تکنولوژی

بيش از 99 درصد مناطق مسکونى ژاپن، تحت پوشش سرويس نسل سوم موبايل قرار دارد

شبکه تحليلگران تکنولوژى – ايتان – شرکت NTT DOCOMO به عنوان اولين اپراتور ژاپنى در جهان، اراية سرويسهاى موبايل نسل سوم را از اکتبر 2001 آغاز کرده و تا کنون بيش از 99 درصد مناطق مسکونى ژاپن را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.
اين اپراتور، مرحلة آزمايشى- مقدماتى سرويس‌ موبايل نسل سوم را از ماه مى سال 2001 آغاز نمود. در مرحله آزمايشى، کاربران تنها هينة ارتباط مخابراتى را پرداخت مى‌کردند و علاوه بر استفاده از گوشى‌هاى رايگان، از پرداخت هزينه‌هاى اشتراک ماهانه نيز معاف بودند. ارايه‌دهندگان اين سرويس‌ها که بر پاية استاندارد WCDMA قرار دارد و با نام تجارى FOMA ارايه مى‌شود، با استفاده از نظرات مشتريان، به ارزيابى کارايى سيستم و پيش‌بينى‌هايى در ارتباط با آغاز به کار مرحلة کاملاً تجارى آن پرداختند.
بر پاية اين گزارش، مرحلة آزمايشى سرويس نسل سوم موبايل در ژاپن، 23 سلول خاص در توکيو، يوکوهاما و کاواساکى را پوشش مى‌داد و شامل سرويسهاى “ارتباط صوتى”، “پست الکترونيکى”، “سرويس پيام کوتاه” و “مولتى مديا” بود. ضمن آنکه سرعت دريافت داده‌ها، به 64کيلو بيت بر ثانيه مى‌رسيد. پس از راه‌اندازى سرويس کاملاً تجارى در اکتبر 2001، سرويس‌هاى ديگرى همچون “پست الکترونيکى صوتى”، “فوروارد کردن مکالمه”، “انتظار مکالمه”، “مکالمة تصويرى”، “مکالمة تصويرى بين‌المللى”، “مکالمة تصويرى همزمان چند مشترک با هم” و … با سرعت دريافت 384کيلو بيت ارايه مى‌شوند و سرعت ارسال داده‌ها نيز به 64کيلو بيت بالغ مى‌گردد.
اين شرکت تا انتهاى مارس 2004، بيش از 99درصد مناطق مسکونى ژاپن را تحت پوشش سرويس FOMA قرار داده است و تعداد مشترکان خود را به بيش از سه ميليون رسانده است. اين درحالى است که در نيمة نخست سل 2003، کمتر از 700هزار نفر از خدمات سرويس FOMA استفاده مى‌کردند.
با توجه به رشد سريع سرويس‌هاى نسل سوم موبايل، لازم است که مراکز تحقيقاتى و شرکت‌هاى مخابراتى کشور، هرچه سريع‌تر، تحقيق و توسعه در اين زمينه را آغاز کنند تا در آيندة نزديک، مشکلات اساسى براى کشور، حتى در مرحلة بهره‌بردارى و انتقال تکنولوژى اين سيستم پيش نيايد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا