تکنولوژی

ايجاد نظام مهندسى نرم‌افزار فقط در شرح وظايف شوراى عالى انفورماتيك است‌

دنياى اقتصاد- نظام مهندسى نرم‌افزار توسط شوراى عالى انفورماتيك و همكارى انجمن شركت‌هاى انفورماتيك آماده اجرا در سازمان‌هاى دولتى شده است اين در حاليست كه در كميته مطالعات فناورى اطلاعات نيز ايجاد يك نظام مهندسى نرم‌افزار در حال بررسى است.

يوسفى معاون دبيرخانه شوراى عالى انفورماتيك در خصوص ايجاد نظام مهندسى نرم‌افزار در اين شورا و كميته مطالعات 16 به خبرنگار ما گفت: اطلاعى از فعاليت كميته مطالعات 16 در اين زمينه ندارم اما استانداردهاى توليد نرم‌افزار مى‌تواند از سوى هر شورا و كميته‌اى تدوين شود و به صورت پيشنهاد به دستگاه‌ها و شركت‌ها ابلاغ شود.

وى همچنين گفت: شوراى عالى انفورماتيك تاكنون طبق شرح وظايف خود در زمينه سياستگذارى و تدوين استانداردهاى صنعت نرم‌افزار فعاليت كرده است و تنها نظام مهندسى نرم‌افزار تهيه شده در اين شورا مى‌تواند سازمان‌ها و دستگاه‌هاى دولتى را ملزم به رعايت قوانين نرم‌افزارى كند و ديگر شورا و كميته‌ها توانايى ابلاغ الزامى كردن نظام مهندسى نرم‌افزار را در سازمان‌هاى دولتى ندارند.

همچنين برخى كارشناسان معتقدند وجود چند شورا و كميته به منظور سياستگذارى و ايجاد قواعد توسعه IT در كشور با فعاليت‌هاى يكسان لازم نيست و جلوگرى از دوباره كارى در اين حوزه مى‌تواند با ادغام و يا حذف اين شوراها با تشكيل شوراى عالى فناورى اطلاعات در وزارت ICT صورت گيرد.

در ميان شوراى عالى فناورى اطلاعات، شوراى عالى اطلاع رسانى و شوراى عالى انفورماتيك، از سال 1380 كميته مطالعات فناورى اطلاعات نيز با هدف توسعه به كارگيرى درست IT در كشور و ايجاد توسعه، قوانين، استانداردها و نهادهاى نظارتى در صنعت IT در معاونت پژوهش و برنامه‌ريزى دفتر همكارى‌هاى فناورى رياست جمهورى ايجاد شده است.

متاسفانه به دليل عدم پاسخگويى مسوولان كميته مطالعات فناورى اطلاعات، تلاش خبرنگار ما براى دريافت اطلاعات بيشتر از فعاليت‌ها و برنامه‌هاى اين كميته بى‌نتيجه ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا