تکنولوژی

چند نکته درباره اولين مدارس هوشمند ايرانى

نام نویسنده: مهندس محسن كلارى*

بخش مقاله ITiran – چنديست كه سخن از مدارس هوشمند ، smart school نقل بازار داغ IT خصوصا در آموزش و پرورش كشور شده است و تقريبا ماهى نيست كه خبرى در اين خصوص در رسانه ها منتشر نشود . على الاصول شنيدن چنين موفقيتهايى آن هم در شرايط تحريم تكنولوژيك كشورمان مايه غرور و مباهات است ، اما چيزى كه باعث حذف زود هنگام لبخند افتخار از چهره انسان مى شود تيتر و يا بعضا متن غلو آميز برخى از اين خبر ها ست .اگر چند نفر با فاصله زمانى نسبت به هم از يك خط پايان فرضى بگذرند و همه ادعا كنند كه اول شده اند چ فكرى مى كنيد ؟
قضاوت به عهده شما زيرا تا زمان نوشته شدن اين شبه مقاله حداقل سه خبربه شرح زير راجع به مدارس هوشمند در ايران روانه بازار مطبوعات و سايتهاى اينترنتى و مصاحبه ها و … شده است:

الف ) خبر مهر ماه 82 سايت itkhabar تحت عنوان اولين مدرسه هوشمند كشور را نگاه كنيد .
ب) خبر آبان ماه 82 سايت رشد تحت عنوان نخستين مدرسه هوشمند ايران ملاحظه كنيد.
ج) گزارش مندرج درصفحه حوادث 17 آبان ماه روزنامه خبرجنوب تحت عنوان (( براى اولين بار در كشور سايت بدون اتصال به اينترنت در يكى از هنرستانهاى شيراز طراحى شد ))
آيا هيچ مى دانيم كه به كدام سمت مى رويم ؟ آيا صرف اينكه اولاى دانش آموز از كارت زدن فرزند خود احتمالا توسط يك وب سايت مطلع شوند مدرسه را هوشمند مى كند؟ آيا بسنده كردن به اعلان نمرات محصلان از طريق پست الكترونيك (offline) و يا حتى به صورت online از طريق BBS ها اينترنت و حتى وب تعريف تئوريك smart school را جامه عمل پوشانده است ؟ اگر چنين باشد پس مى توان اداراتى را كه از كارتهاى مغناطيسى يا علائم باركد براى حضور و غياب كارمندانشان بهره مى گيرند صرفا با انتقال Database مربوط روى وب ،smart office نام نهاد.
گرچه فعاليتهاى گزارش شده در نوع خود حداقل در ايران منحصر به فرد هستند و بسيار قابل تقدير اما تا كى چشممان را به واقعيتهاى جهانى ببنديم و هر كارى را كه خودمان به ذهنمان رسيد به نام يك مفهوم علمى به خورد جامعه بدهيم ؟ آيا زمان آن نرسيده است كه حداقل در حوزه جوان IT (در ايران ) دست از غوغا سالارى برداريم و بنا بر آنچه نتيجه آموخته هايمان است كار را اقلا به روش علمى پياده سازى كنيم؟
كاش به جاى اكتفا به ذكر (( اول شدن )) و ((نخستين بودن ))مبانى تئورى مفاهيم را خوب حلاجى كنيم و سپس با انطباق دادن خودمان بر آنها و سپس گزارش آن با ذكر نقاط قوت و ضعف و نوآورى لذت و حلاوت انجام كار به روش علمى را بر ذائقه جامعه خصوصا نسل جوان بچشانيم .
فراموش نكنيم كه ما هنوز در ابتداى راهيم و نتيجه خوب هر عمل مستقيما به تناور شدن نهال IT شور مى انجامد و نتيجه سوء احتمالى هر فعاليت تا سالها ممكن است قابل جبران و اصلاح نباشد .اميد كه سياستگزاران اين عرصه نيز ترفندهايى براى نظارت و …. بينديشند. به اميد آن روز .

متن اخبار به شرح زير است
IT khabar مهر ماه 82
اولين مدرسه هوشمند کشور
اولين مدرسه هوشمند به همت يکى از مسئولين شبکه رشد و طرح تکفا درآموزش و پروش در ايران راه اندازى شد.در اين مدرسه بر اى هر5دانش آموزش 1 دستگاه رايانه وجود دارد و معلمين کليه دروس با محتواى الکترونيکى را به کمک رايانه تدريس مى کنند. گفتنى است يکى از اصولى که در مدارس هوشمند رايج است انجام تمام امور فوق برنامه مبتنى بر شبکه هاى رايانه اى است که در اين مدرسه نيز به منظور آماده سازى دانش آموزان با دنياى ارتباطات و اطلاعات انجام کليه امور فوق برنامه مانند روزنامه هاى ديوارى، انجمن هاى علمى، پژوهشى، پژوهشهاى علمى و…در بستر شبکه هاى رايانه اى انجام مى پذيرد.

_______________________________________________________________________ نام روزنامه : سايتهاى اطلاعاتى
تاريخ 8/9/1382
تيتر خبر : گشايش نخستين مدرسه هوشمند ايران
تهران – نخستيتن مدرسه هوشمند ايران در منطقه پنج آموزش و پرورش تهران آغاز به كار كرد.
دانش آموزان اين مدرسه هنگام ورود و خروج به مدرسه با كارت ديجيتالى كه در اختيار دارند والدين خود را در خانه از ساعت آمد و رفت خود باخبر مى كنند. همچنين روزانه در پايان ساعت كلاس ها پيام الكترونيكى براى اطلاع والدين از وضع تحصيلى فرزندانشان

ارسال مى شود. روزنامه خبر جنوب
17 آبانماه 82 (صفحه حوادث)

*گروه فن آورى اطلاعات سازمان آموزش و پرورش فارس

m_kalarii@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا