تکنولوژی

بخش خصوصى توانايى راه‌اندازى ديتاسنتر را دارد؟

دنياى اقتصاد- با گذشت دو ماه از تصويب آيين‌نامه راه‌اندازى مركز IDC يا ديتاسنتر مشخص شده كه بخش خصوصى توانايى راه‌اندازى چنين مراكزى را ندارد.

رضا پارسا دبير انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى در گفت‌وگو با خبرنگار گروه كامپيوتر «دنياى اقتصاد» ضمن بيان اين مطلب گفت: سرمايه‌گذارى در راه‌اندازى مراكز IDC يا Internet Data Center براى بخش خصوصى توجيه اقتصادى ندارد زيرا هنوز استفاده از خدمات اينترنتى در داخل كشور فراگير نشده است از طرفى ديگر با توجه به هزينه‌ بالاى راه‌اندازى چنين مركزى براى نگهدارى و تبادل اطلاعات ميان ارائه دهندگان خدمات online، آموزشى و فروشگاهى، سرمايه‌گذارى در اين بخش مقرون به صرفه نيست.

وى همچنين گفت: دولت حاضر به حمايت از بخش خصوصى در اين زمينه با ارائه تسهيلات بانكى است كه دريافت اين كمك نيز براى بخش خصوصى مستلزم وجود اطمينان از برگشت سرمايه است.

وى در پاسخ به اين سوال كه ضرورت تدوين اين آيين‌نامه در شرايط فعلى چه بوده؟ گفت: اكنون در وضعيتى هستيم كه به دليل پايين بودن ميزان خدمات اينترنتى بخش خصوصى تمايلى به سرمايه‌گذارى در راه‌اندازى اين مراكز را نداريم اما تا چند سال آينده و با مكانيزه شدن همه سيستم‌هاى دالى مجبور به راه‌اندازى مراكز IDC خواهيم شد كه در آن زمان از اين آيين‌نامه استفاده مى‌شود.

پارسا در خصوص ويژگى‌هاى يك «ديتاسنتر» گفت: چنين مركزى بايد در ساختمانى مناسب با امنيت فيزيكى بالا مستقر شود و سرورهاى موجود در اين مركز كه اطلاعات بانك‌ها، گمرك، بيمه و ديگر مراكز روى آنها است از امنيت سرعت بالا در تبادل اطلاعات برخوردار باشند.

وى ارائه سرويس 24 ساعته، ديتاى مناسب و وجود لينك‌هاى پشتيبان را نيز از ديگر ويژگى‌هاى يك «ديتا سنتر» عنوان كرد و گفت: تمام زمينه‌هاى لازم براى راه‌اندازى اين مراكز بايد فراهم شود تا كاربران با كوچك‌ترين اشكال از مزاياى خدمات اينترنتى محروم نشوند.

وى در ادامه گفت: هم‌اكنون اطلاعات هر مركزى روى سرورى در سايت خودش است در صورتى كه بهتر است اين اطلاعات و تبادل آنها در يك ديتا سنتر كه سرورهاى اين مراكز در آنجاست قرار گيرد.

پارسا افزود: برخى از مراكز دولتى مانند ثبت احوال براى نگهدارى آمار و اطلاعات داراى سرورى در مركز خود هستند كه با ايجاد ديتا سنتر در سال‌هاى آينده تمام اين سرورها در يك مكان نگهدارى خواهند شد.

دبير انجمن صنفى شبكه‌‌هاى اينترنتى در خصوص طرح تجميعISP ها نيز گفت: در حال حاضر نامناسب بودن زير ساخت‌هاى مخابراتى از مشكلات اجراى اين طرح است.

وى افزود: تعدادISP هاى داخل كشور نسبت به ساير كشورهاى جهان بسيار زياد است و لازم است با چنين طرحى شركت‌ها با پيوستن به يكديگر در چند مكان در اين زمينه سرمايه‌گذارى كنند و شركت مخابرات نيز امكانات لازم را در اختيارISP ها قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا