تکنولوژی

نظام صنفى رايانه‌اى در پنج استان كشور تشكيل مى شود

دنیای اقتصاد- نظام صنفى رايانه‌اى در پنج استان كشور طى دو ماه آِينده توسط شوراى عالى انفورماتيك تشكيل مى‌شود.

يوسفى معاون دبيرخانه شوراى عالى انفورماتيك در گفت‌وگو با خبرنگار گروه كامپيوتر «دنياى اقتصاد» ضمن بيان اين مطلب گفت: شركت‌ها، موسسات انفورماتيكى و اشخاص حقيقى اعضاى صنف رايانه هستند كه از اين پس با تشكيل اين نظام تحت پوشش آن قرار گرفته و مجوز فعاليت خود را از نظام صنفى رايانه‌اى استان خود دريافت مى‌كنند.

وى همچنين گفت: قانون حمايت از حقوق پديد‌آوردندگان نرم‌افزارهاى رايانه‌اى در هفده ماده و يك تبصره در دى ماه سال 79 به تصويب مجلس شوراى اسلامى رسيد كه آيين نامه اجرايى ماده 17 اين قانون شامل مواردى از جمله نحوه تشكيل نظام صنفى رايانه‌اى و چگونگى صدور گواهى ثبت است.

وى با اشاره به اينكه اسفند سال 80 آيين‌نامه پيشنهادى از سوى شورا براى تصويب به كميسيون لوايح دولت ارسال شد، گفت: اين آيين‌نامه براى تشكيل نظام صنفى رايانه‌اى عنوان شده در ماده 17 قانون حمايت از حقوق پديد آورندگان نرم‌افزار در قالب 5 بخش و 42 ماده تهيه و به كميسيون فرستاده شد.

وى افزود: در قسمتى از اين آيين‌نامه به مساله نظم صنفى رايانه‌اى اشاره شده و در بخش اول آن به تعاريف مرتبط با نظام صنفى رايانه‌اى كشور، صنف رايانه، عضو صنف و شاخه‌هاى نظام صنفى پرداخته شده است.

يوسفى تصريح كرد: آيين نامه اجرايى يك ماه پيش توسط كميسيون لوايح دولت تصويب شد و سپس دستورالعمل آن توسط شورا تنظيم و به استان‌ها ابلاغ شد.

معاون دبيرخانه شوراى عالى انفورماتيك در ادامه گفت: اكنون تشكيل نظام صنفى رايانه‌اى در دستور كار جلسات آتى شورا قرار دارد كه به موجب آن در استان‌هاى فارس، اصفهان، گيلان، مازندران و آذربايجان شرقى حداكثر تا دو ماه آينده، نظام صنفى رايانه‌اى تشكيل مى‌شود.

وى همچنين تهيه پيش نويس چهار استاندارد كنترل كيفيت نرم افزار را از ديگر فعاليت‌هاى اين شورا بر شمرد و گفت: شوراى عالى انفورماتيك پيش نويس استانداردهاى كنترل كيفيت نرم افزار در مراحل توليد يك رم افزار را تهيه و براى شركت‌هاى انفورماتيكى ارسال كرده است.

وى تصريح كرد: در اين پيش نويس تعريفى از كيفيت محصولات نرم افزارى و رهنمودى در بهره‌گيرى از مهندسى نرم افزار در راستاى افزايش كيفيت محصولات نرم افزارى، ارائه شده است.

همچنين رهنمودى در اندازه گيرى كيفيت محصولات نرم افزارى با استفاده از محك‌‌هاى نرم افزارى و ارائه فرآيند كلى ارزيابى كيفيت محصولات، از ديگر استانداردهاى كنترل كيفيت در مراحل توليد يك نرم افزار در اين پيش نويس به شمار مى‌آيند.

يوسفى در پايان گفت: استانداردهاى تدوين شده از سوى شورا جنبه ارشادى دارد و رعايت آنها از سوى شركت به خواست خودشان بستگى دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا