ایران

وزیر ارتباطات اعلام کرد: اتصال ۳۵ درصد مدارس به فیبرنوری تا پایان سال 

آی‌تی ایران- عملیات اجرایی اتصال مدارس کشور به اینترنت پرسرعت از طریق فیبر نوری با امضای تفاهم‌نامه بین وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش  آغاز شد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم امضای این تفاهم‌نامه در یکی از مدارس پردیس اعلام کرد که می‌داند دانش‌آموزان هم از سرعت و کیفیت اینترنت فعلی ناراضی هستند، اما تلاش می‌کنند با توسعه فیبرنوری این شکایت‌ها را برطرف کنند. همچنین عیسی زارع‌پور در این مراسم اعلام کرد که تا پایان امسال ۳۵ درصد و تا پایان دوره دولت سیزدهم نیز تمامی مدارس بر بستر شبکه ملی اطلاعات به فیبرنوری متصل خواهند شد. 

او با اعلام نارضایتی مردم از وضعیت کیفیت و سرعت اینترنت گفت: «می‌دانم همه شما الان از سرعت و کیفیت اینترنت گله‌مند هستید. توسعه فیبرنوری به عنوان یک کار بزرگ باید ده سال پیش شروع می‌شد که حالا به دلایلی نشده است، اما تا وقتی این اتفاق نیفتد سرعت خوب و کیفیت خوب نخواهیم داشت حتی در سرعت موبایل. با این پروژه با یک تیر دو نشان زده می‌شود هم زیرساخت پرسرعت برای اینرتنت ثابت فراهم می‌کنیم هم شرایط را برای ورود به نسل پنجم تلفن همراه تسهیل می‌کنیم.»

او با تاکید بر اینکه برای توسعه فیبرنوری شهر و روستا برای آنها فرق ندارد اعلام کرد که در حال حاضر ۴ هزار روستای جدید در دولت سیزدهم به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند و تنها ۳ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار باقی مانده که آنها نیز تا پایان سال به این شبکه متصل خواهند شد.

به گفته او برای توسعه شبکه فیبرنوری هم شبکه داخل شهر‌ها در حال تقویت شدن است و هم شبکه بین‌استانی و در روز جهانی ارتباطات نیز قرار است ۲۵ درصد به ظرفیت شبکه مادر مخابراتی کشور با کمک تجهیزات صددرصد داخلی برای اولین بار اضافه شود. 

زارع‌پور  با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت فیبرنوری را از مدارس شروع کرده‌اند گفت: «توسعه این زیرساخت را از مدارس شروع کردیم چون زیرساخت راه‌اندازی مدارس هوشمند، شبکه پرسرعت اینترنت است، تا دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود نداشته باشد ارائه آموزش تعاملی، دسترسی به  منابع علمی روز و … امکان پذیر نیست. امسال حداقل ۱۰ تا ۱۵ مدارس تا  شهریور ماه به فیبرنوری متصل می‌شوند و در قدم بعدی تا پایان سال ۳۵ درصد مدارس به این تکنولوژی متصل می‌شوند و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم تمام مدارس به فیبرنوری متصل شوند.»

فعلا تمرکز روی پوشش فیبرنوری است

ارائه اینترنت بر مبنای فیبرنوری در حالی اتفاق می‌افتد که کاربران امکان استفاده از اینترنت فعلی خود را به دلیل محدودیت‌ها و اختلال‌های شدید روی اینترنت ندارند، همین امر هم باعث انتقاد و اعتراض بسیاری از کاربران به این پروژه شده است. همچنین آمار رگولاتوری هم نشان می‌دهد که در سال گذشته میزان رشد استفاده از فیبرنوری در کشور تنها ۲ درصد است.

عیسی زارع‌پور در واکنش به این انتقاد‌ها و اینکه هنوز آمار استفاده از فیبرنوری در کشور کم است در جمع خبرنگاران گفت: «دلیلی اصلی را این می‌دانم که استفاده از فیبرنوری تبلیغ و ترویج نشده است و مردم نمی‌دانند چنین امکانی است و تصورشان این است که فیبرنوری سرویسی است که باید چند ۱۰ میلیون برای آن سرمایه‌گذاری کنند. اگر اطلاع‌رسانی شود حتما مردم استفاده می‌کنند.»

او ادامه داد: « همت ما در سال گذشته و امسال بیشتر روی پوشش است که بتوانیم داخل شهرها را فیبرکشی کنیم و امکانات اتصال را فراهم کنیم، البته به موازات این کار ما بحث اتصال را هم دنبال می‌کنیم. در بعضی از شهر‌ها به صورت رایگان و ۴۸ ساعته امکان اتصال وجود دارد، ولی الان تمرکز ما روی اتصال نبوده و روی پوشش بوده است که اول پوشش ایجاد شود و مردم حس بگیرند. اگر اعلام کنیم اتصال و بعدش پوشش نباشد مردم ممکن است ناراحت شوند حداقل امسال به یک عدد ۴۰ تا ۵۰ درصدی پوشش برسیم و بعد روی اتصال کار می‌کنیم.»

او همچنین در واکنش به اینکه وقتی سرعت بالا برود اما به دلیل محدودیت‌ها امکان استفاده از این سرعت بالا وجود نداشته باشد تاکید کرد که اینها بحث‌های دیگری است که باید در جای خود مورد بحث قرار بگیرد. زارع‌پور تاکید کرد که او و وزارتخانه متبوعش وظیفه ایجاد ارتباط و توسعه زیرساخت‌ها را دارند و باید شرایطی فراهم کنند که زیرساخت‌های ارتباطی کشور به گونه‌ای تقویت شود که هر سرویس داخلی و خارجی با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار بگیرد.»

همچنین او در پاسخ به سوالی در مورد اینترنت کودکان و میزان استقبال از آن اعلام کرد که در حالی که نزدیک به ۱۶ میلیون دانش‌آموز وجود دارد تنها ۱ میلیون کودک از این نوع اینترنت استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا