تکنولوژی

سايت کتاب اول راه اندازى شد

بخش خبر آى تى ايران – پس از توليد چهار دوره كتاب اول جامع( بانك اطلاعات شهرى)، و بانك هاى اطلاعات تخصصى نظير كتابهاى پزشكى، غذايى، ساختمان و تاسيسات، انفورماتيك و مطبوعات و همچنين توليد چند ويرايش لوح فشرده (CD) كتاب اول در سالهاى 76، 77، 78، 79 ، با پيشرفت تكنولوژى اطلاع‏رسانى و همزمان با توليد لوح فشرده محصولات فوق با ساختار جديد اطلاع رسانى، سايت كتاب‏اول در شبكه جهانى اينترنت نيز به نشانى www.ketabeavval.ir راه‏ اندازى شد. معهذا اين سايت با توجه به تجربه‏هاى اوليه و حجم گسترده اطلاعات تا آغاز سال 1383، از نظر مديريت كتاب‏اول كارايى مورد قبولى در دسترس سريع عموم مردم به اطلاعات نداشت.
به همين جهت با تلاش شبانه‏روزى كادر فنى واحد نشر الكترونيك كتاب‏اول در نيمه دوم سال 1382 با استفاده از آخرين دستاوردهاى نرم‏افزارى، سايت جديد كتاب اول با ساختار جديد دسترسى سريع و آسان همزمان با نمايشگاه بين‏المللى كتاب 83 در ارديبهشت ماه راه‏اندازى شده است.

• مشخصه‏هاى كاربردى سايت كتاب اول عبارتند از:
1) بانكهاى اطلاعات شغلى: مشتمل بر كتاب اول جاع بانك اطلاعات شهرى و بانكهاى تخصصى شامل كتاب‏اول پزشكى ـ غذايى ، ساختمان و تاسيسات و انفورماتيك كه با استفاده از يك موتور جستجوگر و براساس يك فهرست طبقه‏بندى شده مي‏توان به اطلاعات اين بانكها با سرعت قابل ملاحظه دسترسى يافت.
در اين بخش از سايت بيش از 250 هزار ركورد اطلاعات واحدهاى صنفى شهر تهران جمع‏آورى شده است كه از طريق اطلاعات گوناگون، نظير شرح فعاليت شغلى، نام واحد، تلفن، نمابر و . . . قابل دسترسى مي‏باشند.

2) آشنايى با تهران: در اين بخش علاوه بر اطلاعات ضرورى و مورد نياز روزمره شهروندان تهرانى نظير برنامه زمان‏بندى حركت قطارهاى شهرى( مترو)، برنامه حركت قطارها و . . . . ، كليه علاقه‏مندان به تهران‏شناسى در يك بخش جذاب در مورد كليه آثار باستانى و اماكن تاريخى، مراكز فرهنگى هنرى، مراكز تفريحى ورزشى، مراكز خريد عمومى و . . . شهر تهران آشنا خواهند شد.

3) قبل از مراجعه: در اين بخش با هدف كاهش ترددهاى شهرى و همچنين كاهش حجم تماس‏هاى حضورى و تلفنى كه باعث اتلاف وقت زيادي‏ از شهروندان و دست‏اندركاران سازمان‏ها و ادارات و مراكز خدمات عمومى شهرى مي‏گردد. اطلاعات مفيدى به شرح زير ارائه شده است:
ـ تلفن و نشانى سازمان‏ها و ادارات و ساير مراكز خدمات عمومى شهرى نظير آب، برق، گاز، شهرداريها، مراكز فرهنگى هنرى، مراك تفريحى ورزشى و . . .
ـ راهنماى مراجعان به سازمان و ادارات شامل معرفى مراحل و مدارك مورد نياز انجام امور ادارى و سازمانى
ـ برنامه‏هاى دوره‏اى مراكز خدمات نظير برنامه هفتگى سينماها، برنامه هفتگى خانه هنرمندان و . . .

4) نقشه جامع تهران: اين بخش با امكان جستجوى كليه معابر و اماكن مهم و همچنين در آينده نزديك كليه مراكز شغلى و امكانات ديگر نظير مسيرياب شهرى و انتخاب لايه‏هاى مختلف كاربري‏هاى شهرى به زودى راه اندازى خواهد شد.

5) سفارشات: متقاضيان دريافت محصولات كتاب اول و يا متقاضيان سفارش آگهى در كليه محصولات كتاب اول با ثبت مشخصات خود در اين بخش در اسرع وقت با نمايندگان اعزامى كتاب اول ملاقات خواهند داشت.

• مشخصه‏هاى فنى سايت كتاب اول:
ـ بخش عمده اى از برنامه نويسى سايت که مربوط به موتور جستجوگر و بدست آوردن نتايج جستجو مى باشد، در بانک اطلاعاتى SQL Server انجام شده است. اين امر باعث شده که سرعت و قدرت جستجو در سايت بسيار بالا باشد.
ـ براى نمايش صفحات از ASP كلاسيك استفاده شده است.
ـ سرعت بسيار بالاى موتور جستجوگر و همچنين Load صفحات در كليه بخشهاى اطلاعاتى سايت از مزاياى برنامه‏نويسى اين سايت مي‏باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا