تکنولوژی

مايكروسافت برگ برنده ديگرى رو كرد

نام نویسنده: حسين پناهى‌ Hosseinpn.persianblog.com

آی تی ایران- مايكروسافت پس از تلاش و كار بسيار سرويس پك 2 را براى ويندوز ايكس پى ارائه كرد. به گفته بيل گيتس اين بسته حاصل تلاش شبانه‌روزى متخصصان اين شركت است.

اين بسته نرم‌افزارى كه به طور اختصار2 SP ناميده مى‌شود، ابزارهاى جديدى به ويندوز مى‌افزايد كه هر كسى بايد آنها را در مورد كامپيوتر بداند. يادگيرى آنها بسيار آسان است و اين مقاله سعى مى‌كند كه اطلاعاتى راجع به آنها فراهم كند.

سرويس پك چيست؟

تقريبا هر سال يك بار مايكروسافت مجموعه‌اى از بروز رسانى‌هاى نرم‌افزارى را براى ويندوز ايكس پى ارائه مى‌كند. اين بسته نرم‌افزارى امنيت، ثبات و سازگارى ويندوز را بهبود مى‌بخشد.

سرويس پك 2 ويندوز XP به طور زيادى به مبحث امنيت مى‌پردازد. اين بسته، ابزارى را جهت مشاهده، فهميدن و كنترل نقطه نظرهاى امنيتى در كامپيوتر شما ارائه مى‌دهد. همچنين تغييرات در سيستم عامل كه مربوط به امنيت كامپيوتر و شبكه مى‌باشد را شامل مى‌شود. بلوكه كننده پنجره‌هاى (Blocker pop-up) pop-up، مركز امنيت (Security center) و رابط گرافيكى شبكه‌هاى بى‌سيم از اجزاى قابل توجه و قابل رويت2 SP است و بسيارى ديگر از اين بروز رسانى‌ها قابل رويت نيست.

بروز رسانى خودكار جديد
متاسفانه بسيارى از مردم اطلاع زيادى درباره به روز نگه داشتن ويندوز ندارند و همين امر سبب مى‌شود تا ويندوز در برابر ويروس‌ها و حمله مهاجمان آسيب‌پذير باشد. براى مثال كرم بلستر (MSBlaster) كه مدتى كاربران ويندوز را دچار مشكل ساخت، از حفره‌اى وارد ويندوز شد كه اين حفره چند هفته قبل از آن توسط وصله‌اى (Patch) كه مايكروسافت ارائه كرده بود ترميم شده بود.

ويندوز ايكس پى قبل از اين هم داراى به‌روز رسانى خودكار يا همان Windows Update بوده است اما هر كسى اهميت و آسانى كاربرد آن را درك نمى‌كرد. بسيارى از مردم نيز نمى‌دانستند كه بدون به‌روز رسانى خودكار، آنها نياز به ورود به سايت Windows Update و دريافت وصله‌هاى امنيتى را دارند.

هنگامى كه كسى به اينترنت متصل مى‌شود، اشتباه يك كاربر در سالم و به‌روز نگه داشتن كامپيوتر بر ديگران نيز تاثير مى‌گذارد. يك اشتباه در نصب يك وصله امنيتى، سيستم شما را براى نفوذ تروجان‌ها آسيب‌پذير مى‌كند. يك برنامه بسيار كوچك كه به هكرها اجازه سوءاستفاده از كامپيوتر و اطلاعات شما را مى‌دهد. اين تروجان ممكن است يك حمله Dos يا Denial of Service را شروع كند كه باعث افزايش ترافيك بيش از حد سايت‌ها و عدم سرويس به كاربران با موجب مى‌شود. شما ممكن است هرگز متوجه حضور اين تروجان در كامپيوتر خود نشويد.

هنگامى كه شما سرويس پك 2 را نصب و كامپيوتر را دوباره راه‌اندازى مى‌كنيد، اولين صفحه‌اى كه ظاهر مى‌شود به شما اجازه فعال كردن به روز رسانى خودكار (Automatic Updates) را مى‌دهد.

فعال كردن به روزسانى خودكار

مايكروسافت همواره كاربران را به فعال كردن اين سرويس تشويق مى‌كرد. اما سرويس پك 2 شما را ملزم به انجام آن مى‌كند، قبل از اينكه كار ديگرى انجام دهيد! شما بايد آن را فعال كنيد، دوستان، خانواده و تمامى كاربران به خاطر اين عمل و شركت در مبارزه با انتشار كرم‌ها، ويروس‌ها و تروجان از شما تشكر خواهند كرد.

پس از نصب اين بسته نر‌م‌افزارى سايت Windows Update نيز رابط گرافيكى جديد خود را به نمايش خواهد گذاشت.

ديوار آتش ويندوز(Windows Firewall)

يك فايروال يا ديواره آتش سيستم نرم‌افزارى يا سخت افزارى است كه از دسترسى غير مجاز به كامپيوتر شما جلوگيرى مى‌كند. كرم بلستر كه پيش از اين نيز در مورد آن صحبت شد، از كامپيوترهايى بهره مى‌برد كه فايروال آنها غير فعال بود.

فايروالى كه در داخل ويندوز ايكس پى قرار داشت به صورت توكار (Built-in) بود. اما در2 SP اين ابزار را با نام Windows Firewall ارائه شده است. اين ابزار متحمل تغييرات زيادى شده است كه بسيار قوى‌تر و قابل تنظيم مى‌باش2د. SP به صورت پيش فرض Windows Firewall را براى تمامى Network Connection ها فعال مى‌كند، Dial-up ها، اترنت‌هاى با سيم يا بدون سيم.

در حال حاضر كاربران بايد Firewall را كه با عنوان Internet Connection Firewall شناخته مى‌شود، براى هر كدام از Network Connection فعال كنند، و بسيارى هنوز از آن خوددارى مى‌كنند و اطلاعى درباره آن ندارند.

البته فايروال راه حل نهايى نيست و شما بايد سيستم خود را با آنتى ويروس‌ها نيز تقويت كنيد، اما فايروال همواره اولين خط دفاع است.

بسيارى از كاربران كامپيوتر خواستار اين موضوع هستند كه فايروال امنيتى شما را مجبور به تعيين و تنظيم اينكه كدام پورت باز باشد نكند و ساير برنامه‌هاى كامپيوتر نيز به درستى كار كنند.

Windows Firewall نيز حول همين امر كار مى‌كند و به شما اجازه انتخاب برنامه‌اى را مى‌دهد كه مى‌تواند ترافيك را از Network Connection دريافت كند.

اگر Windows Firewall ترافيك ورودى ناخواسته‌اى را بيابد، اخطارى را نمايش مى‌دهد. شما اين اخطارها را هنگام اجراى برنامه‌هايى كه نياز به تقابل دو طرفه با كامپيوتر دارند مشاهده مى‌كنيد، مايكروسافت فرانت پيچ و اكثر بازى‌ها در اين گروه قرار مى‌گيرند.

در صورتى كه هركدام از برنامه‌هاى شما پس از نصب2 SP كار نكرد، مى‌توانيد با نام آن را اضافه كنيد. همچنين مى‌توانيد پورت‌ها را به صورت دستى باز كنيد. بدين ترتيب كامپيوترها در داخل شبكه خانگى مى‌توانند ترافيك و داده‌ها را براى يك برنامه يا بازى مشخص عبور دهند و افراد خارج از شبكه دسترسى به آن ندارند.

گشت و گذار راحت در اينترنت

يكى از چندين تغيير قابل رويت در2 SP، اضافه شدن POP-up blocker به اينترنت اكسپلورر است. بعد از اولين گشت و گذار، نوارى به صورت خودكار در بالاى مرورگر باز ظاهر خواهد شد كه به شما مى‌گويد اين سايت بدون اجازه شما قصد نشان دادن يك پنجره pop-up را دارد و شما به آن جواب مثبت يا منفى خواهيد داد. از اين به بعد هر بار كه سايتى قصد نشان دادن پنجره pop-up داشته باشد، Information Bar در بالاى صفحه ظاهر خواهد شد.

بدين ترتيب از باز شدن ناخواسته پنجره pop-up جلوگيرى مى‌شود.

مركز كنترل امنيت (Security Center)

سرويس پك 2 ويندوز XP يك مركز كنترل امنيت با نام Security Center را ارائه كرده است كه قابليت كنترل نقاط امنيتى ويندوز XP را داراست.

Security Center را مى‌توان از طريق Control Panel اجرا كرد، شما مى‌توانيد وضعيت امنيتى كامپيوتر خود را مشاهده و آن را كنترل كنيد. وضعيت Windows Firewall ، Windows Update و آنتى ويروس‌ها از جمله گزينه‌هاى موجود مى‌باشد.

در صورت نياز به هر گونه اقدام امنيتى نيز اخطارى به كاربر نشان داده مى‌شود.

تسهيلات شبكه‌هاى بى‌سيم

سرويس پك 2 شامل تغييراتى براى كسانى است كه امكانات شبكه‌هاى بى‌سيم استفاده مى‌كنند. به كمك آن مى‌توان فهميد كه كدام يك از شبكه‌ها فراهم مى‌باشند و مسائل امنيتى مربوط ه هر كدام چگونه تنظيم شده‌اند. اينها عمده تغييرات اعمال شده در بسته نرم‌افزاري2 SP بود. تغييرات ديگرى مانند كنترل نامه‌هاى الكترونيكى و محافظت در برابر حمله مهاجمان نيز در اين سرويس پك قرار داده شده‌اند كه نقش زيادى را در امنيت ويندوز ايفا مى‌كنند.

مايكروسافت سال‌هاست كه در تامين امنيت ويندوز تلاش مى‌كند و موفقيت‌هاى زيادى را نيز در اين امر به دست آورده است. سرويس پك 2 حاصل تلاش متخصصان مايكروسافت در مسائل امنيتى است و يكى از دلايلى كه به صورت بسته نرم‌افزارى ارائه مى‌شود، آشنا نبودن اكثر كاربران به اهميت به روز رسانى ويندوز است. بايد ديد كه آيا اين بار مايكروسافت در اين رقابت پيروز مى‌شود و يا هكرها؟

به اعتقاد مخالفان مايكروسافت، اين شركت هيچ‌گاه نخواهد توانست ويندوز را به سيستم عاملى امن تبديل كند! اما بايد از آنها پرسيد كه اگر ساير سيستم‌ عامل‌ها به اندازه ويندوز كاربرد داشتند، آيا حفره‌هاى امنيتى آنها همچنان مخفى مى‌ماند؟

لازم به ذكر است كه بهترين راه دريافت2 Service Pack از طريق سايت Windows Update‌است. اما مى‌توان كمى منتظر ماند تا مايكروسافت آنرا به صورت پك كامل ارائه كند. البته نسخه‌هاى آزمايشى آن هم‌اكنون در بازار ايران نيز فراهم هستند ولى هيچ توصيه‌اى به نصب آنها نمى‌شود. در حال حاضر تنها نسخه‌اى جهت نصب از طريق شبكه بر روى چند كامپيوتر فراهم مى‌باشد كه مى‌توانيد از طريق آدرس زير آن را دريافت كنيد:

http://www.microsotf.com/downloads/details.aspx?FamilyID=049c9dbe-3b8e-4… 36 8d3 cdb 5a& Display lan=en

حجم فايل فوق 272 مگابايت مى‌باشد كه كمتر كسى در ايران نسبت به دريافت آن اقدام مى‌كند و بهتر است از طريق سايت Windows Update و به صورت جز جز دانلود شود.

پس از دانلود و نصب، آن را به دوستان، خانواده و همكاران خود پيشنهاد كنيد تا همه از سيستم عاملى مطمئن بهره‌مند شوند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: 1examinations

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا