تکنولوژی

روسيه مه هک در جهان

شرق – چندى پيش، منابع خبرى پنتاگون (وزارت دفاع ايالات متحده) از تلاش هكرهاى روسى براى ايجاد اختلال در اين سازمان، خبر داده اند. بررسى هاى انجام شده در اين زمينه ردپاى هكرهاى روسى را نشان داده است. چرا كه اين كشور بسترى مناسب براى گسترش هكرها و كراكرها است. مكانى كه هكرها بدون پرداخت هزينه قابل توجه به هدف خود رسيده و نيز نرم افزارهاى هك در جاى جاى آن به چشم مى خورد.

به راستى علت ارزان و در دسترس بودن هك در سراسر اين كشور چيست؟ چرا روسيه مكان دنجى براى هكرها شده و چرا به گفته برخى از ساكنان روسيه، هك بخشى از فرهنگ آنان شده است؟

مقامات دفاع ايالات تحده گفته اند كه هكرها طى هفته هاى گذشته، روزى ۶۰ تا ۸۰ بار به رايانه هاى نظامى پنتاگون حمله كرده اند. محققان، سرنخ برخى از اين حملات را در روسيه پيدا كرده اند، اما آنان به درستى نمى دانند كه آيا تمامى هكرها روسى بوده اند يا خير.

• هكرها بى قرارند

جالب است بدانيد كه الكساندر كروپنوف، مدير كميته ارتباطات در روسيه، هك را يكى از مشكلات بين المللى خوانده و افزوده است كه هكرها براى حمله به نقاط حساس، بى قرارند. آنان مايلند نقاطى را هك كنند كه از اهميت ويژه اى برخوردار است. وى هم چنين اعتراف كرده است از اين كه بهترين هكرها ساكنان كشور وى، يعنى روسيه هستند، چندان خرسند نيست.

اگر چه رايانه اى شدن در روسيه به اندازه كشورهاى غربى نيست اما با اين حال فرهنگ هك كردن در اين كشور، بسيار عمومى و گسترده است. اگر در خيابان ها گام برداريد، نرم افزارهاى هك، يكى از كالاهايى است كه نظر بينندگان را جلب خواهد كرد. به هر روى، اين مكان دنج براى هكرها، رهاوردهايى خواهد داشت كه گاه گاهى، بى نظير خواهند بود.

براى مثال FBI گزارشى منتشر كرده است كه با خبر شدن از متن آن خالى از لطف نيست. به گزارش FBI، در طول ۱۲ ماه گذشته، يك ميليون شماره كارت اعتبارى به سرقت رفته است. گفتنى است كه تعداد عمده اى از اين سرقت ها به دست گروهى از هكرهاى ساكن روسيه و اوكراين انجام شده است.

ايگور كواليوف، يكى از كراكرهاى ساكن روسيه گفته است: «ما روسيه را «خطه هك» ناميده ايم. بسيارى از متخلفان رايانه در اين سرزمين زندگى مى كنند و در كار خود خبره و ماهر هستند. در روسيه، هك كردن يك شغل خوب است، شايد يكى از چند شغل خوب باقى مانده»!

كارشناسان امنيت اخطار داده اند از آن جايى كه هك كردن و نگاشتن ويروس كه اكنون به عنوان يك سرگرمى مخرب تلقى مى شود، جاى خود را به يك حرفه پردرآمد داده است، وضعيت وخيم تر خواهد شد و جنايات بيشترى، در راه خواهند بود.

اكنون آمار جرايم اينترنتى رو به افزايش است. در سال ۲۰۰۳ موارد تخلفات انجام شده در ينترنت تا دو برابر بيشتر شده و به ۱۱۰۰۰ مورد رسيده است. گفتنى است كه در ميان اين جرايم، دسترسى به اطلاعات رايانه ها، پخش نرم افزارهاى غيرمجاز و حمله به موسسات مالى، بيشترين موارد را به خود اختصاص داده اند. هكرهاى روسى مرتكب بدترين تخلفاتى شده اند كه تاكنون گزارش شده است.

از آن جايى كه روسيه بستر مناسبى براى حرفه اى ترين هكرهاى دنيا شده است، پيش بينى مى شود كه تنها پس از گذشت يك دهه، ويروس ها در اين كشور فراگير خواهند شد.

به راستى ساكنان روسيه با ناهنجارترين ويروس هايى كه تاكنون دنياى IT به خود ديده است، در ارتباط بوده اند. به عنوان مثال برخى از اين ويروس ها NetSky و MyDoom هستند.

• كراكرهاى باهوش

اگر پناهگاه خوشايندى براى هكرها وجود داشته باشد، فقط روسيه است. صرف نظر از مشكلات موجود در اتحاد جماهير شوروى، اين خطه امتياز بزرگى دارد كه قابل توجه است. تنها مجازات هكرها و نويسندگان ويروس در روسيه، محدود كردن آنان، به وسيله كنترل بر دسترسى اين افراد به اينترنت است.

اكنون مجله ها و نرم افزارهاى هك در خيابان هاى روسيه به دور از كوچك ترين محدوديت، به فروش مى رسد. بر خلاف انتظار، چنين برنامه هايى پنهانى نيست و در معرض ديد همگان به چشم مى خورد و شايد به اين علت است كه در اين كشور، هكرهاى بسيار حرفه اى و بى مانند، كم نيتند.

ولادمير ليوين، يكى از نخستين افرادى است كه سرقت آن لاين كرده و به سه سال زندان محكوم شده است. جرم وى انتقال ۷/۳ ميليون دلار از بانك هاى شهر خود، در سال ۱۹۹۵ بوده است. همچنين در سال ۱۹۹۵ نيز يك متخصص رايانه، دستگير و به سه سال زندان محكوم شد. جالب است بدانيد علت دستگيرى وى هك كردن رايانه يك بانك و به سرقت بردن ۱۰ ميليون دلار بوده است.

همچنين در سال ۱۹۹۹ هكرهاى روسى در شبكه وب ناتو و دولت آمريكا نيز اختلال ايجاد كردند.

در سال ۲۰۰۰ ، دو دانش آموز روسى نيز دستگير شدند. جرم آنان هك كردن رايانه برخى از شركت هاى ايالات متحده و دستبرد به اطلاعات كارت اعتبارى و ديگر اطلاعات مالى خصوصى افراد بود. آنان با تهديد قربانيان اين سرقت، پول به دست مى آورده اند. در همين رابطه گروهى از هكرهاى رايانه، به رهبرى يك زندانى ۶۳ ساله نيز در سال ۲۰۰۱ دستگير شدند. اين افراد نيز مرتكب جرايم مالى فراوانى شده بودند.

به گفته كارشناسان امنيت، كراكرهاى روسى بسيار باهوش بوده و با قدرت پردازش محدود، كار خود را به بهترين شكل انجام مى دهند. آنان قدرت بسيارى در برنامه نويسى دارند.

يك دانش آموز روسى در اين باره گفته است كه در مدرسه از آنان درخواست مى شده كه نرم افزارهاى آمريكايى را هك كنند. او افزوده است كه ساكنان روسيه نخستين افرادى هستند كه ب فرهنگ هك آشنا بوده و اين موضوع بخشى از فرهنگ آنان را تشكيل مى دهد.

اين دانش آموز اعتقاد دارد كه بيشتر مهندسان نرم افزار در روسيه ناگزيرند قفل هاى برنامه ها را شكسته و از آنها استفاده كنند. چرا كه اين نرم افزارها بسيار گران بوده و آنان نمى توانند هزينه مورد نياز را بپردازند.

به هر حال اكنون مى توان حدس زد كه تنها راه باقى مانده چيست؟

در برخى موارد دانش آموزان جوان نرم افزارهاى خارجى گران قيمت را هك مى كنند و دليل اين كار گران بودن نرم افزار و نداشتن قدرت خريد آن براى دانش آموزان است.

برخى از برنامه ها بسيار گران هستند. فردى كه حقوق متوسطى دارد، براى ريدن يك كپى از Office مايكروسافت، مى بايد مبلغى در حدود دو برابر درآمد ماهانه خود را بپردازد.

بسيارى از مجرمان اينترنتى، براى به دست آوردن پول، در اين زمينه فعاليت مى كنند. بنا به گفته برخى از ساكنان روسيه، پول عامل انگيزش جرايم اينترنتى است. مجرمان از اين راه، پول هاى كلانى به دست خواهند آورد. به اين دليل است كه دانش آموزان و دانشجويان روسى افزون بر درس خواندن و حضور در كلاس هاى درس، با گروه هاى متخلف اينترنتى، همكارى مى كنند. مافيا گاهى از اينترنت به عنوان وسيله ارتباطى استفاده كرده و از اين راه به هويت هاى بسيارى دسترسى پيدا مى كنند و در نتيجه كلاهبردارى هاى مالى مورد نظر خود را انجام مى دهند.

فردى كه پيش از اين يك هكر حرفه اى با نام ۳APA 3A بوده و اكنون به عنوان كارشناس امنيت فعاليت مى كند، در اين باره گفته است كه انگيزه بيشتر نويسندگان ويروس، هكرها و كراكرها، به دست آوردن پول است و آنان در پى شهرت و اهداف سياسى نيستند.

جالب است بدانيد اين نظريه درست برخلاف چيزى است كه سال ها پيش صورت گرفته است. يك هكر حرفه اى كه پس از كنار نهادن اين كار، شغل آموزگارى را براى خود انتخاب كرده سال ها پيش گفته بود كه او و دوستان دوره نوجوانى، برنامه گوناگونى را هك مى كرده و به صورت رايگان در اختيار مردم قرار مى داده اند.

• يك خلاف قانونى

هك در كشور روسيه كار غيرقانونى است اما با ديگر كارهاى غيرقانونى متفاوت است. نكته درخور توجه اين است كه در قوانين روسيه، مجازات و جريمه هاى نقدى براى هكرها و كراكرها نگاشته شده، اما اين قوانين بيشتر بر روى كاغذ باقى مانده و كمتر اجرا مى شوند. اين عمل در قانون منع شده است اما از نظر اخلاقى در نزد مردم چندان كار ناپسنديده و شرم آورى نيست و افراد بسيار به اين كار مى پردازند.

افزون بر اين، وزارت كشور روسيه اعلام كرده كه وزارتخانه اى براى رسيدگى به جرايم تخصصى، داير شده است اما گمان مى رود دولت روسيه، مشكلات بزرگترى پيش روى دارد كه نخست بايد با آنها دس و پنجه نرم كند سپس به برطرف كردن مشكلات ناشى از هك بپردازد. آنان گروه هايى براى متوقف كردن چنين عملكردهاى ناشايستى تشكيل داده اند، اما به نظر مى رسد از آن جايى كه هكرهاى روسى كم تر به شركت هاى كشور خود حمله مى كنند، پيگرد قانونى جدى آنان را تهديد نخواهد كرد.

به هر حال چنين به نظر مى رسد كه اين تخلفات آن چنان براى مقامات نگران كننده نيستند و مقامات مربوط تنها به دنبال حفظ آرامش در كشور خود بوده و به جرايمى كه هكرهاى روسى در كشورهاى ديگر انجام مى دهند كارى ندارند.

برخى از ساكنان روسيه بر اين باور هستند كه دست داشتن ايالات متحده در درگيرى ميان كوزوو و صربستان، هكرهاى روسى را بر آن داشته تا بيش از پيش، وب سايت هاى آمريكايى را هدف قرار دهند. بيشتر ساكنان اين كشور مى پندارند كه عملكرد ايالات متحده در اين زمينه نادرست بوده و خود اعتراف كرده اند كه با حمله به وب سايت هاى دولتى و شركت هاى بزرگ آمريكايى، انتقام خواهند گرفت.

امروزه افزون بر صدها و يا هزاران هكر حرفه اى، در روسيه به دنبال پيدا كردن نقاط آسيب پذير شبكه هاى شركت ها هستند، به ويژه ايالات متحده و اروپا بيشتر نظر آنان را به خود جلب كرده است. آنان Wormها را مى آفرينند تا اطلاعات مربوط به كارت هاى اعتبارى و ديگر اطلاعات مالى را به دست آورده و در زمينه هاى نادرست از آنها استفاده كنند.

به هر حال، فعاليت هكرها در اين كشور همگانى شده و آنان به دور از نگرانى به كار خود مشغول هستند. هكرها با چنان مهارتى كار خود را انجام مى دهند كه كوچك ترين رد پايى از خود به جا نمى گذارند. آنان كار خود را به گونه اى برنامه ريزى مى كنند كه حمله هايى بدون به جا گذاشتن نشان و سرنخ، صورت گيرد. اكنون هك كردن بخشى از فرهنگ ساكنان روسيه شده است.

منابع:

۱-Computer hacking in Russia cheap and widespreadز CNN

۲-Russia- a happy haven for hackersز Computer Weekly.com

3-Inside Russiaشs hacking cultureز Wired.com

4-Russia charges FBI agent over hackingز www. Hippy.freeserve.co .uk

5-Pentagon at war with computer hackers

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا