تکنولوژی

در آستانه برگزارى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى، اختلافات همچنان باقى است

IRANWSIS – با وجود نشست‌هاى تداركاتى مختلفى كه تا پيش از برگزارى اجلاس جهانى جامعه اطلاعاتى برگزار شد، هنوز هم مخالفت‌هايى از جانب برخى كشورهاى شركت‌كننده و برخى گروه‌هاى جامعه مدنى با پيش‌نويس بيانيه‌اى كه قرار است در اجلاس به تصويب برسد، وجود دارد.
با اين حال، به گفته مقامات سوئيسى برگزاركننده اجلاس، در مذاكات پشت‌درهاى بسته، پيشرفت‌هاى صورت گرفته است. نشريه «سوئيس اينفو»، در اين زمينه گفت‌وگويى با «مارك فورر»، رئيس اداره ارتباطات فدرال سوئيس انجام داده است.
در واقع، سوئيس به طور غير رسمى نقش ميانجى در آخرين گفتگوها با تك‌تك كشورها را ايفا مى‌كند؛ با اين هدف كه مخالفت‌هاى كشورهاى مختلف با بندهايى از پيش‌نويس بيانيه اصول و طرح اجرايى را حل‌وفصل كند. با اين حال، هنوز اختلافات عميقى بر سر مسائلى همچون آزادى بيان، امنيت اينترنت، و چگونگى كمك مالى به كشورهاى فقير براى ايجاد زيرساخت‌هاى اطلاعاتى و ارتباطى، وجود دارد.

متن گفت‌وگوى نشريه «سوئيس‌اينفو» ب «مارك فورر»

اكنون كه يكى‌دوهفته بيشتر به برگزارى اجلاس نمانده، مذاكرات پشت درهاى بسته چطور پيش‌مى‌رود؟
جو خوبى بر اين مذاكرات حاكم است. طرف‌هاى شركت‌كننده علاقه‌مند به مصالحه هستند… البته رسيدن به توافق كامل خيلى هم آسان نيست.

مباحثات هفته پيش آقاى «كوشپن»،[رئيس جمهور سوئيس]، با چينى‌ها بر سر مخالفت آنها با طرح مسئله آزادى بيان در پيش‌نويس بيانيه اجلاس به كجا انجاميد؟
اين مسئله نكته محورى مباحثات بود. مخالفت چين در اين نشست مورد بحث قرار گرفت و من خوش‌بين هستم كه ما سرانجام با چينى‌ها به راه‌حلى مى‌رسيم. ما خواهان آن هستيم كه مفاد اعلاميه جهانى حقوق بشر در بيانيه اجلاس بيايد و اين خواسته‌اى منطقى است. اما سوال اين است كه براى درج اين مفاد در بيانيه اجلاس از چه كلماتى و با چه جمله‌بندى استفاده شود. ما بايد اين كار را انجام دهيم. البته كار بسيار دشوارى است اما بى‌شك سفر آقاى «كوشپن» به چين به اين موضوع كمك كرده است.

آيا در مورد اصرار روسيه بر اين كه مسئله امنيت اينترنت بايد با مسائل نظامى گره بخورد نيز پيشرفتى حاصل شده است؟
گفتگوها ادامه دارد و من نمى‌خواهم چيزى بگويم كه همه چيز را به مخاطره بيندازد. بنابراين بايد جانب احتياط را بگيريم. البته به طور كلى جو خوبى بر مذاكرات حاكم است و همه علاقه‌مندند به نتيجه خوبى برسند.

سوئيس مذاكرات مربوط به تأمين بودجه براى كمك به ايجاد زيرساخت‌هاى اطلاعاتى و ارتباطى براى كشورهاى فقير را هدايت مى‌كند؛ از جمله بحث ايجاد يك صندوق همبستگى ديجيتالى داوطلبانه كه كشورهاى در حال توسعه از آن حمايت مى‌كنند اما از سوى كشورهاى صنعتى مورد مخالفت قرار گرفته است. موضع شما در اين خصوص چيست؟
نقش سوئيس در اين موضوع، نقش يك ميانجى بى‌طرف است. ما بايد راه‌حلى بيابيم كه همه 191 كشور بتوانند بر سر آن توافق كنند. من معتقدم كه ما بايد راه‌هايى براى تأمين بودجه احداث اين زيرساخت‌هاى جديد در كشورهاى در حال توسعه بيابيم، بخصوص در كشورهاى فقير. اما براى اين كار به يك سازوكار تأمين مالى نياز داريم.
اين سازوكار مالى چه يك صندوق باشد و چه يك چيز ديگر، بايد پس از اجلاس ژنو به دقت مورد بررسى قرار گيرد تا به سازوكارى مؤثر دست يابيم.

پس انتظار شما اين است كه برخى از اين مسائل اساسى را به تعويق بيندازيد و به مرحله دوم اجلاس كه قرار است در سال 2005 در تونس برگزار شود احاله گردد؟
البته ما چيزى را به تعويق نمى‌اندازيم… اجلاس ژنو آغاز يك فرايند براى جامعه اطلاعاتى است. خام‌انديشى است كه تصور كنيم ما در اين اجلاس براى همه مشكلات به راه‌حل مى‌رسيم. كار اين گونه پيش نمى‌رود.
در اين اجلاس، ا بايد به يك همدلى و هم‌رايى برسيم و مشكل اصلى همين است. من معتقدم كه مسئله تأمين مالى براى ايجاد زيرساخت‌ها مسئله‌اى است كه در ماه‌ها و سال‌هاى آينده به دقت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. نمايندگان جامعه مدنى اخيراً از فرايند برگزارى اجلاس ابراز نوميدى كرده‌اند و مى‌گويند آنها بر سر ديدگاه‌هاى خودشان در خصوص جامعه اطلاعاتى خواهند ايستاد. وضع در اين زمينه چگونه است؟ از نظر ما مهم است كه جامعه مدنى و بخش خصوصى با كل اين فرايند در هم بياميزند و در جريان امور باقى بمانند. من درك مى‌كنم كه آنها مى‌خواهند ديدگاه‌هاى خودشان را داشته باشند.
خوب بسيارى از مباحث ورد نظر آنها در بسيارى زمينه‌ها هم‌اكنون هم در اسناد مندرج است. البته طبيعى است كه همه خواست‌هاى آنها در اسناد نيامده باشد. به هر تقدير، آنها حق دارند كه بيانيه خودشان را صادر كنند. اين هيچ اشكالى ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا