تکنولوژی

گوگل دسک تاپ چگونه کار ميکند

نام نویسنده: علیرضا شیرازی

آی تی ایران – برنامه جديد گوگل، جستجو در کامپيوتر شما با استفاده از تکنولوژى گوگل است.البته جستجو در فايلها و مستندات موجود در کامپيوترهاى شخصى ايده جديدى نيست و در حقيقت مدتهاست که در ويندوز XP اين شکل از جستجو با استفاده از سرويس INDEXING SERVICE مايکروسافت فراهم است.

مرتبط:
گوگل جست و جوگر دید دسک تاپ راه اندازی کرد

اين سرويس سيستم عامل مايکروسافت باعث افزايش سرعت جستجو در محتواى فايلها ميشود و امکان ايندکس تمامى فرمتهاى Office و فرمتهاى بکار گرفته شده در وب مانند html و XML را دارد.البته اين سرويس محدويتهايى دارد از جمله آنکه نياز به پارتيشن بندى به شيوه NTFS و همچنين عدم ايندکس برخى فايلها و شاخه ها.

محصول جديد گوگل ،نرم افزارى است مشابه برنامه Indexing Service مايکروسافت متنها با استفاده از تکنولوژى گوگل همچنين اين برنامه ابتکارهاى جالبى را نيز دارد از جمله جستجو در CACHE مروگر وب IE ، متن ايميلها و همچنين جستجو در پرونده ها نيز در مرورگر وب و بصورت WEB BASE انجام ميگيرد.

بعد از دانلود و نصب ، برنامه پويشگر آن شروع به جستجو در هارد ديسک و ايندکس فايلهاى موجود ميکند. مزيت اين برنامه تاثير بسيار کم در سرعت سيستم و همچنين عدم اشغال منابع سيستم است. ايندکس محتواى هاردديسک شما ممکن است ساعتها طول بکشد و شما ميتوانيد تعداد فايلهاى ايندکس شده را در صفحه اول جستجو ببينيد.

فايلهاى ايندکس و ديتابيس گوگل دسک تاپ در شاخه اى مشابه زير ذخيره ميشود
C:\Documents and Settings\YourUserName\Local Settings\Application Data\Google\Google Desktop Search
و البته اين آدرس با توجه به نام کاربرى شما و پارتيشن نصب ويندوز ميتواند متفاوت باشد.

جستجو در اين برنامه در رم اختصاصى انجام نميشود و در واقع برنامه جستجو در پورت پيش فرض 4664 کاميپوتر شما (LOCAL HOST ) فعال است که از طريق مروگر وب ميتواند به آن دسترسى پيدا کنيد.

برنامه گوگل دسک تاپ تقريبا اکثر فرمتهاى مجموعه نرم افزارى OFFICE را ميشناسد و تجربه کار من با اين برنامه نشان از همخوانى و عدم مشکل با يونى کد و متنهاى فارسى است. البته به نظر ميرسد که اين برنامه امکان ايندکس فايلهاى PDF را ندارد.

موضوغ قابل توجه ديگر CACHE پرونده ها در اين برنامه هست که از طرفى ميتواند مفيد واقع گردد ( بخصوص هنگاميکه يک فايل متنى به اشتباه حذف شده ) و از طرفى نيز ميتواند خطرناک باشد چرا که محتواى ايميلها و فايلها حتى بعد از حذف نيز مدتى در ديتابيس برنامه باقى ميماند و در نتايج جستجو امکان دسترسى به متن آنها فراهم خواهد بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا