تکنولوژی

چالش‌هاى پيش روى چين براى استفاده سالم از اينترنت

ايرنا- آمار نشان مى‌دهد كه تعداد سايت‌هاى اينترنتى در چين به 600 هزار و شمار كاربران اين شبكه جهانى به بيش از 80 ميليون نفر رسيده است كه بخش اعظم آنان را نوجوانان و جوانان تشكيل مى‌دهند.

اين در شرايطى است كه اطلاعات اينترنتى غيراخلاقى در سلامت روحى و جسمى‌ اين قشر از جامعه تاثيرات فوق‌العاده منفى برجاى گذاشته و برخى از نوجوانان و جوانان به دليل روى آوردن به بازى‌هاى اينترنتى و استفاده از بخش‌هاى غير اخلاقى اين شبكه جهانى، در زمينه تحصيل دچار مشك شده‌اند.

در همين حال دولت مركزى چين كه خود را در معرض خطر امواج اطلاعات غير – اخلاقى و تصاوير مستهجن و بازى‌هاى اينترنتى غيرقانونى مى‌بيند، دست به اقداماتى درباره كنترل اطلاع رسانى از طريق اين شبكه جهانى زده است.

دولت چين به تمامى‌مراكز خدمات اينترنتى در سراسر اين كشور دستور داده است كه با استفاده از تجهيزات نظارتى و فيلترگذارى، از دسترسى مردم به‌ويژه نوجوانان به سايت‌هاى غيراخلاقى كه تصاير و موضوعات مستهجن نيز منتشر مى‌كنند، جلوگيرى كند.

در همين حال، در جريان عمليات گسترده سراسرى در كشور چين صدها پايگاه اينترنتى غيرقانونى و غيراخلاقى تطيل شده است.

دولت چين معتقد است كه ارگان‌هاى اطلاع رسانى در كشور بايد مسير سالم‌سازى فضاى اينترنتى را به هر شكلى هموار كرده و روند دسترسى جوانان به اطلاعات مناسب و سالم را ميسر و تضمين كنند.

در همين راستا بسيارى از ارگان‌هاى دولتى چين اقدام به انتشار مقررات جديد نموده و خواستار ايجاد مراكز خدمات اينترنتى سالم تحت كنترل دولت‌هاى محلى شده‌اند تا اطلاع رسانى سالم از طريق اينترنت تضمين شود.

وزارت فرهنگ چين نيز يك‌هزار مركز اينترنتى موسوم به «مراكز سبز» براى انتشار اطلاعات سالم و مفيد براى نوجوانان و جوانان و ديگر قشرهاى جامعه در سراسر چين ايجاد كرده است.

فيلترگذارى بر روى پايگاه (سايت)هاى غيرقانونى، تعطيل كردن مراكز خدمات اينترنتى غيرقانونى به ويژه در نزديكى مدارس، جلوگيرى از انتشار بازى‌هاى اينترنتى غيرقانونى، تعطيل كردن پايگاه‌هاى اينترنتى ناسالم و داير كردن دوره‌هاى آموزشى براى دانش‌آموزان و والدين آنان در خصوص دسترسى به اطلاعات سالم اينترنتى از جمله اقدامات دولت چين براى سالم سازى فضاى اينترنت محسوب مى‌شود.

دولت چين همچنين در حال اجراى برنامه گسترده‌اى براى مقابله با روش‌هاى توسعه افكار غيراخلاقى در جامعه است.

بر اين اساس بسيارى از مراكزى كه با استفاده از تجهيزات مخابراى در كشور، درصدد انحراف جوانان هستند، تعطيل شده‌اند.

علاوه بر اين سرويس‌هاى خدماتى ارسال پيام در بسيارى از بخش‌هاى مخابراتى چين به دليل ارسال پيام‌هاى غيراخلاقى و تصاوير مستهجن، تعطيل شده است.

اين تدابير و عمليات گسترده در سراسر چين نشانگر نبرد همه جانبه دولت مركزى چين با انتشار اطلاعات و موضوعات غيراخلاقى از طريق ابزارهاى الكترونيكى است.

برخى آمار دريافتى نشان مى‌دهد كه بيش از يك‌هزار پايگاه غيراخلاقى حاوى تصاوير مستهجن در چين فعال است و نزديك به 40 درصد از آنها درآمد خود را از كاربرانى كسب مى‌كنند كه همه روزه از خدمات اين پايگاه‌ها استفده مى‌نمايند.

دولت چين اعلام داشته است، تاكنون 700 پايگاه اينترنتى غيرقانونى را تعطيل و نزديك به 330 نفر را در اين ارتباط دستگير كرده است.

با اين حال فضاهاى اينترنتى راه‌هاى مناسبى براى ارائه و انتشار هرگونه اطلاعات محسوب مى‌شود براى نمونه سال گذشته ميلادى از همين طريق و همچنين با استفاده از پيام‌هاى تلفن همراه، بسيارى از مردم چين پيش از اعلام دولت، از شيوع بيمارى «سارس» در كشورشان آگاه شدند.

به همين دليل دولت چين در زمينه سركوب مراكز اينترنتى غيرقانونى، تنها وجوه اجتماعى و فرهنگى را مد نظر قرار نداده بلكه در همين امتداد بسيارى از سايت‌هاى ويژه انتشار اطلاعات و مقالات حساس سياسى و ضد دولتى را نيز تعطيل كرده است.

با اين حال به نظر مى‌رسد كه با توجه به رشد سريع اقتصادى چين، توسعه صنعت اطلاع رسانى در اين كشور و استفاده روزافزون كاربران از اينترنت، دولت چين براى كنترل فضاى اينترنت و ابزارهاى الكترونيكى راه دشوارى در پيش دارد و با چالش سختى در اين ارتباط مواجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا