تکنولوژی

<گپ> (Chat)، پنجره‌اى به دنياى مجازى

ايرنا – جوان ايرانى، خسته از مناسبات متناقض اجتمـاعى، واقعيت‌هـاى تلخ زندگى، ناكامى‌هاى كنونى و آينده اى ابهام آميز از دريچه اينترنت بـه جهـانى دسـت مى‌يابد كه در آن فاصله‌ها مفهوم خود را از دست مى‌دهند.
برخى آنرا مى‌نامند و اكثرا آنرا به‌نام مى‌شناسند، مثبت است يا منفى، سازنده است يا مخرب، مفيد است يا مضر، هنوز اين موضوع به بحث‌هاى تخصصى و كارشناسى راه نيافته است.
برخى معتقدند به معناى واقعى فقط پس از گسترش اينترنت و از طريق محقق شده است.
آمارها نشان مى‌دهد، استفاده از در بين كاربران ايرانى، بيشترين سهم را داشته است اما اين موضوع نيز مانند بقيه موضوعات، هنگامى‌كه آثار خود را نمايان ساخت، مورد توجه كارشناسان قرار مى‌گيرد.
يك كاربر اينترنتى در گفت‌وگو با ايرنا گفت: تعداد چت روم‌هاى ايرانى در شبكه جهانى اينترنت بسيار زياد و شامل موضوعات مختلفى از جمله علمى، سياسى، فرهنگى، هنرى، اجتماعى و دوست يابى است.
وى افـزود: يـك نكته قـابل توجه اين است كه اكثر چت روم‌هايى كه مورد دستيابى نيستند، خالى هستند.
سعيدى در ادامه گفت: در ميان چت‌كننده‌هاى ايرانى، كاربرد اصلى چت بـه عنوان ابزارى براى تبادل فكر و انديشه چندان به چشم نمى‌خورد و براى بسيارى از آنان به يك عادت روزانه تبديل شده است.
وى اظهار داشت: چت كردن داراى منافع و مضراتى است ولى اگر شروع يك رابطه از طريق چت، خوب و مناسب باشد، مى‌تواند به نتايج بسيار مطلوبى، به ويژه در روابط اجتماعى، منجر شود.
در اين رابطه گفت: از اين طريق مى‌توان به راحتى با ديـگر مردم كشور و جهان ارتباط برقرار كرد و اين موضوع براى ايرانيان بـا تـوجه به شرايط اجتماعى و اقليمى‌خاصى كه بر كشور حاكم است، بسيار ايده آل است.
وى تاكيد كرد: اكثر كاربران چت ايرانى، اين كار را به‌طور تجربى آموخته‌اند و به دليل نداشتن آموزش‌هاى لازم، فرهنگ استفاده صحيح از آن را نمى‌دانند.
در اين زمينه گفت: چت كردن در يك دنياى مجـازى و كـاملا آزاد صورت مى‌گيرد و با وجود اينكه ايـن فناورى، توليد خارج از ايران است، اما، ما مى‌توانيم اين دنياى مجازى را به نفع خود و متناسب بـا فـرهنـگ و نيازهاى كشورمان تغيير دهيم.
جانقربانى افزود: متاسفانه در تالارهاى گفتمان در شبكه جهانى زبـان‌هاى محلى مقهور زبان‌هاى بين‌المللى مى‌شود و اين بـايستى مـورد تـوجه متـوليان فرهنگى قرار گيرد.
وى بيان داشت: ما بايد فرهنگ ايرانى و فارسى خود را در اين فضاى مجازى حفظ كنيم و از اين طريق به ديگر كاربران جهان معرفى كنيم.
مسوول دفتر پژوهشـى اداره فرهنـگ و ارشـاد اسـلامى‌استان اصفهان در مورد چت گفت: چت كردن صرفا يك رتباط الكترونيكى است و مـاهيت مخاطبان در اين دنياى مجازى كاملا مشخص نيست.
وى در ادامه گفت: در جامعه ما، به دليل محدوديت‌هايـى كه در روابط وجود دارد، اين نوع ارتباط الكترونيكى در دنياى مجازى، به شكل فزاينده‌اى رواج يافته است.
وى كه يك روانشنـاس و محقق نيز هست افزود: چـون در ايـران هنـوز سـواد اينترنتى در حد مطلوبى وجود ندارد و آمـار استفاده از اينتـرنت در مسائل تجارت و بازاريابى كم است، رويكرد جامعه به چت بيشتر است.
كاظمى‌تاكيد كرد: با توجه به جمعيت بالاى نسل جوان ايران، اين آمار در مقايسه با ديگر كشورهاى جهان از نسبت كمترى برخوردار است.
وى گفت: بهترين مزيت چت كردن، ارزان بودن آن است و ديگر اينكه كاربر به راحتى مى‌تواند با ديگران در هر نقطه جهان در هر ساعتى از شبانه روز ارتباط برقرار كند.
وى درباره معايب چت كردن گفت: به دليل اينكه در دنياى مجازى و آزاد چت، طرف مقابل كاربر مى‌تواند هويت خود را از جنبه‌هاى مختلفى از جمله جنسيت، سن، مكان زندگى و پنهان نگه دارد، امكان بزه‌كارى‌هايى وجود دارد.
اين كارشناس فرهنگى ارشاد اسلامى ‌افزود: چت مى‌تواند به ايجاد آسيب‌هاى اجتماعى نيز منجر شود.
وى گفت: استفاده زياد از چت مى‌تواند به نوعى اعتياد در كاربر منجر شود و در بسيارى از مواقع ديده شده است كه كاربران وق زيادى از روز خـود را پاى چت كردن تلف مى‌كنند.
گفت: به دليل نبود آموزش‌هاى لازم در مورد نحوه استفاده صحيح از اينترنت، براى جوانان ايرانى اتلاف وقت و هزينه و نهايتا رسيدن به چت‌روم‌ها آخرين سرنوشت اين كاربران است.
مديرعامل يك شركت اينترنتى نيز گفت: چت در حال حاضر، يك پديده چند مليتى است و مى‌تواند براى نشان دادن فرهنگ ايرانى موثر باشد.
وى تـاكيد كرد: بايد مسوولان IT كشور در زمينـه چت سرمايه‌گذارى كنند و دسترسى جوانان را با يك نگاه ملى توسعه دهند.
الصفى افزود: در ايـران توانايى‌هـاى زيادى در ايـن زمينه وجود دارد كه مستلزم صرف هزينه، وقت و داشتن نيرو و تكنولوژى روزآمد است.
وى اضافه كرد: از طريق چت، كاربران از فرهنگ ديگران الگو بردارى مى‌كنند در حالى كه كشور ايران خود داراى فرهنگ قوى و با اصالتى است و مامى‌توانيم از اين راه فرهنگ كشور خود را به سراسر دنيا معرفى كنيم.
مدير اين شركت اينترنتى در پايان گفت: متاسفانه برخى جوانـان نسبت بـه چت يك حالت اعتياد پيدا كرده‌اند، در حالى كه نبايد وضعيتى ايجاد شود كه جوانان اوقات مفيد خود را در اين راه صرف كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا