تکنولوژی

نحوه انتخاب يک اسکنر

srco – اسکنر يکى از تجهيزات جانبى مهم در کامپيوتر محسوب مى گردد .
کاربرانى که با تصاوير سروکار داشته و تمايل به نشر حرفه اى آنان را دارند، مى توانند با استفاده از اسکنر تصاوير مورد نظر خود را اسکن و در ادامه پس از ايجاد محتوى ديجتال ، با بکارگيرى نرم افزارهاى ويرايش تصاوير،عمليات دلخواه خود را بر روى تصاوير انجام دهند . در صورتيکه قصد ارسال يک عکس که توسط دوربين هاى معمولى ( غيرديجيتال ) گرفته شده است را براى دوستان خود از طريق يک نامه الکترونيکى داشته باشيم ، مى بايست در ابتدا عکس مورد نظر را بکمک اسکنر ، پويش و پس ز تبديل به محتوى ديجيتال ، آن را بعنوان يک فايل ضميمه همراه نامه الکترونيکى ارسال نمود. در موارديکه قصد ايجاد يک نسخه ديجيتال از اطلاعات را داشته باشيم ( مثلا” جزوات درسى ، کتب و … ) ، مى توان از اسکنر استفاده نمود. ( پس از اسکن متون و تبديل آن به محتوى ديجيتال ، امکان ويرايش آنان نيز فراهم مى گردد ). در اين مقاله قصد داريم به برخى از پرسش هاى متداول در زمينه انتخاب يک اسکنر پاسخ داده و از اين رهگذر با ضوابط و معيارهاى انتخاب مناسب يک اسکنر بيشتر آشنا شويم .

جايگاه اسکنر
انتخاب يک اسکنر به عواملى متفاوتى نظير : کيفيت خروجى ، سرعت و قيمت بستگى دارد. خوشبختانه اکثر اسکنرهائى که داراى قيمت متعادل و مناسبى مى باشند از امکانات پيشرفته اى نظير: دقت 2400 نقطه در اينچ ( dpi ) ، آداپتورهاى transparency و پورت هاى USB 2.0 بهره مى گيرند . اغلب اسکنرهائى که با کاربرد خانگى و غيرحرفه اى طراحى شده اند، داراى دقت تصويرى معادل 2400 نقطه در اينچ بوده که کاربران را قادر مى سازد با کيفيت مناسب، تصاوير مورد نظر خود را اسکن نمايند. توليد کنندگان در مقابل ايجاد تغييرات در عناصر سخت افزارى استفاده شده در اسکنرها( عناصر کليدى ) ، سعى مى نمايند با ارائه امکانات جانبى، زمينه استفاده آسان از آنان را فراهم نمايند . مثلا” شرکت HP ، با افزودن يک تغذيه کننده عکس 4 در 6 اينچ ، امکان اسکن سريع تصاوير را در اختيار کاربران قرار داده است . اکثر سيستم هاى عامل جديد ، داراى امکانات مناسب نرم افزارى بمنظور حمايت و بکارگيرى پتانسيل هاى ارائه شده توسط اسکنرها مى باشند .

ويژگى ها ى مهم
از مهمترين ويژگى هاى مرتبط با اسکنر ، مى توان به موارد زير اشاره نمود :
دقت لامپ تصوير : بمنظور اسکن و استفاده از تصاوير در صفحات وب و يا چاپ تصاوير 3 در 5 و يا 4 در 6 ، دقت 100 نقطه در اينچ کافى خواهد بود. براى اسکن متن با استفاده از OCR)Optical character recognition ) ، دقت 300 نقطه در اينچ استاندارد بوده و کفايت خواهد کرد .در صورتيکه قصد ايجاد تصاوير بزرگتر ( 8 در 10 اينچ ) و يا زرگنمائى تصاوير کوچکتر وجود داشته باشد ، مى بايست اسکنرى با دقت 1200 يا 2400 نقطه در اينچ انتخاب گردد . تصاويرى که داراى دقت بيشترى مى باشند ، از انعطاف مناسبى در زمان ويرايش برخوردار بوده و فضاى بمراتب بيشترى را در زمان ذخيره شدن بر روى هارد ديسک، اشغال خواهند کرد. مثلا” يک تصوير 4 در 6 اينچ که داراى دقت 1200 نقطه در اينچ مى باشد ، فضائى معادل 25 مگابايت را اشغال خواهد کرد .
بمنظور اسکن اينگونه تصاوير، زمان زيادى نيز صرف خواهد شد .
آداپتور transparency . در زمان اسکن اسلايد و يا فيلم به يک آداپتور transparency نياز خواهد بود ( يک منبع نور که در بين فيلم تابانده مى شود ). آداپتورهاى فوق ، مى توانند بهمراه اسکنر( جزء لاينفک در زمان ساخت ) و يا بعنوان يک ماژول جداگانه ارائه گردند .

تغذيه کننده اتوماتيک سند ( ADF ) :
بمنظوراسکن متون با حجم بالا و يا تصاويرى که طول آنان زياد مى باشد( بيش از سطح اسکنر ) ، استفاده از يک تغذيه کننده اتوماتيک سند ، مفيد خواهد بود. شرکت هاى HP و ميکروتک ، در برخى از مدل هاى جديد خود از ADF)Automatic document feeder) استفاده نموده اند .
اينترفيس : بموازات ارائه مادربردهائى که داراى پورت USB 2.0 مى باشند ، توليد کنندگان اسکنر نيز اقدام به ارائه اسکنرهائى نموده اند که از پورت فوق بمنظور ارتباط با کامپيوتر استفاده مى نمايند . ( در صورت عدم وجود پورت USB 2.0 مى توان از پورت USB 1.0 استفاده نمود ) . در آزمايشات انجام شده بر روى برخى از اسکنرهائى که از پورت USB 2.0 جهت ارتباط با کامپيوتر استفاده مى نمايند ، تفاوت سرعت مشهودى ، ملاحظه نگريده است . سرعت و قيمت اسکنرهائى که امکان استفاده از پورت هاى Firewire را دارا مى باشند ، بمراتب بيشتر مى باشد.
عمق رنگ : تعداد رنگ داده که اسکنر قادر به تشخيص و ذخيره سازى آنان مى باشد را عمق رنگ گفته و بر حسب بيت در هر پيکسل ، اندازه گيرى مى گردد . با توجه به اينکه ، اسکنر معمولا” قادر به اخذ داده ئى بمرابت بيش از ميزانى است که درايو آن مى تواند ذخيره نمايد ،يک شناسه ديگر به مشخصه عمق يت اضافه مى شود . نظير : 48 بيت داخلى و يا رنگ سخت افزارى ، که مشخص کننده ميزان داده ئى است که اسکنر قادر به تشخيص آنان مى باشد و خارجى يا True Color که مشخص کننده ميزان داده ئى است که درايو اسکنر قادر به ذخيره سازى آنان مى باشد. در اکثر موارد ، استفاده از 24 بيت خارجى عمق رنگ ، کفايت خواهد کرد.
تکنولوژى سنسور : اسکنرهاى صفحه تخت ، داراى يکى از دو نوع تکنولوژى سنسور مى باشند : تکنولوژى اول ، Charge couple device)CCD) و تکنولوژى دوم Contact Image sensor)CIS) ، ناميده مى شود . CCD يک تکنولوژى قديمى تر بوده که از آن در دوربين هاى ديجتال نيز استفاده مى گردد . تکنولوژى CIS اخيرا” در اسکنرها استفاده و يک رويکرد جديد در اين زمينه مى باشد .کيفيت تصاوير اسکن شده توسط تکنولوژى CIS ، پائين تر است بوده ولى در مقابل ، اسکنرهائى که از تکنولوژى فوق استفاده مى نمايند ، کوچکتر شده و ميزان برق مصرفى آنان بمراتب کمتر از اسکنرهائى است که از تکنولوژى CCD استفاده مى نمايند.
نوع اسکنر : اکثر اسکنرهاى موجود ،از نوع تخت مى باشند . علت اين نامگذارى بدليل اين است که سطح اسکن بصورت تخت مى باشد . در اسکنرهاى فوق ، تصوير مورد نظر براى اسکن بر روى سطحى تخت و بين صفحه اى شيشه اى و درب اسکنر قرار مى گيرد . ( نظير دستگاه کپى ) . علاوه بر اسکنرهاى تخت ، اسکنرهاى ديگرى نيز وجود دارد . اسکنرهاى Sheet-fed ، اسکنرهاى دستى ، اسکنرهاى عکس و تجهيزات جانبى چندکاره شامل ترکيب چاپگر ، اسکنر و فاکس درون يک دستگاه ، نمونه هائى از ساير اسکنرهاى موجود مى باشد . اسکنرهاى Sheet-fed با توجه به نياز کاربران مطرح و بسرعت متداول گرديدند. کاربرد اصلى اسکنرهاى فوق ، اسکن متون مى باشد .
نرم افزار : تمامى اسکنرها بهمراه نرم افزارهاى لازم بمنظور خواندن يک شى ، گرفتن تصوير و انتقال آن به درون کامپيوتر عرضه مى گردند . پس از ارسال يک تصوير به درون کامپيوتر ، ممکن است با توجه به نوع نياز خود ( تغيير اندازه ، ويرايش ، افکت ، تنظيم نور و رنگ ) ، به نرم افزارهاى ديگرى نياز باشد . اکثر اسکنرها بهمراه نسخه هائى از نرم افزارهاى ويرايش تصاوير ارائه شده اند. تعداد زيادى از اسکنرها نيز بهمراه يک نرم افزار OCR ارائه مى گردند . با استفاده از نرم افزار فوق ، مى توان يک متن نوشته شده را اسکن و آن را به متن مورد نظر بمنظور ويرايش در کامپيوتر تبديل نمود .

تشريح مشخصات
پارامترهاى زير را مى توان در زمان انتخاب يک اسکنر در نظر گرفت :
دقت و وضوح تصوير
حداقل : 600 در 1200 نقطه در اينچ
پيشنهادى : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
حداکثر : 1200 در 2400 تا 2400 در 4800
دقت ، نشاندهنده جزئيات محتوى ديجيتال مى باشد .
ميزان دقت هر اندازه که بيشتر باشد ، تصوير از کيفيت و شفافيت بيشترى برخوردار خواهد بود. اهميت دقت در يک تصوير ، زمانى بيشتر هويدا مى گردد که قصد بزرگ نمودن يک تصوير وجود داشته باشد .

ناحيه اسکن
حداقل : 5 / 8 در 7 /11 اينچ پيشنهادى : 5 / 8 در 7 / 11تا 5 / 8 در 14 ا ينچ حداکثر : 5 / 8 در 7 /11 تا 5 / 8 در 14 اينچ اکثر کاربران حرفه اى ممکن است نيازمند اسکن تصاوير بزرگتر باشند. بديهى است که وجود يک ناحيه بزرگتر اسکن ، امکان اسکن کتب بزرگتر ، نقشه ها ، روزنامه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا