تکنولوژی

شانس كم گوگل در رقابت با مايكروسافت

نام نویسنده: اكونوميست

اين هفته گوگل كه يكى از كمپانى‌هاى ودار و در عين‌حال محبوب‌ترين موتور جست‌وجوى اينترنت در جهان است، يك هشدار قانونى دريافت كرد مبنى براينكه كمپانى‌هايى با بيش از 500 سرمايه‌گذار بايد اطلاعات بيشترى درباره خود را فاش سازند (وقتى وارد بازار سهام مى‌شوند)، همانطور كه كمپانى‌هاى ثبت شده در بازار سهام اين‌كار را انجام مى‌دهند.
در سيليكون والى، (قلب تكنولوژى كامپيوتر و IT ايالات متحده) كه دستمزد كارگران با مشاركت در سهام و نيز پول نقد پرداخت مى‌شود، همين شيوه اجرا شده است و اين به سيليكون اجازه داده است تا گام بزرگى در راه عرضه عمومى ابتكارى سهام يا IPo بردارد. در نتيجه همانطور كه اكونوميست گزارش داده است سيليكون والى و وال استريت مملو از شايعات و گمانه‌زنى‌هايى درباره اين مساله است كه گوگل ارزش ثبت در بازار سهام را دارد.
اما جنجال و بزرگ‌نمايى درباره گوگل و موسسان و بنيانگذاران آن به شكلى كه مى‌روند تا به ثروتمندان افسانه‌اى تبديل شوند يعنى لارى‌ پيج و سرگئى براين، يك مساله مهم و ظريف را مى‌پوشاند. نه فقط گوگل كمتر از آن چيزى است كه نشان مى‌دهد، بلكه يك IPO يا عرضه عمومى سهام مى‌تواند آن را در مواقع ضرورى ضعيف‌تر سازد، چه گوگل در حال حاضر با دو هجوم از سوى دو رقيب هولناك و ترسناك خود يعنى ياهو و مايكروسافت روبه‌رو است كه يكى ارائه‌دهنده سرويس اميل مجانى و ديگرى ابرقدرت توليد نرم‌افزارهاى كامپيوترى است كه معبر اينترنتى خود را دارد.
به نظر مى‌رسد كه آقايان لارى پيج و سرگئى براين، از اين موقعيت حساس و دشوار آگاهند، اما در عين‌حال به ثبت شدن و عرضه ابتكارى عمومى IPO هم علاقه‌مند هستند، اما به نظر مى‌رسد عجله براى ثبت شدن، به دليل وجود دو كاپيتاليست هيأت مديره كمپانى يعنى جان دوئر و مايكل مورتيز است كه جان دوئر از كمپانى Kleiner Perkins Cauteild & Byers كه Net Scape را حمايت مى‌كند آمد و مورتيز از Sequoia Capital كه در تأمين بودجه Yahoo و PayPal كه كمپانى پرداخت آن لاين است كه در حال حاضر ebay مالك آن است و بسيار هم موفق ظاهر شده است در تركيب هيأت مديره گوگل جاى گرفته است.
پيترتيل كه خود يكى از بنيانگذاران PayPal است او اين كمپانى را در سال 2002 تحت همين قانون‌ يعنى ثبت شدن درآورد و آنها را براى اينكه طرح IPO PAYPAL را راه بيندازند راهنمايى كرد و سپس آن كمپانى را به تمامى به eBay فروخت، او معتقد است يك IPO مى‌تواند سردرگمى و پريشانى وحشتناكى براى گوگل درپى داشته باشد. فشار گزارش‌هاى فصلى و نيز شفافيت خيلى سنگين است و علاوه بر آن سود بانكداران سرمايه‌گذار هم زياد است. البته گوگل به سرمايه احتياج ندارد، اما به قول آقاى تيل آنچه هم‌اكنون بدان نيازمند است، تمركز و توجه دقيق بر رقباى خود است.

بالا بالا بالاتر
گوگل موفقيت‌هاى مداوم خود را مديون دو حادثه و اتفاق است.
اول اينكه لارى پيج و سرگئى براين با چيزى شروع و ترقى كردند كه براى مدت زمان طولانى بهترين الگوريتم براى وب‌پيج‌هاى جست‌وجو بود و دوم حضور، اريك اشميت در كنار گوگل بود، كسى كه آنها او را به عنوان مديرعامل خود در سال 2001 برگزيدند، كسى كه نشان داد چگونه از محبوبيت گوگل پول دربياورند و آن فروش آگهى‌هاى كوچك و بى‌جارو جنجال در مورد موضوعات مربوط به هر جستجو بود كه اصطلاحا «لينك‌هاى حامى» ناميده مى‌شود و در كنار نتايج جست‌وجو به نمايش درمى‌آمد.
اما حالا در جست‌وجو، گوگل آسيب‌پذير است، زيرا موانع ورود به اين بازار خيلى كم است. ميان گوگل و eBay تفاوت‌هاى زيادى وجود دارد.
حراج‌كنندگان، جلو بودن خود از رقبا را در اثر «جلوه‌ها و تاثيرات شبكه» حفظ مى‌كنند كه تجار و بازرگانان را به بازارهاى روان و سيال خواه سهام و خواه اتومبيل و يا اشيا دست دوم باشد، مى‌كشاند. در جست‌وجو، جلوه‌ها و تاثيرات شبكه كار نمى‌كند. بنابراين در اواخر دهه 90 قادر بود كه موتور مشورتى Altavista را جابجا كند. بنابراين، الان هم گوگل مى‌تواند با يك موتور جديد مثل Mooter كه يك موتور جست‌وجوى استراليايى است و براى بهبود و گسترش نتايج جست‌وجو بر روانشناسى تكيه دارد يا مايكروسافت و ياهو، كنار گذاشته شود.
تا امسال، ياهو شريك گوگل بود و از گوگل براى اينكه جست‌وجوهاى خود را انجام دهد استفاده مى‌كرد، همانطورى كه از ديگر معابر مثل AOL هنوز استفاده مى‌كند. اين براى بازار سهام گوگل بايد تعجب‌انگيز باشد: حدود 75 درصد هم جست‌وجو‌هاى اينترنت از تكنولوژى گوگل استفاده مى‌كنند. اما ياهو اين مساله را تحت تاثير قرار داده و محدود مى‌كند. ياهو در حال حاضر چندين تكنولوژى جست‌وجوى رقيب يعنى Altavista و Inktionil را خريدارى كرده است. امتيازى كه ياهو به قول جف واينر رييس بخش جست‌وجو اين كمپانى دارد، اين است كه در حال حاضر ياهو اطلاعات بيش از يك ميليون كاربرى را دارد كه از اى‌ميل و ديگر خدمات ياهو استفاده مى‌كنند. اين به طراحان موتور جست‌وجوى جديد اجازه مى‌دهد كه به نيازهاى كاربران نزديك‌تر باشند. در ماه فوريه بالاخره به گوگل حمله كرد و استفاده از تكنولوژى خود را آغاز كرد. حالا الگوريتم گوگل فقط اندكى بيش از نيمى از جستجوگران را جذب مى‌كند. اين مساله نشان مى‌دهد كه ياهو پشت سر گوگل است.
گوگل حالا مى‌داند كه بايد با ياهو با جمع‌آورى اطلاعات بيشترى از كاربران رقابت كند و كاربران را به وب‌سايت خود وفادار نگاه دارد. رقابت و مبارزه با مايكروسافت تجهيزات و شجاعت بيشترى مى‌طلبد. گوگل تصميم گرفته است كه تكنولوژى خود را در يك سيستم‌عامل جديد عرضه كند كه به جاى دسك‌تاپ برروى اينترنت عمل مى‌كند و در واقع ضرورت و ارتباط با ويندوز را در اين ميانه، قطع مى‌سازد. به عبارت ديگر مايكروسافت و گوگل در اين‌باره با هم موافق هستند كه كاربران ديگر نبايد نگران اين مساله باشند كه فايل‌ها در يك كامپيوتر شخصى و يا يك كامپيوتر كه از راه دور كنترل مى‌شود قرار دارد و يا تلفن همراه و يا استريوى اتومبيل؛ اما آنها جايى به هم برخورد مى‌كنند كه هريك از آنها مى‌خواهند نرم‌افزار خود را داشته باشند. مايكروسافت در حال توسعه تكنولوژى جست‌وجو است و نهايتا در نظر دارد كه اين موتور جست‌وجو را با ويندوز هماهنگ و يكپارچه سازد، سيستم عاملى كه در حال حاضر برروى 94 درصد كامپيوترهاى شخصى در سراسر جهان استفاده مى‌شود.
نسخه جديد ويندوز به نام لنگهورن كه قرار است سال 2004 به بازار عرضه شود تكنولوژى جست‌وجو را نيز همراه خود دارد. كاربران ديگر نگران اين نخواهند بود كه مطالبى كه آنها مى‌خواهند در ايميل آنها است يا در Word و يا در Web و درواقع هدف مايكروسافت اين است كه با كمك به كاربران خود و استفاده از داده‌هاى خود، نياز به گوگل را بى‌نياز سازد.
اين مساله، ابتكار جديد گوگل يعنى G-mail را توضيح مى‌دهد. G-mail سرويس ايميل با 1 گيگابايت ظرفيت، چندين برابر ظرفيت‌هاى ميل و اى‌ميل ياهو است، بدين‌ترتيب گوگل مى‌تواند از آگهى‌هايى كه به جى ميل فرستاده مى‌شود، پول دريافت كند و براى از ميدان بدركردن ياهو، گوگل سعى دارد تا ارتباط مداوم با كاربران خود داشته باشد. براى مبارزه با مايكروسافت، گوگل، كاربران خود را تشويق مى‌كند تا فايل‌هاى خود را نه بر كامپيوترهاى شخصى خود بلكه بر سرور گوگل ذخيره كنند.
اما افسوس براى استراتژى گوگل در اين زمان، مناسب نيست. براى اينكه هر يك از كمپانى‌ها مايكروسافت، ياهو و ياگوگل انتخاب شوند، درواقع نيازمند آن است كه كاربران متقاعد شوند كه آنها شايسته اعتماد هستند. اما گوگل با يك ضعف ديگر هم مواجه است. مايكروسافت در حال اضر بزرگ‌ترين فروشنده نرم‌افزار است و سود فراوانى هم كه از اين راه به دست مى‌آورد مى‌تواند دست اين كمپانى را باز گذارد تا در جنگ جست‌وجو كه تقريبا نامشخص است به تكنولوژى جست‌وجوى در حال ساخت اين كمپانى يارانه و سوبسيد دهد. گوگل اميدوار است به درآمدى كه از لينك‌هاى حمايت شده در خواهد آورد.
در صفحات جست‌وجو، بازار سه ميليارد دلارى با توانايى رشد 20 درصدى در هر سال وجود دارد. اما رقابت براى دريافت سهم بيشترى از اين درآمد داغ است، نه‌تنها در اين عرصه ياهو قرار دارد بلكه كمپانى‌هاى كوچكتر مثل Find what.com هم مدعى است.
بازار آگهى‌هاى صفحات جست‌وجو تقريبا بالغ ده است، علاوه براين، اين بازار مى‌تواند با قرار گرفتن لينك‌هاى حمايت شده بر 95 درصد صفحات وب كه نه فقط صفحات جست‌وجو را دربرگيرد، بلكه بر صفحات محتويات و مطالب هم گسترش پيدا كند، توسعه يابد. گوگل اين موضوع را خوب مى‌داند و در حال ساخت الگوريتمى براى اينكه سلانه سلانه به سوى مقالات روزنامه‌ها، روزنامه‌هاى وب و … برود.
اما مساله و مشكل گوگل اين است كه تبليغ‌كنندگان كلمات كليدى يا «key words» را نمى‌خرند، بلكه آنها «عناوين» را مى‌خرند كه اين موضوع راهكار و رهيافت ديگرى را مى‌طلبد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا