تکنولوژی

Sasser برى ماندگارى آمده است

همکاران سيستم – از آن هنگام كه اولين بار در اول ماه مه، اين ويروس مشاهده شد، در بسيارى از سازمان‌ها و صدها هزار رايانه اخلال به وجود آمده است.
با وجود آن كه Patch هاى نصب شده بر روى رايانه‌ها، شرايط را به روز اول باز گردانده است، اما به هر روى، كارشناسان امنيت هشدار مى‌دهند كه در بلندمدت دوباره باز خواهد گشت. چنانچه اعتقاد بر اين است مقابله با نسخه‌هاى بعدى اين ويروس به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

تهديد بلندمدت
اين ويروس طى چند روز اول ظهور خود، شايد حدود يك ميليون رايانه را در جهان آلوده كرده و استفاده از رايانه‌هاى داراى Windows 2000 يا XP را براى بيمارستان‌ها، بانك‌ها، شركت‌هاى هواپيمايى، سازمان‌هاى دولتى و كاربران خانگى با مشكل مواجه ساخته است. چه آن كه به گزارش مايكروسافت، يك و نيم ميليون نفر براى آگاهى از جزييات اين ويروس و راه‌هاى برطرف ساختن آن به وب سايت اين شركت مراجعه كرده اند.
خبرگان امنيت و ضد ويروس بر اين باورند هرچند مشكلات Sasser پشت سر نهاده شده است، اما هرگز به طور كامل از ميان نخواهد رفت.
Richard Archdeacon مدير خدمات فنى شركت Symantec مى‌گويد: « بسيارى از برنامه‌هاى موذيانه، پس از ظهور براى نخستين بار، از يك الگوى ادوارى براى بروز و از ميان رفتن تبعيت مى‌كنند. اي كه Patch ها را نصب كنيد، موضوع ديگرى‌ست. اين ويروس‌ها دوباره خواهند آمد».
Gerhard Eschelbeck ، مدير فناورى شركت Qualys ، چرخه‌ى حيات بسيارى از ويروس‌ها و كرم‌هاى اينترنتى را بررسى كرده و دريافته است كه بسيارى از آن‌ها دوامى بلند مدت دارند.

تهديد آينده
برخى از ويروس‌ها همچون Code Red (سال 2001)، SQL Slammer (ژانويه 2003) و Nachi (اوت 2003) هنوز بر روى اينترنت وجود دارند و قربانيان تازه‌ را به دام مى‌اندازند.
به گفته‌ى Gerhard Eschelbeck، نيمى از رايانه‌ها طى 30 روز به نصب Patch ها روى آورده، اما نيمى ديگر دست كم تا 30 روز بعد از آن به حال خود باقى مى‌مانند. بدين ترتيب، هميشه رايانه‌هاي هستند كه آمادگى ميزبانى ويروس‌ها را دارند.
موسسه‌ى Sans Institute كه مشكلات امنيتى را تحت نظر دارد، گفته است كه Sasser تنها شاخص يا ابزارى براى آشكار ساختن آسيب پذيرى خاص رايانه‌ها بوده است. اين موسسه بر اين عقيده است كه ويروس‌هاى آينده در مقياس وسيع‌ترى همان آسيب پذيرى رايانه‌ها را نشانه خواهند گرفت.
Jimmy Kuo از بخش امنيت Network Associates گفته است ويروس نويسان مى‌توانند در آينده Sasser و Netsky را با يك ديگر تركيب كنند و مشكلاتى بيش از اين بيافرينند. او بر اين باور است كه اين اتفاق رخ خواهد داد و حملات به پست الكترونيك و نرم افزارها افزايش خواهد يافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا