس فراهانى كه وقت زيادى را براى جمع‌آورى اين آمار كرده و در طول مصاحبه دائما حدود 10 تا 15 بولتن و گزارش را زير و رو مى‌كرد تا پاسخ پرسش‌هايم را بيابد، در خصوص وسعت و تعداد شركت‌هاى حاضر در نمايشگاه كامپيوتر چنين مى‌گويد، (اگرچه وى قصد دارد اطلاعات نمايشگاهى كشور را به يك كتاب تبديل كند، ولى درگيرى‌هاى زياد اجرايى هنوز فرصت اين كار را به او نداده و شايد بازنشستگى زمان مناسبى براى نوشتن اين كتاب باشد(.

سال 77 نمايشگاه كامپيوتر 17 هزار و 900 متر مربع فضا داشته و 390 شركت در آن حضور داشتند. (به اين عدد دقت كنيد) نكته جالب آنكه در آن سال (77) تعداد شركت‌هاى خارجى حاضر در نمايشگاه كامپيوتر 70 شركت بود كه البته شامل مخابراتى‌ها هم مى‌شد.

دو سال بعد و در سال 79 نمايشگاه در وسعتى معادل 20 هزار و 925 مترمربع و با حضور 392 شركت كننده كه 38 شركت را خارجى‌ها تشكيل مى‌دادند، رگزار شد. يك سال بعد يعنى سال 80 حاضران در نمايشگاه 400 شركت بودند كه 80 شركت خارجى در آن حضور داشتند.
سال 81 نمايشگاه در وسعت 26 هزار و 685 مترمربع برگزار شد و در اين فضا جمعا 388 شركت حضور داشتند كه 62 تاى آنها خارجى بودند.

سال 82 وسعت نمايشگاه به 30 هزار و 336 مترمربع بالغ شد و در اين فضا 430 شركت حضور يافتند. در اين سال 33 شركت خارجى بودند.

و بالاخره نمايشگاه سال جارى كه به گفته فراهانى از آمار دريافتى انجمن شركت‌هاى انفورماتيك اقتباس شده است، 36 هزار و 443 مترمربع وسعت و 423 مشاركت كننده دارد. از اين تعداد نيز 49 شركت به شكل نمايندگى و يا مستقيم خارجى محسوب مى‌شود كه فعلا شركت‌هاى خارجى مشاركت كننده در الكامپ دهم از كشورهاى ژاپن، كره، چين، تايوان، امارات متحده، تركيه، مالزى، سنگاپور و هند هستند كه احتمالا به اين كشورها فرانسه نيز اضافه مى‌شود.

نكته جالب آنكه الكامپ فعلى هم اندازه نمايشگاه سبيت تركيه محسوب مى‌شود كه اين امر از جهات زيادى حايز اهميت است. نكته ديگر آنكه الكامپ دهم در قياس با اولين نمايشگاه كامپيوتر (سال 69) قريب به 50درصد رشد داشته است.

اين وسعت موجب شده تا نمايشگاه الكامپ بعد از نمايشگاه‌هاى صنعت تهران، فرش و نفت و گاز به چهارمين نمايشگاه بين‌المللى بزرگ ايران تبديل شود. اما جذابيت‌هاى الكامپ با تمامى مايشگاه‌هايى كه در ايران برگزار مى‌شود متفاوت بوده و به گفته فراهانى، بر اساس آمار بالاترين مخاطب را در كشور به خود اختصاص داده است.

مدير ناظر نمايشگاه الكامپ در ادامه در خصوص دلايل اين امر مى‌گويد: رشد صنعت فناورى اطلاعات در جهان و ايران بسيار سريع بوده و از سال 71 به بعد در ايران رشد چشمگيرى داشته است.

وى مى‌افزايد: از سوى ديگر امروزه ديگر كامپيوتر و اينترنت بر خلاف تصورهاى قبلى به خانه مردم نيز راه يافته كه اين موضوع به رشد نمايشگاه كمك مى‌كند.

فراهانى مى‌گويد: از سوى ديگر ما بحث تجارت الكترونيكى را در اين نمايشگاه داريم كه بخش‌هاى بسيار زيادى در كشور را با خود مرتبط كرده است. از سوى ديگر فضاى بزرگى نيز براى دومين سال به دولتى‌ها داده شده تا در قالب نمايشگاه دولت الكترونيكى به عرضه دستاوردهاى خود بپردازند كه اين موضوع نيز مخاطبان خاص خود را دارد.

وى مى‌افزايد: اين نمايشگاه بنا به كاركردى كه دارد تقريبا مى‌توان گفت كه تمامى اقشار جامعه را تحت پوشش قرار مى‌دهد و مجموع اين عوامل موجب شده تا اين نمايشگاه بيشترين بازديد كننده از سراسر كشور را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا