تکنولوژی

وبلاگ ها از آغاز تا جشنواره

نام نویسنده: عطا خليقى سيگارودى*:

شرق – وبلاگ ها نسل جديدى از صفحات شخصى هستند كه خيلى زود كاربردهاى فراوان خود را نشان دادند. يكى خاطرات خود را با هزاران خواننده ديگر به اشتراك مى گذارد، ديگرى در مورد موضوعات تخصصى مى نويسد و با گرفتن نظرات ديگران، خود را به روز مى كند و ديگرى اشعار خود را در وبلاگ خود منتشر مى نمايد و…

روزى كه پرشين بلاگ، سرويسى براى ساخت وبلاگ هاى فارسى ارائه داد، حتى پديدآورندگان آن نيز تصور نمى كردند كه پس از گذشت كمتر از دو سال، تعداد وبلاگ هاى فعال فارسى از ۷۰۰ عدد به ۶۳۰۰۰ عدد برسد و كمتر كسى پيش بينى مى كرد، زبان فارسى با حضور بسيار ناچيز خود در اينترنت، اكنون در رده سومين زبان رايج وبلاگ هاى دنيا رار بگيرد. تازه ترين آمارهاى سرويس پرشين بلاگ مى گويد كه در هر دقيقه، ۷/۱ يادداشت توسط وبلاگ نويسان اين سرويس، بر روى اينترنت منتشر مى شود و در همين زمان ۲/۶ نظر و پيام براى نويسندگان اين يادداشت ها ارسال مى شود. هم اكنون سرويس پرشين بلاگ داراى ۲۵۰ هزار كاربر ثبت شده است كه از ميزان ۵۸هزار كاربر فعالانه وبلاگ مى نويسند در حقيقت پرشين بلاگ هم اكنون ميزبان بيش از ۹۲ درصد وبلاگ هاى فعال فارسى است.

اما نكته اى كه هم اكنون مورد توجه قرار گرفته است، بحث كيفيت محتواى توليد شده به زبان فارسى است. از آنجا كه حجم وسيعى از اطلاعات و محتواى موجود در اينترنت مربوط به وبلاگ ها است (بيش از ۷۵ درصد محتواى فارسى موجود در اينترنت متعلق به وبلاگ هاى پرشين بلاگ است) و اين وبلاگ ها هستند كه فرهنگ، هنر و دانش ايرانيان را به جهانيان معرفى مى نمايند، بديهى است كه بحث كيفيت محتواى وبلاگ ها، پس از دستيابى به كميت قابل قبول، مطرح مى گردد. راهكارهاى متفاوتى جهت افزايش كيفى محتوا پيشنهاد مى شود كه از مهمترين آنها مى توان به آموزش توليدكنندگان محتوا و همچنين تقدير از نويسندگان مستعد اشاره كرد و بايد گفت جشنواره جوانان، وبلاگ ها و جامعه اطلاعاتى نيز اين گونه شكل گرفته است. اين جشنواره با هدف قرار دادن كيفيت، محتوا و همچنين معرفى پديده وبلاگ به همه اقار جامعه، سعى دارد جامعه اينترنتى ايجاد شده را بزرگ تر و پربارتر نمايد. اين جشنواره توسط سرويس پرشين بلاگ و با حمايت سازمان ملى جوانان از ۱۹ الى ۲۱ خرداد در تهران برگزار مى شود.

بخش مسابقه جشنواره نخست به شعر اختصاص يافته است و برگزاركنندگان قصد دارند تا با معرفى شاعران جوان برخاسته از دنياى وبلاگ ها، آنها را تشويق نمايند. از ديگر برنامه هاى جشنواره امسال برگزارى كارگاه هاى كاربردى در زمينه هاى تخصصى وب و جلسات گفت وگو با حضور اساتيد حوزه وبلاگ ها در زمينه هاى مختلفى از جمله وبلاگ ها و تكنيك جديد ارتباطى، وبلاگ ها و اوقات فراغت و وبلاگ ها و تجارت الكترونيك ات. در كنار جشنواره امسال نمايشگاهى از نشريات اينترنتى نيز با حضور ۱۹ نشريه فعال تشكيل شده است. اميد است با برگزارى اينگونه جشنواره ها، شاهد حضور پررنگ ايرانيان در زمينه هاى مختلف در فضاى اينترنت باشيم.

*دبير علمى و اطلاع رسانى جشنواره جوانان، وبلاگ ها و جامعه اطلاعاتى

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا