تکنولوژی

وزير پست: معتقدم فيلترينگ اينترنت باعث توسعه آن در کشور مى شود

بخش خبر Itiran – وزير پست و تلگراف و تلفن در حاشيه مصاحبه رييس جمهور خاتمى با خبرنگاران در اجلاس wsis به سوالات تعدادى از خبرنگاران خارجى و ايرانى درباره فيلترينگ اينترنت پاسخ داد که متن گفت وگوى وزير پست را که از روى نوار پياده شده است را مى خوانيد:

BBCONLINE : شما درباره 240 سايت که فيلتر شده اند صحبت کرده ايد اما برخى گزارش ها به ما مى گويند که حدود 50 هزار سايت فيلتر شده اند اين درست است؟
معتمدى: منظور ما سايت هاى غير اخلاقى بوده که همه جا مشهور است و اسمشان هست اينها را به آى اس پى ها اسم نداده ايم و گفتيم خودتان ببنديد . از اين 240 سايت 100 سايت به پيامبر اسلام و ائمه توهين کرده اند حالا اسم اين را سياسى مى گذاريد يا نه تعداد زيادى از آنها انتقاد نکرده اند بلکه توهين کرده اند.

BBCONLINE : من وارد ماهيت سايت ها نمى شوم فقط درباره تعداد آنها توضيح دهيد که چند تا هستند؟
معتمدى: آنهايى که کميته تعيين مصداق اسم داده همان 240 سايت است اما آنهايى را که مستهجن بوده اند را کفته ايم خودتان ببنديد.

BBCONLINE : چند تا از اين سايت ها سياسى هستند؟
معتمدى: شما سياسى را چه چيزى تعريف مى کنيد

BBCONLINE : سياسى يعنى درباره سياست همراه با مطالب سياسى ؟
معتمدى: از نظر ما همه سايت هاى سياسى آزاد هستند . همانطور که آقاى رييس جمهور گفته اند هيچ خبرگزارى و هيچ منبع خبرى خارجى را پيدا نمى کنيد که بسته شده باشد مثلا بى بى سى يا سى ان ان هم باز هستند . اين ها خيلى هاشان سياسى هستند و انتقادى هم هستند. اما اگر يک سايت سياسى فرض کنيد در لابه لاى مطالبش توهين کرده باشد افکار عمومى جامعه ما نمى پذيرد.

مجازات سايت هاى اينگونه چيست:؟
– هيچ فقط بسته مى شوند . حتى سايت جمع هم نمى شود فقط دسترسى به آن براى ايرانيان داخل کشور مسدود مى شود.

گزارش هايى به ما رسيده که يک وبلاگ نويس به خاطر نوشتن مطالبش دستگير شده است؟
هيچ کس دستگير نشده اگر اسمش را داريد به من بدهيد. ما حتى به اين ها وام مى دهيم چون از محتواى فارسى روى اينترنت حمايت مى کنيم و بايد آنها را تشويق کنيم.

آيا اسم سايت هاى سانسور شده را منتشر مى کنيد؟
ما اين ها را به بخش هاى خصوصى داده ايم و فکر مى کنيم همه اطلاع دارند و مطبوعات ايران اطلاع دارند.

من نام فردى را که دستگير شده است از اينترنت پيدا کردم او سينا مطلبى نام دارد.
من اولين بار است نام ا و را مى شنوم همچين چيزى به ما منعکس نشده ظاهرا هم در ارتباط با وبلاگ نبوده چون اگر بود ما مطلع مى شديم الان هم که ظاهرا ازاد شده است.

ولى اينجا در اين سايت نوشته است که به خاطر مطالبى که در وبلاگش نوشته دستگير شده است؟
نه اصلا به خاطر وبلاگش نبوده و الان هم آزاد هست. حالا من يک سوالى دارم اگر يک وبلاگ نويس کسى را کشت نبايد او را بگيرند؟

قبلا شنيديم که چند وبلاگ را بستيد و بعد گفتيد اشتباه شده باز کرديد چرا چنين اتفاقاتى مى افتد؟
مسايل فنى هميشه اتفاق مى افتد اما نمى دانم چرا د رمورد ايران اين موضوع بزرگ مى شود يکى از شرکت هاى بخش خصوصى به اشتباه اين را بسته بود و 2 – 3 روز هم بيشتر نبود بعد که متوجه شديم به او تذکر داديم و آن هم باز کرد قصد خاصى هم نداشت.

با توجه به ضد فيلترهايى که در اينترنت قرار گرفته آيا نگران شکسته شدن فيلترينگ مخابرات نيستيد؟
نه شما مى دانيد که جنگ الکترونيک صد سال است وجود دارد ما فکر مى کنيم که فيلترينک اينرنت باعث توسعه اينترنت در ايران مى شود يعنى چون جامعه حساسيت هايى دارد حالا سايت هاى سياسى را کنار بگذاريد شما نباز به سالم سازى داريد. خود من حتى کامپيوترو اينترنت که دارم نگران فرزندانم هستم. فکر مى کنم اين نگرانى را همه دارند. اين را نبايد زياد بزرگ کرد.

منظور من سايت هاى خبرى است؟
ما چند ميليون سايت داريم بى بى سى سياسى است لوموند سياسى است اما همه اينها بازهستند.

سايت هاى فارسى چطور؟
ببينيد همين الان ماهواره را هم ممنوع کرده اند درداخل کشور ولى شما به همين سايت ها و خبرها دسترسى داريد مى خواهم بگويم فضاى بازى که در اينترنت هست واقعا قابل قياس با خيلى چيزهاى ديگر حتى در خيلى کشورهاى ديگر نيست. همين کشورهاى حوزه خليج فارس را ببينيد.
دوبى را که مثال نمى زنيد؟
چرا هر کدام را که شما بگوييد. اولا اين ها بخش خصوصى ندارند همه در دست دولت است فيلترهاى خيلى وسيع حتى سايت هاى شيعه را فيلتر مى کنند. ما اين قضيه را بى جهت اين قدر بسط داده ايم . زياد اگر شلوغ کنيم به ضرر توسعه اينترنت مى شود من فکر اين را مى کنم که در چند سال آينده ما مى خواهيم 20 ميليون کاربر اينترنت داشته باشيم حال اگر يکسرى حساسيت ها را در نظر نگيرم با مشکلات زيادى مواجه مى شويم.بيشتر سايت هايى که به آنها اعتراض مى شود شايد به اندازه انگشتان يک دست هم نشود ممکن است در لابه لاى آنها مطالبى هم باشد که توهين آميز و موهن تلقى مى شود.

شما سايت گويا را مى بينيد؟
بله معمولا مى بينم البته گفتم ممکن است لابه لاى اين گونه سايت ها مطالبى باشد که توهين آميز باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا