تکنولوژی

با حمايت مرکز صنايع نوين ايران براى سومين دوره متوالى در نمايشگاه سبيت آلمان شرکت مى کند

بخش خبر آى تى ايران – مرکزصنايع نوين وزارت صنايع و معادن در راستاى اهداف و ماموريت هاى سازمانى خود در خصوص ايجاد و توسعه صنايع نوين در کشور و رشد و ارتقاء آن قصد دارد امسال نيز با کمک شرکت ثناراى از حضور شرکت هاى توانمند نرم افزارى کشور در نمايشگاه بين المللى CeBit 2004 آلمان حمايت نمايد.
محمد ثروتى معاون مرکز صنايع نوين با بيان اين خبر افزود: نمايشگاه CeBit آلمان بزرگترين و معتبرترين نمايشگاه در زمينه انفورماتيک و تکنولوژى اطلاعات و ارتباطات است که حضورآبرومند و قدرتمند در آن نه به عنوان بازديد کننده که به عنوان غرفه دار و ارائه کننده محصول خواهد توانست چشم انداز روشنى را براى صنعتIT ايران رقم بزند و نگاه کشورهاى خارجى را به ما واقع بينانه تر نمايد و مرکز صنايع نوين وظيفه خود مى داند تا با تمام توان از اين حضور حمايت نمايد و براى آن برنامه ريزى کند.
وى افزود: ما معتقديم صنعت انفورماتيک و به خصوص نرم افزارکشور از قابليت هاى خوب و توانمندى هاى فوق العاده و پتانسيل هاى فراوانى برخوردار است که در صورت توجه کافى به آن مى تواند حرفى براى گفتن در مجامع بين المللى داشته باشد و حضور قدرتمند شرکت هاى ايرانى در دو نمايشگاه معتبر بين المللى CeBit وGitex که در سال هاى قبل برگزار شد مويد اين ادعا است.
ثروتى درباره هداف حضور در نمايشگاه سبيت را • تجزيه و تحليل بازار و بررسى فرصت ها و تهديدات پيش روى صنعت انفورماتيک کشور
• شناخت بيشتر بازار و بررسى روندهاى تکنولوژى هاى آينده دنيا در صنعت انفورماتيک
• بررسى نيازهاى واقعى بازارهاى بين المللى • شناسايى بازارهاى بالقوه و ارتباط با شرکت هاى خارجى
و ارائه و معرفى توانمندى هاى شرکت هاى انفورماتيکى و خصوصا نرم افزارى کشور به عنوان نمايندگان صنعت انفورماتيک ايران به جامعه بين المللى بر شمرد.
او خاطر نشان کرد: ما همچنين بنا داريم بر اساس اطلاعات و تجربيات به دست آمده از اين برنامه ها و حضورها، در آينده نزديک و با کمک خود شرکت هاى بخش خصوصى نسبت به تدوين استراتژى هاى صادراتى مناسب براى صنعت انفورماتيک و خصوصا نرم افزار کشور و نيز صدور خدمات فنى و مهندسى در اين بخش اقدام کنيم.
معاون مرکز صنايع نوين همچنين گفت : قصد ما آن است که فعاليت هايمان صرفا به حضور در نمايشگاه ها محدود نگردد و لذا بنا داريم از کليه فعاليت هايى که منجر به صادرات نرم افزار مى شود مانند انجام پروژه هاى تحقيقاتى و مطالعاتى، حمايت از توليد محصولات خاص، کاهش ريسک سرمايه گذارى، بازار سنجى و بررسى بازارهاى بين المللى و ساير فعاليت هاى مرتبط حمايت کرده و براى تحقق آن ها برنامه‌ريزى نمائيم.
ما بر اين باوريم ه تعامل با بازارهاى جهانى خواهد توانست توانمندى ها و استراتژى ها و حتى نگاه تجارى و علمى و تکنولوژيکى ما را محک بزند و به چالش بکشاند که اين نيز مى تواند براى صنعت نوپا و رو به رشد انفورماتيک ما بسيار مفيد و راهگشا باشد.
به گفته ثروتى تجربه حضور در نمايشگاه هاى قبلى نشان داد که متاسفانه شرکت هاى خارجى و حتى ايرانيان متخصص مقيم خارج از کشور شناخت کافى و حتى حداقلى نسبت به توانمندى ها و پتانسيل هاى انفورماتيکى ما ندارند که در صورت تغيير در اين ديدگاه قطعا خواهيم توانست گام هاى بزرگى براى همکارى هاى مشترک برداريم.
لذا در همين راستا انجمن شرکت هاى انفورماتيک کور نيز به عنوان نماينده بخش قابل توجهى از صنف انفورماتيک کشور براى اولين بار در غرفه ايران در نمايشگاه CeBit 2004 حضور داشته و ضمن معرفى توانمندى هاى کشور، از ساير شرکت هاى خارجى براى حضور در نمايشگاه الکامپ ايران که در سال آينده برگزار مى شود دعوت به عمل خواهد آورد.
به گفته معاون مرکز صنايع نوين يکى ديگر از نکات قابل توجه آن است که حضور ايرانيان در سال هاى قبل و در نمايشگاه هاى خارجى بيشتر تشريفاتى بوده و در حد بازديد محدود شده است که اين رفتار منجر به ايجاد نوعى تلقى صرفا مشترى مآبانه از ايرانيان شده است که اوج آن را در نمايشگاهGitex دوبى شاهد هستيم. البته حضور هدفمند و بازديد برنامه‌ريزى شده نيز بخشى از فعاليت هاى بازاريابى مى تواند باشد اما تداوم اين وضع قطعا در ذهن ديگران از ما مشتريان بالقوه‌‌اى خواهد ساخت که فکر هرگونه همکارى مشترک کارى و توليد کنندگى را از آنان سلب خواهد کرد.
اکنون نيز شاهد آن هستيم که خيلى از شرکت ها هنوز با ديده ترديد به توانمندى هاى انفورماتيکى ما مى نگرند و حضور پررنگ شرکت هاى ايرانى که با برنامه ريزى قبلى توام بوده و هدفمند است خواهد توانست در اصلاح نگاه آنان کمک نمايد.
ما سعى کرده ايم محصولاتى را براى ارائه در CeBit انتخاب کنيم که بتوانند نماينده خوبى براى کشورمان باشد و در ايجاد نگاه واقع و تخصصى به صنعت انفورماتيک کشورمان موثر باشند. امسال در نمايشگاه CeBit 2004 آلمان با کمک و همکارى شرکت ثناراى به عنوان کنسرسيومى که وظيفه آن تحقيقات و توسعه صادرات نرم افزار است غرفه اى در حدود 100 متر مربع با طراحى و دکوراسيون شکيل و زيبا در يکى از بهترين سالن هاى سبيت رزرو نموده ايم که آن را در اختيار 10 شرکت داخلى براى ارائه محصولات خود قرار داده ايم و امکانات زيربنايى و جانبى مانند اينترنت پر سرعت، تبليغات و اطلاع رسانى مناسب را برنامه ريزى و تدارک ديده ايم. همچنين امسال براى اولين بار چند شرکت نيز علاوه بر ارائه محصول نسبت به ارائه خدمات فنى و مهندسى خود در اين نماشگاه اقدام خواهند کرد که اميدواريم اين فتح بابى براى صدور خدمات فنى و مهندسى کشور باشد. معتقديم پتانسيل هاى خدمات فنى و مهندسى در ايران بسيار بالا بوده و بازار خوبى نيز در آن سوى مرزها در انتظار ما است.
با هدف استفاده بهتر از نتايج بدست آمده از حضور ايران در نمايشگاه هاى بين المللى و انتشار تجربيات و نتايج آن و نقد و تحليل حضور شرکت هاى ايرانى در خارج از کشور، بنا داريم در ابتداى سال بعد و بعد از جمع بندى نتايج سبيت، سمينارى تحت عنوان صادرات نرم افزار و نياز هاى آن در تهران برگزار کنيم که اميدواريم اين رويداد نيز بتواند کمک موثرى به تدوين استراتژى هاى مناسب صادراتى و ترغيب ساير شرکت ها به حضور در بازارهاى جهانى کمک نمايد.
وى افزود: امسال با توجه به تقارن تحويل سال نو و زمان برگزارى نمايشگاه، برنامه اى تدارک ديده شده است تا ايرانيان مقيم خارج از کشور در محل غرفه ايران گردهم آيند و سال را تحويل نمايند که اميدواريم حضور و گراميداشت اين آئين سنتى بتواند مورد توجه بازديدکنندگان ساير کشورها نيز قرار گيرد.
به گفته ثروتى از فعاليت هاى ديگرى که براى انجام آن برنامه ريزى شده است اطلاع رسانى گسترده اخبار نمايشگاه Cebit به طور همزمان در سايت هاى خبرى تخصصى داخلى و خارجى است که علاقمندان مى توانند نسبت به پيگيرى اخبار و رويداداى آن اقدام نمايند.
همچنين بعد از بازگشايى نشريات بعد از تعطيلات سال نو اخبار تکميلى از طريق نشريات و سايت هاى خبرى به اطلاع عموم و خصوصا شرکت هاى نرم افزارى خواهد رسيد.
نکته قابل توجه ديگر همکارى صميمانه و نزديک مرکز صنايع نوين به عنوان بخش دولتى با شرکت ثناراى به عنوان بخش خصوصى بود که در فضايى ناشى از اعتماد متقابل و درک واقعى نسبت به يکديگر انجام شد و اميدواريم بتواند الگويى براى همکارى هاى متقابل باشد.
در پايان اميدوارم با اقداماتى که در مرکز صنايع نوين وزارت صنايع و معادن و بخش خصوصى براى توجه بيشتر به بحث صادرات نرم افزار شده است و با همکارى ساير نهادها و سازمان هاى ذيربط شاهد رشد و توسعه صادرات اين صنعت جوان و نوپا باشيم. [email protected]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا