تکنولوژی

مثلث قدرت در جهان بازا‌رهاى كامپيوترى‌

نام نویسنده: اكونوميست‌

دنياى اقتصاد – سازند‌گان بازى‌هاى ويديويى مانند سازندگن كنسول‌هاى بازى‌هاى ويديويى، در دوره‌هاى منظم و مشخص با هم مبارزه‌اى را انجام مى‌دهند، كه يكى از آنها تقريبا 5 يا 6 سال قبل انجام شده است. دور اخير درسال 2000 آغاز شد. وقتى كمپانى سونى
هفته ‌آينده، در بزرگترين شوى تجارى كه در لوس‌آنجلس برگزار خواهد شد‌، اولين اشارات و نشانه‌هاى دور بعدى رقابت به نمايش گذاشته خواهد شد كه انتظار جنگ دو طرفه و خشنى مى‌رود.
پس از يك شروع مشكل دشوار براى مايكروسافت اين كمپانى حالا خود را به عنوان رقيب اصلى سونى معرفى كرد. و زمان را به دست آورده است.
از آن مهم‌تر، مشاور يك سرمايه گذار در بازى‌هاى ويديويى به نام نيك گيبسون معتقد است كه اين كمپانى در حال حاضر حمايت قطعى ناشران اين بازارها را به دست آورده است. اين جمله به اين معناست كه مايكروسافت در‌آينده‌اى نزديك وشايد دوربعدى، رقابت شانه‌‌ به شانه‌اى را با سونى داشته باشد.
در عوض Nintendo كمتر توفيقى در جلب حمايت ناشران اين بازى‌ها داشته است.
Xbox لايو (زنده)، از طريق سرويس اشتراك آن لاين مايكروسافت در حال حاضر فروش خوبى دارد. اين سرويس اطلاعات و جزئيات مفيدى از جمله رده‌بندى جهانى پلى‌يرها را به مشتريان و بينندگان ارائه مى‌دهد كه سونى هرگز نمى‌تواند در اين عرصه با آن رقابت كند. از طرف ديگر، اگرچه بازى‌هاى آن‌لاين به واقع ورزش اقليت است، اما انتظار مى‌رود در دور بعدى رقابت، گسترش بيشترى پيدا كند و همه‌گير شود، به ويژه را سيستم ارتباط پهن باند و شبكه‌هاى خانگى و wireless گسترش بيشترى پيدا كند.
مايكروسافت در حال حاضر اميدوار است با عضوپذيرى براى xbox زنده بتواند مشتريان وفادارى را براى دور بعدى رقابت پيدا و حفظ نمايد.
به گفته رابى باخ (يكى از مديران xbox كه برنامه‌نويسان را در ساخت طراحى نرم‌افزارهاى پيچيده كنسول بر حذر مى دارد، و معتقد است، اضافه كردن كارآيى و انعطاف‌پذيرى كنسول‌ها هزينه زيادى در بر دارد) شايد هوشمندترين بازى ويديويى، نرم‌افزار جديد مايكروسافت يعنى XNA باشد. مجموعه‌اى از نرم‌افزارى‌هايى كه مى‌تواند بازى‌ها را روى pcs، xbox و2 xbox كه در حال عرضه به بازار است، به اجرا درآورد.
بر اساس گفته يكى از تحليلگران در مركز تحقيقاتى تكنولوژى آمريكا، با وجود آنكه بعيد خواهد بود مايكروسافت2 xbox را در شوي3 E پرده‌بردارى كند، اما ابزار XNA كمپانى را قادر مى‌سازد كه آن نوع چيزهايى را كه در2 xbox ممكن خواهد بود، نشان دهد.

اختلاف با سونى شديد است‌، درحالى‌كه مايكروسافت بر نرم‌افزارها تمزكز كرده است، سونى بر ابتكارات و ابداعات سخت‌افزارى براى 3 play stationتوجه مى‌كند. طرح اين كمپانى كه هنوز بايد به طور كامل تشريح شود،‌ استفاده از يك نوع قطعه جديد به نام cell به عنوان پايه وبنيان براى پليى‌ير ‌استيشن 3، و طرح‌هاى الكترونيكى مصرفى آن از قبيل دي.وي.دى پلى‌ير است. با قطعات چندگانه cell، پلى‌استيشن3 ، يك ماشين قدرتمند خواهد بود. اما معماران و طراحان تندرو و جديد اين كمپانى برنامه‌نويسانى را نياز خواهد داشت كه بتوانند به اين روياها جامه عمل بپوشانند در اين اثنا، سونى تلاش خواهد كرد تا همچنان بر پلى‌استيشن2 و توسعه آن توجه كند.
هم اكنون مايكروسافت يك فرصت خوب را احساس مى‌كند.
انتظار مى‌رود اين كمپانى مسابقه را از سونى با عرضه 2 xboxتا پايان سال آينده ببرد و دور دوم را زمانى آغاز كند كه سونى هنوز براى آن آمده نشده است.
آقاى مك‌نيلى معتقد است كه مايكروسافت ملاحظه و رو درواسى را كنار گذاشته است.
انتظار نمى‌رود، پلى‌استيشن3 تا اوايل سال 2006 و آن هم صرفا در ژاپن به بازار عرضه شود.
تحليلگران معتقدند كه پلى‌استيشن3 تنها در اواخر سال 2006، ممكن است به بازار عرضه شود. (محصول كمپانى Nintendo براى خلف Gamb cube هم احتمالا زودتر از 2006 به بازار نخواهد آمد). در دور قبل، سونى 18 ماه زودتر شروع كرد و به نظر مى‌رسيد كه مايكروسافت به عنوان كمپانى تازه به ميدان آمده در اين عرصه، هرگز نتواند با پلى‌استيشن2 رقابت كند، احتمال دارد در اين زمينه هم بالاخره مايكروسافت با دادگاهى ديگر مواجه شود. اما در حال حاضر سونى و مايكروسافت رقابت را ترجيح مى‌دهند و مبارزه دارد، داغ‌تر مى‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا