تکنولوژی

افزايش سود و بالا رفتن بهاى تمام شده‌ى محصولات Dell

همکاران سيستم – دالاس – Dell، توليد كننده‌ى كامپيوترهاى شخصى، روز پنج شنبه گفته است كه سود سه ماهه‌ى اول سال 2004 اين شركت، 22 درصد افزايش يافته است و همراه با اين افزايش، بهاى تمام شده قطعات به كار رفته در كامپيوترها نيز بالا رفته است.
Dell گفته است كه در سه ماهه‌ى منتهى به 30 آوريل، 731 ميليون دلار (28 سنت در هر سهم) سود كرده است. گفتنى است كه سود اين شركت در دوره‌ى مشابه در سال گذشته 598 ميليون دلار (23 سنت در هر سهم) بوده است.
اين ميزان سود، با پيش‌بينى تحليل‌گران و همچنين پيش بينى شركت Dell مطابقت دارد. چه آن كه Dell در ماه گذشته اعلام كرده بود كه ميزان فروش اين شركت بيش از حد انتظار خواهد بود.
درآمد Dell از 53/9 ميليارد در سال گذشته در اين دوره به 54/11 ميليارد دلار در سال جارى رسيده است. اين در حالى است كه Dell در ماه گذشته پيش بينى كرده بود كه فروش اين شركت به 54/11 خواهد رسيد.
Dell پيش بينى مى‌كند كه سود هر سهم اين شركت در سه ماهه‌ى دوم سال به 29 سنت و درآمد آن با 20 درصد افزايش نسبت به سال گذشته در دوره‌ى مشابه به 7/11 ميليارد دلار خواهد رسيد.
Kevin B. Rollins فردى كه قرار است جانشين Michael S. Dell مدير عامل شركت Dell در ماه جولاى شود، گفته است كه Dell با افزايش بهاى تمام شده قطعات روبه رو خواهد شد و اين پديده موجب بالا رفتن قيمت‌ها نيز خواهد گرديد.
به عنوان مثال، Dell اميدوار بود كه قيمت تراشه‌ى DRAM كه در ساخت كامپيوتر به كار مى‌رود، در سال جارى كاهش يابد، اما اين اتفاق نيافتاد. بالارفتن قيمت اين تراشه به معنى افزايشى معادل 10 دلار در بهاى تمام شده‌ى هر كامپيوتر است، در حالى كه در بسيارى از موارد، Dell نمى‌تواند اين افزايش قيمت را به مشتريان خود منتقل سازد.
اين در حالى است كه متوسط قيمت محصولات فروخته شده با 50 دلار كاهش در هر واحد نسبت به سال گذشته به 1570 دلار رسيده است. تركيب قيمت و بهاى تمام شده موجب گرديده است كه حاشيه‌ى سود اين شركت از 3/18 درصد در سال گذشته به 18 درصد در سال جارى برسد.
به دنبال به دست آمدن نتايج مشابه براى ديگر شركت‌ها همچون سيسكو، شركت Dell گزارش كرده است كه بهاى تمام شده‌ى قطعات و موجودى‌هاى كالاى اين شركت از 264 ميليون دلار در دوره مشابه در سال گذشته به 425 دلار در سال جارى رسيده است.
James M. Schneider مدير مالى شركت Dell گفته است كه اين بهاى تمام شده بسيار بيشتر از انتظار و علاقه ما است.
ضعيف شدن دلار، موجب شده است تا سهم بازار Dell در اروپا و آسيا افزايش يابد. Dell گفته است كه درآمد اين شركت 29 درصد ازايش خواهد يافت و همچنان تمركز خود را بر فروش در خارج از ايالت متحده آمريكا ادامه خواهد داد.
افزون بر اين‌ها، شركت Dell گفته است كه در سه ماهه‌ى اول سال جارى، 1800 نفر نيروى جديد استخدام كرده است و هم‌اكنون 47800 نفر نيروى انسانى دارد. اين شركت توضيحات بيشترى درباره‌ى تازه پيوستگان ارايه نداده و تنها به بيان اين نكته كه نيمى از آنان خارج از ايالت متحده‌ى آمريكا هستند، اكتفا كرده است.
شركت Dell از ماه فوريه تا آوريل 1/1 ميليارد دلار براى تهيه‌ى موجودى كالاى خود خرج كرده است. Schneider مدير مالى اين شركت مى‌گويد كه قرار است شركت در سه ماهه‌ى دوم سال 700 ميليون دلار ديگر رف خريد تجهيزات و موجودى كالا كند. Dell مى‌گويد كه ماه آوريل را با 9/11 ميليارد دلار درآمد و سرمايه‌گذارى به پايان رسانده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا