گوناگون

طراحی لباس از آموزش تا شرکت در دوره‌های آموزشی

هنر یکی از ابعاد مهم زندگی هر انسان است، این هنر می‌تواند نقاشی، عکاسی، خیاطی، طراحی لباس و… باشد.   یکی از هنر‌ها طراحی لباس است که اگر به این رشته علاقه دارید می‌توانید بسیار در آن موفق باشید و کسب در آمد کنید. اما در مرحله اول باید به دنبال آموزش طراحی لباس بروید. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم درمورد آموزش طراحی لباس با شما صحبت کنیم و کلاس طراحی لباس با شما صحبت کنیم. پس اگر به این هنر علاقه دارید، این مقاله را از دست ندهید و تا انتها با ما همراه باشید.

طراح لباس کیست؟

طراح لباس شخصی است که می‌تواند پارچه ها، رنگ‌ها و اشکال هندسی را به کار ببرد و آن‌ها را با خلاقیت خود و همچنین اصول زیبا شناسی مخلوط کرده و یک طرح زیبا رو خلق کنید. علاوه بر این طراح لباس در طراحی لباس مورد نظر خود باید به مشخصه‌هایی همچون آداب و رسوم، فرهنگ و سلیقه مردم نیز دقت و توجه کند.

در آموزش طراحی لباس، یک طرح یک خالق است و به مهارت‌های خاصی نیاز دارد. به عنوان مثال یک طراح لباس باید اصول طراحی لباس را بداند. همچنین طراحی لباس باید خط خیاط نیمه حرفه‌ای هم باشد و از تکنیک‌های خیاطی هم آگاه باشد تا بتواند آن‌ها را در طراحی لباس خود به کار ببرد. دو اصول مهم دیگر در پروسه طراحی لباس خلاقیت و زیبا شناسی می‌باشد.

یک طراح لباس عناصر مختلفی را همچون بافت، رنگ، تناسب رنگ، شناخت اندام‌های انسان گونه و… را به کار برده و آن‌ها را با یکدیگر ادغام کند که افراد دیگر را به خود جذب کند. در آموزش طراحی لباس اگر بخواهید طراحی شما بهترین باشد و بتواند هر بیننده را تحت تاثیر قرار دهد، باید حتما فرم، تناسب بدن، اندام‌های مهم بدن و… در نظر داشته باشد تا بتوانید بدن را همچون چارچوب در نظر بگیرید که لباس روی آن قرار می‌گیرد.

اهمیت رنگ در پروسه آموزش طراحی لباس

بی شک مهم‌ترین عناصر طراحی لباس رنگ‌ها هستند که از دو جهت طراحی لباس شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند:

  • رنگ‌ها از نظر فیزیکی و مادی طرح را برجسته‌تر می‌کند.
  • از بعد روانشناسی و سمبلیک هم می‌توانند روی طرح مد نظر شما تاثیر داشته و سپس به صورت مستقیم روی بیننده تاثیر گذار باشد.

در صورتی که در گام اول اصول طراحی لباس آشنا شدید، در گام بعدی باید به عنوان یک روانشناس رنگ‌ها را بررسی کنید و از آن‌ها در طرح خود استفاده کنید. در قدم بعدی می‌توانید از ویژگی‌های پارچه‌ها و کاربرد‌های آن‌ها در ادغام رنگ کمک بگیرید.

علاقه:

در دوره‌های آموزش طراحی لباس دو فاکتور یعنی علاقه و استعداد اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که اکثریت افراد به این کار تنها به عنوان یک منبع درآمد عالی نگاه می‌کنند. در حالی که رشته راحی لباس یک رشته بی‌روح نبوده که شما تنها با آموزش دیدن اصول آن بتوانید در این رشته موفق شوید. در این رشته باید به کار خود علاقه دلشته باشید و هیچ گونه شکستی شما را نا امید نکند. این رشته بازار کار خوبی دارد اما تنها در شرایطی که هر بار که به مشکلی بر می‌خورید نا امید نشوید و به تلاش کردن ادامه دهید تا به هدف خود برسید.

استعداد :

مورد بعدی یعنی استعداد نیز در طراحی لباس از اهمیت زیادی برخوردار است. همانطور که می‌دانید در کلاس طراحی لباس شما هزینه و وقت زیادی را در راه آموزش مصرف می‌کنید، در صورتی که اگر استعداد نداره باشید، تمام وقت و هزینه شما به هدر خواهد رفت.

طراحی الگوی خوب:

در طراحی لباس باید یک الگوی مناسب طراحی کند. لازم به ذکر است که زیباترین لباس‌هایی که امروزه مشاهده می‌کنید، در اولین مرحله یک الگوی ساده بودند که روی کاغذ کشیده شده بودند. از همین رو پایه و اساس یک طرح یا یک لباس زیبا الگوی مناسب است. برای اینکار شما باید با اصول طراحی و نقاشی آشنایی داشته باشید.

آگاهی با دنیای مد:

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشد این است که دنیای مد صحنه رقابت با شما دارد. در دوره‌های آموزش طراحی لباس به شما گفته می‌شود که یک طراح لباس حرفه‌ای باید از کوچیکترین تغییرات در دنیای مد آگاه باشد و از آن‌ها العام بگیرد. در صورتی که می‌خواهید لباسی طراحی کنید که مورد قبول همه باشد، باید با مد روز جامعه مطابقت داشته باشند. زیرا دنیای مد بهترین نمونه برای نشان دادن گرایش‌های فکری و سلیقه افراد می‌باشد. همچنین تنوع لباس اصلی دگیری است که باید به آن توجه کنید زیرا خاص بودن یک لباس می‌تواند برای بیننده جذابیت زیادی داشته باشد.

تحقیق و مطالعه کنید:

اگر می‌خواهید در رشته طراحی لباس خاص باشید پس باید دانش و آگاهی خود را بالا ببرید. یکی از موضوعات تخقیقاتی درمورد طراحی لباس، ارتباط نزدیک مد و فشن با اصول طراحی است زیرا در نظر نگرفتن ارتباط این دو مورد غیر ممکن است. اگر قصد داشته باشید از تاثیرات مد روی کار‌های خود کمک بگیرید باید طرح‌هایی را به بازار عرضه کنید که خواهان بسیار کمی دارد چرا که لازم است تا قبل از طراحی کاملا تحقیق کنید، مد و فشن می‌توانند یک موضوع تحقیقاتی مناسب برای شما باشند. در قدم‌های بعدی شما می‌توانید با مشکات و چالش‌های مختلف آشنا بشنوید و از آن‌ها جهت طراحی‌های خود استفاده کنید. زیرا با طراحی لباس قادر خواهید بود بر بخشی از نیاز‌های جامعه غلبه کنید و سپس می‌توانید افراد زیادی را به خود جذب کنید.

یادگیری اصولی طراحی لباس

یک طراح لباس باید با پیاده سازی طرح‌های خود روی پارچه آشنایی کامل را داشته باشد. بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت دارند هنر طراحی لباس و خیاطی را دو هنر کاملا جدا از هم می‌دانند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که طراحان لباس یادگیری خیاطی را فرا نمی‌گیرند، ترس از چرخ خیاطی می‌باشد.

منبع: طرحستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا