تکنولوژی

85 ميليون نفر در چين به اينترنت دسترسى دارند

ايرنا- شبكه جهانى اينترنت در حال متحول كردن زندگى چينى‌ها كه فناورى جديد را سريع مى‌پذيرند، است.

شهروندان اين كشور زمانى براى لقمه‌اى نان از پاى نمى‌نشستند، اما در حال حاضر گروه وسيعى از آنان از تسهيلات شبكه جهانى اينترنت استفاده كرده و حتى براى خريد نيز از خانه خارج نمى‌شوند.

اينترنت، ندگى چينى‌ها را رنگارنگ كرده، چينى‌هايى كه براى سرگرمى‌و تماشاى فيلم بايد به سينما و اپرا و تئاتر مى‌رفتند، اكنون در پاى اينترنت مى‌نشينند و اين شبكه به خانه بسيارى از مردم اين كشور راه‌يافته است.

آمار مركز اطلاعات شبكه اينترنت چين نشان مى‌دهد، تا نيمه نخست سال جارى شمار كاربران اينترنت اين كشور به 87 ميليون نفر رسيد و چين مقام دوم جهان را پس از آمريكا در اين زمينه به‌دست آورد. شبكه اينترنت ضمن ايفاى نقش در زمينه‌هاى اقتصادى، فرهنگى و علوم و فنون زندگى مردم، بيش از پيش در زندگى چينى‌ها تاثير گذاشته و روش زندگى آنان را تغيير داده و توسعه بخشيده است.

علاوه بر ارائه اطلاعات، شبكه اينترنت حيات مخابراتى مردم چين را نيز متحول كرده است. در گذشته شيوه ارتباطى چينى‌ها معمولا تلفن زدن و نوشتن نامه بود، اما پس از ظهور اينترنت، بيشتر مردم در تبادلات با دوستان از ، و ديگر خدمات اينترنت استفاده مى‌كنند. آمار نشان مى‌دهد روزانه بيش از 100 ميليون پيام الكترونيكى E-MAIL در اين كشور ارسال مى‌شود.

خريد و فروش با استفاده از شبكه اينترنت نيز تحول مهمى‌ در زندگى چينى‌ها به‌وجود آورده است.

اين شبكه براى چينى‌هايى كه هر روز مشغول كار بوده و اوقات فراغت ندارند، خريد كالاها در اينترنت يك انتخاب مطلوب شده است. آنان غالب براى خريد به سايت‌هاى ، و مراجعه مى‌كنند و از طريق اين سايت‌ها، آنان بدون خروج از خانه از خدمات اقتصادى بهره‌مند مى‌شوند.

علاوه براين، جوانان چينى دوست دارند براى تفريح از اينترنت استفاده كنند و نرم‌افزارهاى بازى‌ها را از اين شبكه بردارند. از زمان ظهور شبكه اينترنت در چين تاكنون فقط 10 سال گذشته، ولى توسعه اين شبكه در اين كشور بسيار سريع بوده است.

كارشناسان، توسعه سريع اينترنت در چين را در علل مختلفى جستجو مى‌كنند و مى‌گويند كه اينترنت با توسعه اقتصادى و اجتماعى و ارتقاى زندگى مردم ارتباط فشرده‌اى دارد، علاوه بر اين، چينى‌ها در پذيرش اشياى جدد مهارت دارند و اينترنت در اين زمينه‌ها به آنان كمك مى‌كند.

شمار كاربران اينترنت چين اكنون معادل 6/6 درصد مجموع جمعيت يك ميليارد و 305 ميليون نفرى كشور است. اين درحالى است كه 36 ميليون و 300 هزار رايانه در چين اكنون به اينترنت متصل است كه اين رقم نسبت به سال گذشته ميلادى 5/17 درصد رشد نشان مى‌دهد.

بيشتر مشتركان اينترنت در چين جوانان هستند و ميانگين سنى افراد بين 18 تا 24 سال كه كاربران شبكه جهانى مى‌باشند، 8/32 درصد از مجموع شمار مشتركان است.

همچنين 1/29 درصد از اين كاربران بين 20 تا 35، 8/15 درصد بين 31 تا 35 سال و 6/16 درصد نيز بيشتر از 35 سال دارند.

از سوى ديگر، دولت مركزى چين در تلاش است تا براى مقابله با پايگاه‌هاى اينترنتى غيراخلاقى اين كشور از بسيج مردمى‌استفاده كند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا