تکنولوژی

محصولات نرم‌افزارى ايران در بازارهاى بين‌المللى جايگاه خود را پيدا مى‌كنند

دنياى اقتصاد : شركت‌هاى ايرانى كه هفته گذشته در نمايشگاه جيتكس دبى شركت كردند از انعقاد قرارداد و امضاى تفاهمنامه‌هاى متعدد و افزايش توجه مشتريان منطقه‌اى به صنايع نرم‌افزارى ايران خبر مى‌دهند. امسال اين شركت‌ها براى دومين سال متوالى و با حمايت مركز صنايع نوين وزارت صنايع و شركت تحقيقات و توسعه صادرات نرم‌افزار ثناراى در اين رويداد بزرگ آى‌تى شركت داشتند و توانستند تا حدودى ظرفيت محصولات ايرانى را به نمايش بگذارند.

محمد ثروتى مدير عامل مركز صنايع نوين در گفت‌وگو با خبرنگار گروه كامپيوتر با اشاره به استقبال چشمگير كشورهاى خارجى از غرفه ايران گفت: نرم‌افزارهاى ايرانى ارائه شده در زمينه آموزش الكترونيكى و نرم‌افزارهاى مبتنى بر SMS بسيار مورد توجه كشورهاى عربى قرار گرفت همچنين اكثر كشورهاى خارجى علاقه‌مند به همكارى با ايران در زمينه نرم‌افزارهاى برون سپارى (out source) بودند.

وى حضور مستقل 8 شركت ايرانى در كنار 12 شركت همراه ثناراى را نشان داد، اهميت و توجه ايرانى‌ها به حضور در بازارهاى بين‌المللى عنوان كرد و افزايش استقبال از غرفه ايران را نتيجه تجارت به دست آمده توسط شركت‌ها از حضور در نمايشگاه‌هاى بين‌المللى دانست.

فريبرز قربانيان مدير فروش شركت ايران رايانه كه در اين نمايشگاه در غرفه ايران حاضر بود در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به استقبال فراوان از غرفه ايران گفت: ايران رايانه در سال گذشته نيز در جيتكس دبى حضور داشت كه امسال به دليل در اختيار داشتن سالن بهترى نسبت به سال گذشته ميزان استقبال از غرفه دو برابر افزايش يافت.

وى همچنين گفت: نرم‌افزارهاى ايرانى در نتيجه حضور در نمايشگاه‌هاى خارجى به سليقه بازار بين‌المللى نزديك‌‌تر شده و اكثر شركت‌هاى حاضر در جيتكس امسال توانستند قراردادهاى خبى با شركت خارجى منعقد كنند.

قربانيان افزود: شركت ايران رايانه در جيتكس امسال توانست نمايندگى فروش محصول اتوماسيون ادارى و مديريت اسناد خود را به يك شركت از كشور عربستان سعودى اعطا كند.

وى در ادامه گفت: نرم‌افزار فايلرپرو به زبان‌هاى گوناگون فارسى، انگليسى، عربى، آلمانى و تركى قابل استفاده است كه نخستين قرارداد اين شركت به منظور فروش اين محصول در بازار خارج از كشور با شركت NBT از عربستان امضا شد.

وى همچنين گفت: مذاكرات شركت ايران رايانه و NBT از سال گذشته در جيتكس 2003 آغاز شد كه در جيتكس امسال موجب انعقاد موافقتنامه همكارى ميان دو شركت شد.

مدير فرش شركت ايران رايانه درخصوص شركت ‌NBT گفت: اين شركت جزو 50 شركت بزرگ عربستان و نماينده شركت اوراكل در عربستان است.

قربانيان هدف ايران رايانه را از حضور در جيتكس برآورد بازار نرم‌افزار و بررسى گفت‌وگو با رقيبان خود عنوان كرد و گفت: استقبال بسيارى از نرم‌افزار ارائه شده در جيتكس امسال شد و حدود 150 نفر از Demo اين نرم‌افزار براى آشنايى با كاربرد آن استفاده كردند و 40 شركت از حوزه خليج فارس براى دريافت نمايندگى محصول ما در كشور خود اعلام آمادگى كردند.

همچنين مهرداد ذوالفقاريان مديرعامل شركت نظام انديشه در خصوص دستاوردهاى حضور خود در جيتكس امسال به خبرنگار ما فت: نرم‌افزار طراحى شده كاشى و سراميك اين شركت تحت عنوان7 system و نرم‌افزار سايت ساز پويا در نمايشگاه امسال به نمايش گذاشته شد كه با توجه به افزايش آمار بازديدكنندگان از جيتكس به 110 هزار نفر، ميزان بازديد از غرفه ايران نيز افزايش چشمگيرى پيدا كرده بود.

وى ضمن اعلام رضايت ازحضور در جيتكس امسال گفت: حضور در نمايشگاه‌هاى بين‌المللى مى‌تواند سرآغاز حركتى جدى در راستاى صادرات نرم‌افزار كشور باشد چنانچه تبليغات و حضور ايران در جيتكس امسال موجب حيرت شركت خارجى شد.

وى در ادامه گفت: كشورهاى خارجى تصور مى‌كردند ايران از لحاظ فنى توانايى توليد نرم‌افزار ندارد كه حضور در اين نمايشگاه موجب تغيير ذهنيت آنها شد.

وى همچنين گفت: شركت‌هاى بسيارى در امارات متقاضى دريافت نمايندگى محصولات شركت نظام انديشه شدند كه اين شركت در صدد ايجاد دفتر نمايندگى در دبى است تا شركت‌هاى متقاضى را تحت پوشش محصول خود قرار دهد.

عليرضا عابدى نژاد مدير عامل شركت داده پردازان دوران كه به طور مستقل در جيتكس 2004 حضور يافته‌ بود نيز گفت: نمايشگاه جيتكس امسال پرشورتر از سال گذشته برگزار شد، سال گذشته اولين سالى بود كه سالن شيخ راشد به سالن‌هاى جيتكس اضافه شده بود و اين سالن پذيراى تعداد بازديد كنندگان كمى بود ولى برگزار كنندگان جيتكس امسال ب انجام تدابير مناسب توانستند مخاطبان زيادى را به اين سالن جذب كنند.

وى حضور شركت‌هايى مانند مايكروسافت و اوراكل را موجب رونق سالن شيخ راشد دانست و گفت: شركت داده پردازان دوران نيز در سالن مزبور غرفه داشت كه در مدت 5 روز بيش از 500 نفر از غرفه اين شركت بازديد كردند كه عموم آنها از كشورهاى ايران، امارات، عربستان، بحرين، عمان، كويت، سوريه، لبنان و پاكستان بودند.

وى در خصوص محصول ارائه شده توسط اين شركت در جيتكس امسال گفت: محصولات شركت داده پردازان دوران در نمايشگاه امسال عبارت بودند از portal، isputil، volputil، E-learning و Realfiter كه اصلى‌ترين محور حضور اين شركت در جيتكس جب پروژه‌هاى خارجى به صورت Gutsourcing بود.

وى در ادامه گفت: خوشبختانه به دليل چند زبانه بودن نرم‌افزارهاى e-learning و portal (websit Engine) استقبال بسيار خوبى از اين نرم‌افزارها به عمل آمد و بيشترين حجم درخواست‌هاى خارجى نيز براى اين محصولات بود.

عابدى نژاد افزود: در زمينه outsourcing نيز شركت دوران توانست موافقت‌هاى كلى براى جذب پروژه‌هاى نرم‌افزارى از يك شركت هلندى كه شريك تجارى cisco است و از يك مجموعه دولتى امارات، به دست آورد.

وى در پايان گفت: حضور شركت‌هاى ايرانى در نمايشگاه جيتكس امسال نسبت به سال گذشته رونق بيشترى داشت كه حمايت‌هاى مركز صنايع نوين و تلاش شركت ناراى در اين خصوص بسيار موثر بوده است.

شركت علم و صنعت نيز كه تجربه دوم حضور در جيتكس به همراه ثناراى را داشت توانست با كشورهاى امارات سوريه، يمن، عمان، اردن، كامرون و سنگال قرارداد فروش براى خود منعقد كند.

كيوان كاظمى مدير فروش شركت علم و صنعت در اين زمينه گفت: محصول اين شركت سيستم حضور و غياب به 10 شكل مختلف از جمله كارتى، اثر انگشت و … و همچنين درباز كن و سيستم كنترل نگهبان است كه هم اكنون وزارت علوم ابوظبى به دستگاه‌هاى اين شركت مجهز است.

وى دريافت سفارش فروش 100 دستگاه از محصولات خود به كشورهاى منطقه و مذاكره با كشور‌هاى آلمان و فرانسه را از ديگر دتاوردهاى حضور علم و صنعت در جيتكس امسال عنوان كرد.

وى علت استقبال از محصولات اين شركت را قيمت پايين آنها نسبت به مشابه خارجى و امكانات فنى بيشترى نسبت به ساير محصولات دانست.

همچنين محمد نكويى مدير فروش شركت بريد سامانه نوين نيز به خبرنگار ما گفت: اين شركت به ارائه نرم‌افزار سازمان الكترونيكى در نمايشگاه جيتكس امسال پرداخت كه با استقبال شركت‌هاى هندى و عربستان سعودى روبه‌رو شد.

وى هدف از حضور در نمايشگاه‌هاى بين‌المللى را بازاريابى داخلى و صادرات نرم‌افزار عنوان كرد و گفت: در نمايشگاه امسال موفق شديم با شركت‌هاى ايرانى بازديد كننده از غرفه ايان قرار داد منعقد كنيم اما در زمينه صادرات نتيجه مستقيم گرفته نشد زيرا نرم‌افزارهاى ايرانى با توجه به نيازهاى داخل كشور تهيه مى‌شوند و خيلى مورد استقبال كشورهاى مخصوصا اروپايى قرار نمى‌گيرند. شركت امن افزار گستر شريف كه در نمايشگاه جيتكس امسال به ارائه سرويس كوته پيام SMSC توزيع شده و متمركز و بسته نرم افزارى SIMGATE با قابليت ارائه خدمات و ارائه چند محصول ديگر پرداخته است توانسته ارتباطاتى جهت پيگيرى همكارى‌هاى اقتصادى و فنى در حوزه مخابرات با كشورهاى منطقه برقرار كند.

مجيد صيدى مسوول عمليات اجرايى گروه نرم افزارى اين شركت به خبرنگار ما گفت: بررسى وضعيت بزار كشورهاى منطقه خاورميانه، شمال آفريقا و شبه قاره هند در حوزه سيستم‌هاى messaging و همچنين دريافت اطلاعات لازم در حوزه‌هاى مختلف كارى از جمله دستاوردهاى حضور اين شركت در جيتكس بر شمرده مى‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا