تکنولوژی

معيارهاى انتخاب شركت‌هاى برتر جهان اعلام شد

دنياى اقتصاد- فهرست و معيارهاى سنجش 100 شركت برتر جهان توسط نشريه Business week يكى از معتبرترين مجلات اقتصادى جهان اعلام شد.

به گزارش اين نشريه اقتصادى جزئيات بى‌شمارى وجود دارند كه با در نظر گرفتن تمامى آنها مى‌توان فهرست درستى از رده‌بندى شركت‌هاى برتر دنيا فراهم كرد.

براى قرار گرفتن در ليست شركت‌هاى برتر جهان ارزش كل يك شركت تجارى بايد حداقل يك ميليارد دلار باشد تا بتوان آنها را در فهرست رده‌بندى شركت‌هاى تجارى برتر با شركت‌هاى ديگر مقايسه كرد.

بنا بر اين گزارش در صورتى مى‌توان شركتى با يك ميليارد دلار سرمايه را در اين مقايسه‌ها قرار داد كه حداقل يك سوم از كل درآمد خود را از طريق فروش محصولات در داخل كشورى كه توليد مى‌‌شوند كسب كند و اطلاعات تجارى و مالى كافى و لازم را در راستاى ارتقاى سطح فروش با اصول درست بازاريابى نيز در اختيار داشته باشد.

انتخاب نشريه Business week از كل شركت‌هاى تجارى بر مبناى اصول تحليلگرانه كارشناسانى صورت گرفته كه سقف احتمالى درآمد هر شركت را در آينده در نظر گرفته‌اند.

در اين انتخاب همچنين معيار در آمد فعلى هر شركت و حجم مادى سرمايه‌‌ها در زمان حال در نظر گرفته شده است.

اولين مرحله انتخاب يك شركت اين است كه كليه سرمايه‌‌هاى آن قابل تبديل شدن به يك موسسه تجارى ديگر باشد.

موسسه دوم مى‌تواند با عنوان تجارى مشابه فعاليت داشته باشد يا زير مجموعه‌اى از موسسه اول باشد.در اين محاسبات ماليات و هزينه‌هاى توليد محصول و هزينه پرداخت حقوق كارمندان نيز در مجموعه هزينه ‌ها و مخارج هر شركت گنجانده مى‌شود.

مرحله دوم معيار سنجش برترى يك شركت درجه خطر پذيرى و ريسك كردن آن در مورد چند برابر كردن يا از دست دادن درآمد پيش‌بينى شده است.

بر اساس جدول رده‌بندى نشريه‌ Business Week شركت نوكيا در سال 2003 در مقام ششم جهان بود ولى بر طبق رده‌بندى جديد اين شركت در سال 2004 با دو پله سقوط به مقام هشتم تنزل يافته است.

فروش گوشى‌هاى تلفن همراه نوكيا به دليل روى آوردن خريداران و مصرف كنندگان به محصولات مشابهى با كيفيت و خدمات بهتر همچون سامسونگ كاهش چشمگيرى داشته باشد.از اين رو توليد كننده پر فروش‌ترين گوشى تلفن همراه طى سال‌هاى گذشته 2 رتبه تنزل كرده است.

شركت سونى نيز كه در سال 2003 در رديف بيستم قرار داشت طى سال جارى ميلادى با توليد و فروش تلويزيون‌هاى LCD و PS2 و بازى‌هاى كامپيوترى توانست مقام خود را در رديف بيستم حفظ كند.اما در اين بين شركت سامسونگ الكترونيك كه در جدول رده‌بندى سال 2003 در رديف بيست و پنجم بود امسال موفق شد با چهار پله صعود خود را تا رديف بيست و يكم ارتقا بخشد.

سامسونگ پس از شركت‌هاى بزرگ ژاپنى كه با كاهش مقطعى قيمت‌ها پيش از اين طلايه‌دار ركوردهاى پيشرفت بوده‌اند توانسته است با چهار رتبه ارتقاى درجه و كاهش بهاى محصولات توليدى بازار را آرام و فعاليت تجارى و پيشرفت خود را بيشتر كند.

شركت سامسوگ 10 سال قبل حضور چندانى در بازار رقابتى تلفن‌هاى همراه نداشت و تنها در كره تلفن‌هاى همراه خود را به فروش مى‌رساند. حتى در آنجا هم در رده دوم پس از شركت موتورولا قرار داشت.

در حال حاضر تلفن‌هاى همراه سامسونگ نماد نوآورى است و اين شركت به دومين توليد كننده تلفن‌هاى همراه در جهان تبديل شده و قصد دارد با ادامه روند كنونى تا سال 2010 شركت نوكيا را نيز پشت سر گذاشته و به اولين توليد كننده جهان تبديل شود.

نوكيا 36 درصد بازار 85 ميليارد دلارى دنيا را در دست دارد در حالى كه سامسونگ تنها 13 درصد بازار جهانى را در اختيار دارد. ولى سامسونگ به دليل اينكه خود را گرفتار حاشه نكرده با ساخت تلفن‌هاى همراه با ارزشى كه مشخصه‌هاى خوبى داشته و سود خوبى نيز عايد شركت مى‌كنند، در حال رشد است.

رييس هيات مديره شركت سامسونگ مى گويد: يك دهه پيش از اين سامسونگ توليد كننده تراشه‌هاى حافظه بود اما اكنون پيشرو ساخت ابزار الكترونيكى است. به گفته جونگ يونگ يون سامسونگ شركتى است كه در فصل اول سال 7/2 ميليارد دلار درآمد خالص داشته است و اين مساله آن را به سود ده‌ترين شركت تكنولوژى پيشاپيش مايكروسافت، آى‌بى‌ام و اينتل بدل ساخته است. يون معتقد است: فروش سامسونگ در سال 2009 مى‌تواند به 80 ميليارد دلار برسد.

شركت سامسونگ از وضعيت گمنامى كه در گذشه است اكنون به مقام بيست و يكم در ميان مارك‌هاى معروف جهان رسيده است.

رييس هيات مديره شركت سامسونگ اعلام كرد: براى اينكه بتوانيم به مقام نخست دست پيدا كنيم بايد در تمام موارد كارهايمان را درست انجام دهيم.

سامسونگ در نظر دارد طى چند سال آينده بودجه تحقيقاتى خود را از 3 ميليارد دلار كنونى به دو برابر افزايش دهد.اين شركت‌ 20 هزار محقق را به استخدام در آورده است و در نظر دارد طى چند سال آينده چند هزار نفر ديگر را به جمع محققان خود بيفزايد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا