تکنولوژی

ديدگاه هاى خاتمى درباره فيلترينگ در اجلاس جامعه اطلاعاتى

بخش خبر Itiran – سيد محمد خاتمى رييس جمهورى ايران امروز در حاشيه اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى در يک کنفرانس مطبوعاتى شرکت کرد و به سوالات خبرنگاران خارجى درباره فيلترينگ اينترنت در ايران پاسخ داد.
وى در پاسخ به پرسش خبرنگار الاهرام درباره سانسور اينترنت در اران گفت : همه کشورها ملاحظاتى دارند و اين ملاحظات با آزادى بيان منافاتى ندارد ما فقط سايت هاى غير اخلاقى را فيلترينگ کرده ايم و حتى سايت هاى سياسى که نظر مخالفى هم با نظر ما دارند باز هستند. يکى از مسايلى که ما در اين جلاس مرورد توحه قرار داديم اين است که گسترش آى تى و گسترش آى سى تى نبايد به حيثيت کشورها لطمه بزند که خوشبختانه در اين اجلاس هم مورد توجه قرار گرفته است.
خاتمى افزود: در عين حال معتقديم که اين موضوع نبايد به آزادى فکر و بيان هم لطمه بزند. و بايد بر اساس قانون عمل کنيم
رييس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار بى بى سى نيوزآنلاين که پرسيد ما شنيده ايم سانسر اينترنت بيشتر شامل سايت هاى سياسى مى شو|آيا ممکن است که کشور شما نام سايت هايى که سانسور مى شود براى اطلاع مردم منتشر کند خاتمى در پاسخ گفت: قطعا سايت هاى خبرى مثل بى بى سى و صداى آمريکا باز خواهند بود. ما سايت هاى خبرى را فيلتر نمى کنيم فيلتر گذارى بيشتر شامل سايت هاى مستهجن مى شود مى شود، هم اکنون هم بسيارى از سايت هايى که مخالف جمهورى اسلامى هستند آزادانه فعاليت مى کنند.
وى با اشاره به اين که 240 سايت که عمدتا سايت هاى غير اخلاقى هستند بسته شده گفت که ما صرفا سايت هايى که موهن هستند و يا به مقامات کشور توهين مى کنند را بسته ايم .
خاتمى با اشاره به اين وبلاگ هاى فارسى سومين گروه بزرگ وبلاگها در اينترنت هستند در در پاسخ به سوالى درباره اين که آيا خودتان وبلاگ داريد يا نه گفت: من خودم وبلاگ ندارم و از آن استفاده نمى کنم البته من از خيلى چيزهاى خوب استفاده نمى کنم ولى فرزندان من به شدت از اينترنت استفاده مى کنند و خوشبختانه وضعيت اينترنت در ايران بسيار خوب است و گسترش مناسبى يافته از جمله در کافى نت ها و مراکز دانشگاهى ما دسترسى مناسبى به اينترنت وجود دارد .
خاتمى در اين جلسه همچنين ديدگاه هاى خود را درباره ديدارهاى خود با حسنى مبارک و همچنين مسايل سياسى کشور نيز بيان کرد.

در حاشيه:
– هيچ کدام از خبرنگاران ايرانى اضر در جلسه به دليل خواست مجرى جلسه در انتخاب سوالات و رسانه ها اجازه پرسيدن سوال خود را پيدا نکردند.
– مترجم سوالات با دشوارى تمام ترجمه مى کرد . در يک مورد او سوالى را درمورد سانسور اينترنت در ايران اصلا ترجمه نکرد که بعد از تذکر وزير پست او اين سوال را خواند البته متن سوال اين بود که مسئول فيلترينگ در کشور کيست که مترجم اين سول را به نظرتان راجع به اينرنت چيست تغيير داد.
– مراقبت ها و حفاظت هاى بسيار گسترده و بى سابقه اى که از ابتداى ورود به سالن کنفرانس مطبوعاتى اعمال شد تعجب برخى خبرنگاران خارجى را بر انگيخته بود اين حفاظت ها توسط نيروهاى سازمان ملل که حفاظت اجلاس را برعهده دارند انجام شد.
– بحث مربوط به فيلترينگ جالب توجه ترين بحثى بود که توسط خبرنگاران خارجى دنبال مى شود بعد از پايان مصاحبه خبرنگارن خارجى به سراغ سيد احمد معتمدى وزير پست رفتند و درباره فيلترينگ سايت هاى اينترنت سوالاتى را از وى پرسيدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا