تکنولوژی

نظرسنجی الکترونیکی

نام نویسنده: محمد فرزین

بخش خبر ITıran‌ – مدیریت روابط با مشتری، یک اصل مهم در کسب و کار الکترونیکی می باشد و برای این ارتباط از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که البته تلفیق ابزارهای نظرسنجی سنتی و مدرن می تواند بهترین نتیجه را در پی داشته باشد. چنانکه امروزه استفاده از صندوق پستی الکترونیکی در کنار صندوق پستی سنتی باعث ترغیب تعداد زیادی از مشتریان به اظهار نظر گردیده است.
البته اگر شرکتی دارای وبسایت باشد می تواند از آن نیز برای کسب اطلاع از نظر مشتریان و بازدیدکنندگان وبسایت خود ستفاده کند. بسیاری از شرکت هایی که در زمینه های مختلف فعالیت می کنند بخشی از وبسایت خود را به گرفتن رأی از بازدیدکنندگان و مشتریان بالقوه یا همان نظرسنجی اختصاص داده اند و از طریق آن همچنین طیفی از مشتریان خود را که تمایلی به ارتباط از طریق نامه و تلفن ندارند را نیز به اظهار نظر دعوت می کنند.
موضوعات نظرسنجی می تواند طیف وسیعی را شامل شود که از آن جمله می توان به سؤالات مرتبط با فعالیت شرکت یا کسب نظر مشتریان درباره سرویس جدیدی که قرار است راه اندازی شود و میزان تمایل افراد به آن و یا بهبود و تغییراتی در سرویس های موجود اشاره کرد.
محل قرارگیری فرمهای نظرسنجی نیز باید در صفحه اصلی باشد و از قرار دادن آن در صفحه ای جداگانه پرهیز شود، چون امکان دیدن آن کاهش می یابد. بنابراین باید قطع آن نیز کوچک بوده بطوری که در حاشیه چپ یا راست و یا در ابتدا یا انتهای صفحه در کنار تبلیغات سایت قرار گیرد.
طراحی فرمهای نظرسنجی باید بگونه ای باشد که برای پاسخ به آن زمان زیادی نیاز نباشد تا افراد بیشتری در آن شرکت کنند. بنابراین باید سؤال مطرح شده در حد امکان کوتاه و پاسخها نیز بصورت چند گزینه ای باشد که تنها با کلیک ماوس کار انجام شود. سؤالات نظرسنجی را معمولا طوری طرح می کنند که پاسخ آن “بله” یا “خیر” باشد.
برای نمونه یک وبسایت مربوط به بچه ها می تواند سؤالات مرتبط با مسائل بچه ها نظیر: “آیا سبزیجات همراه غذایتان را می خورید؟” را مطرح کند یا یک وبسایت مربوط به اتومبیل نیز می تواند از بازدیدکنندگان خود سؤالاتی راجع به مشکلات رانندگان نظیر: “آیا اجازه رانندگی با اتومبیل خود را به کسی میدهید؟” را مطرح کند که پاسخ به آنها “بله” یا “خیر” باشد.
البته انواع دیگری از فرمهای نظرسنجی نیز وجود دارد که پاسخهای آن “جمله” یا “عدد” می باشد.
مثلا یک شرکت برای افزودن سرویس جدید خود از مشتریانش نظر بخواهد که پاسخها بصورت “افزودن سرویس جدید” یا “تغییراتی در سرویس های موجود” باشد که باعث می شود اولویت بندی رنامه های خود را بر اساس نظر مشتری انجام دهند.
یا یک وبسایت گالری عکس می تواند رتبه بندی عکس های خود را بر اساس نظر بازدید کنندگانش انجام دهد که در این حالت می تواند از یک فرم افقی که در دو سر آن عبارات “بدترین” و “بهترین” قرار گرفته استفاده کند و در بین آن دو اعدادی مثلا 0 تا 10 قرار دهد تا بازدید کننده عدد نزدیک به عبارت “بهترین” یا “بدترین” یا اعداد میانی را به دلخواه انتخاب کند.
وبسایت ها می توانند نتایج نظرسنجی به بازدیدکنندگان نمایش دهند یا ارائه نتایج را مشروط به رأی دادن بازدیدکننده نمایند.
نتایج نظرسنجی نیز می تواند بصورت درصد از کل آراء به همراه تعداد آراء ارائه شود و در مورد رتبه بندی نیز به سادگی رتبه آن ارائه شود.
آخرین نکته اینکه وبسایت ها امکانات بسیار خوبی در اختیار شرکت ها قرار می دهند که در حالت سنتی به سادگی امکان پذیر نمی باشد و از آن جمله امکانات تعاملی با بازدیدکنندگان می باشد و نظرسنجی از آنها بصورت الکترونیکی.
babak_farzin@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا