تکنولوژی

يک هفته با وبلاگ های فارسی

نام نویسنده: مينو مومنى

شرق – در جهان وبلاگ ها گاه يك خبر كوچك به شكلى وسيع و در ابعادى گسترده منتشر مى شود بى آنكه كسى بداند واقعاً آن خبر صحت و سقم مناسبى دارد يا نه، نمونه قابل ذكر آن خبرى بود كه چند هفته قبل در مورد اقدامات جديد شركت مخابرات در مورد كنترل نامحسوس كاربران در يك سايت خبرى و سپس در سايت هاى ديگر نقل شد و در آن به اين موضوع اشاره مى شد كه شركت مخابرات از هفدهم تيرماه به طور نامحسوس اقدام به جمع آورى اطلاعات كاربران اينترنتى كرده است.

نويسنده وبلاگ سرگردون http://sar.gardoon.net با اشاره به اشاعه دروغ هاى اينترنتى در مطلبى در اين باره نوشت: نگاهى سطحى به خبر فوق امكان دارد خواننده را دچار وحشت كند. چيزى كه مخابرات ايران با انجام سياست هاى نادرست خود به آن دامن زده است. اما نكته اى كه در اين خبر و با نگاهى عميق تر به چشم مى آيد چيزى نيست جز اشاعه يك دروغ اينترنتى بزرگ. البته بهتر است بگويم اشاعه بزرگ يك دروغ اينترنتى، اين خبر و خبرهاى مشابه آن در اصطلاح Hoaxes خوانده مى شوند. پيام هايى خبرى كه توسط يك فرد توليد مى شوند و به راحتى و توسط مسنجر و اى ميل به صورت درختى اشاعه پيدا مى كنند.

• نويسنده وبلاگ سلمان http://www.globalpersian.com/salman كه يكى از قديمى ترين وبلاگ نويسان فارسى است در مطلبى به موضوع تغييرات در زمينه مفاهيم و عبارات مصطلح در جهان تكنولوژى اطلاعات پرداخته و اين طور نتيجه گيرى كرده كه عناوينى چون متخصص آى تى در جهان وجود ندارد. سلمان مى نويسد: «اگر هميشه دوست داشتيد در يك شركت اينترنتى بين المللى كار كنيد بايد بدونيد متاسفانه ديگه هيچ شركت اينترنتى اى وجود نداره … و اگه به دنبال شغلى در IT بوديد بايد بدونيد متاسفانه ديگه شغلى به نام شغل IT هم وجود نداره… بله

Amazon و eBay، Yahoo و…جود دارند و همه شون هم در حال رشد هستند… اما اتفاقى كه افتاده اينه كه ديگه هيچ كدوم به عنوان يك شركت اينترنتى شناخته نمى شوند. Amazon بيشتر از اينكه يك شركت اينترنتى باشه يك فروشگاهه و مكانيسم هاى فروش و عمليات روزمره اون شايد تفاوت چندانى با سوپر سر كوچه شما نداشته باشه. در دسته بندى شركت هاى سهامى عام در سايت Yahoo Finance مثل eBay جزء شركت هاى Retail شناخته مى شه …Trade * Eكه سرويس ها و محصولات آن لاين مثل خريد و فروش سهام داره در دسته بندى بانك ها و سرويس هاى سرمايه گذارى قرار مى گيره چون دغدغه روزمره مديرانش با دغدغه يك بانك فرق چندانى نداره. Monster كه درآمد اصلى اش از آگهى هاى آن لاين كاريابى است جزء شركت هاى «تبليغاتى» دسته بندى مى شه. Priceline و Yahoo جزء Computer Services هستند اما به همون ترتيب كه ديگه يك industry به نام اينترنت وجود نداره، شغلى هم به نام شغل IT وجود ندارد.»

• وبلاگ هاى فارسى اين هفته همچنين همزمان با آغاز بازى هاى المپيك توجه بسيارى را به اين بازى ها اختصاص داده اند هر چند هيچ كدام از آنها – به جز يكى حداقل تا آنجا كه من جست وجو كردم _ كاملاً و مشخصاً اين واقعه ورزشى را پوشش نمى دادند اما بسيارى از وبلاگ ها لينك هايى را از سايت هاى مرتبط با بازى ها نقل كرده و يا عكس هايى را از اين رقابت ها انتخاب كرده و در سايت خود قرار داده بودند. بلاگ اسپورت

http://www.blogsports.net شايد تنها وبلاگ فارسى است كه وقايع المپي را دنبال و آخرين اخبار و گزارش ها و عكس ها را نقل مى كند. البته اگر به اخبار فارسى المپيك علاقه داريد مى توانيد به سايت http://www.iranolympic.com هم سرى بزنيد.

• و بالاخره اينكه ستون يك هفته با وبلاگ هاى فارسى را با اين سئوال به پايان مى بريم كه به نظر شما بهترين پژوهشگر جوان سال ،۸۲ بهترين خبرنگار سال ۸۲ از سوى اداره ارشاد و شوراى شهر رشت، بهترين داستان نويس مطبوعات سال ۸۳ و نيز بهترين پژوهشگر كودك سال ،۸۳ كه تسلط به چهار زبان انگليسى و عربى و آلمانى و ايتاليايى دارد و از او تاكنون دو كتاب و ده ها مقاله به چاپ رسيده است حداقل چند سال سن دارد كه در پاخ بايد گفت اين شخص كسى جز كورش ضيابرى ۱۴ ساله نيست. ضيابرى بخش عمده اى از وقت خود را صرف تحقيق كرده است و در حال حاضر دانشجوى مهندسى كامپيوتر است و در سايت شخصى اش به نام ايمان امروز http://www.imaneemrooz.com/fira.htm مى نويسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا