تکنولوژی

ضدويروس مايكروسافت چقدر كارايى دارد؟

بخش کامپيوتر دنياى اقتصاد – اينك زمان خوبى است كه وارد تجارت آنتى‌ويروس شويد. در ماه اوت گذشته دو عيب فنى جداگانه منجر به از كار افتادن ميليون‌ها كامپيوترهاى شخصى در سراسر دنيا شد و تقريبا حدود 2 ميليارد خسارت به بار آورد. هر دوى اين اشكال‌ها آسيب‌پذيرى سيستم‌هاى عامل ويندوز كمپانى مايكروسافت را نشان داد. در دهم ماه سپتامبر، مايكروسافت در مورد يك روزنه امنيتى ديگر در ويندوز هشدار داد كه مى‌توانست ايرادات فنى ديگر را موجب شود. همه اينها موجب شد تا ميزان فروش نرم‌افزار آنتى ويروس بالا رود. حالا در چنين وضعيتى كدام كمپانى از افزايش تقاضا براى نرم‌افزار ضد ويروس سود مى‌برد؟ درست است:
مايكروسافت غول نرم‌افزار، اخيرا قراردادى منعقد كرده است كه به تسلط آن بر بازار مشتريان نرم‌افزار ضدويروس كمك مى‌كند. در سوم سپتامبر، كمپانى مايكروسافت تكنولوژى نرم‌افزار GECAD را كه يك كمپانى رمانيايى و سازنده نرم‌افزار است، تصاحب كرد.
تحليل‌گران انتظار دارند كه مايكروسافت نرم‌افزار GECAD را در آب‌نمك بخيساند براى وقتى كه قرار است نسخه جديد ويندوز را در سال 2005 عرضه كند. چيزى كه مى‌تواند نهايتا رقابت را در بازار مصرف نرم‌افزار آنتى‌ويروس كه در حال حاضر در تصرف كمپانى سيمانتك است را از ميان ببرد. لورا كواتزل، پژوهشگر كمپانى فورستر مى‌گويد: مايكروسافت، سرانجام اين تجارت را هم انحصارى خواهد كرد.
در اين گفته، كنايه زيادى وجود دارد مدت‌هاست كه منتقدان مايكروسافت را در شيوع ويروس‌ها مقصر مى‌داند و بحث مى‌كنند كه اين كمپانى بيشتر نگران عرضه محصولات جديد به بازار است تا نگران امنيت. به دليل آسيب‌پذيرى برنامه‌هاى word proccessery و spread shoet است كه ويندوز هدف حملات ويروس‌هاى قرار مى‌گيرد. منتقدان معتقدند، اگر مايكروسافت نرم‌افزار بهترى بنويسد، مشكل تا حد زيادى رفع خواهد شد.

اولين چيزى كه در يك نگاه بدبينانه درباره تصميم مايكروسافت به ساختن آنتى‌ويروس به ذهن متبادر مى‌شود چشم‌انداز پول درآوردن از عيوب و نقايص خود در اين صنعت است.
سروبس اشنايدر، مدير تكنولوژى كمپانى Counterpane Internet security در اين‌باره مى‌گويد: مساله و مشكل اين است شما حفاظت و پاسدارى از مرغدانى را به روباه بسپاريد.
پشت اين حركت مايكروسافت چه چيزى نهفته است؟ پشت اين مساله پول نيست. 2/2 ميليارد دلار درآمد تجارت آنتى‌ويروس براى كمپانى كه سال گذشته 2/32 ميليارد دلار درآمد داشته است، پول ناچيزى است.
در واقع مايكروسافت مى‌خواهد از شهرت خود در درب و داغان كردن ويروس‌ها به طور ناجورى حفاظت كند. مايكروسافت تا به حال توانسته كاربران خود را متقاعد كند كه از نرم‌افزار ضد ويروس ان (مجانى) استفاده كنند و به طور منظم آن را دان‌لود كنند. براساس يك تحقيق توسط اين كمپانى 63 درصد كامپيوترهاى شخصى يا نرم‌افزار ضدويروس ندارند و يا از برنامه‌هاى قديمى و كهنه استفاده مى‌‌كنند. مايك ناش، مشاور واحد امنيت مايكروسافت مى‌‌گويد: تمركز ما بر آن تعدادى از مردم است كه در برابر ويروس محافظت نمى‌شوند.
مايكروسافت درباره استراتژى ضد ويروس خود، اطلاعات اندكى ارائه داده است. اما تحليل‌گران انتظار دارند كه اين كمپانى مدل صنعتى موجود را دنبال كند. فروش آبونه به نحوى كه به مصرف كنندگان اجازه دهد تا آنتى ويروس حفاظتى‌شان در مقابل كدها و انواع جديدى از ويروس‌ها به روز شود. ناش مى‌‌گويد: قطعاً اين چيزى كه ما به آن فكر مى‌‌كنيم.
البته رقبا بازار مصرف كنندگان آنتى ويروس را بدون يك جنگ به مايكروسافت واگذار نخواهند كرد. اما آنها آنقدر هم واقع‌بين هستند كه بدانند بهترين قمارشان در بازار Corporder قرار دارد، جايى كه مايكروسافت تهديد كمترى به حساب مى‌‌آيد. سرورهاى همكار و زنجيره‌اى اغلب از سيستم‌هاى عامل غير ويندوز استفاده مى‌‌كنند و مايكروسافت هيچ طرحى ندارد و براى اينكه نرم‌افزار ضد ويروس آن با محصولات رقيب كار كند. علاوه بر اين، بسيارى از خريداران اين كورپودشن‌ها به مهندسى مايكروسافت اطمينان ندارند.
جين مونستر، تحليل‌گر و رئيس بخش تحقيقات در مؤسسه U.S.Bancorp piper Jaffry مى‌‌گويد. پاسخ عمومى در دنياى همكارى اين است هيچكس به سيستم امنيتى مايكروسافت اطمينان ندارد.
در عوض در بازار مصرف، نرم‌افزارى كه سهل‌تر و آسان‌تر است، بهترين است، حتى اگر به لحاظ تكنيكى بهترين نباشد، به لحاظ مصرفى گوى سبقت را از ديگران مى‌‌ربايد و وقتى محصولات مايكروسافت در ويندوز بسته‌بندى و عرضه شوند، بهره و امتياز بزرگ نصيب آن خواهد شد. بعضى معتقدند كه اگر نرم‌افزار آنتى‌ويروس با سيستم عامل ويندوز ارائه شود، احتمال دارد قوانين ضدتراست را در ايالات متحده تشديد كند. آنچه كه در حال حاضر رقباى بالقوه مايكروسافت از آن هراس دارند، اين است كه اين كمپانى از قسمت خود در بازار براى كنار زدن آنها استفاده خواهد كرد. سئوال اين است كه آيا آنها به يك رقابت منصفانه دست خواهند زد يا از موقعيت انحصارى كه در حال حاضر از آن برخوردارند سء استفاده خواهند كرد؟
جان دبليو تامسپون از كمپانى سيمانتل و ديگر رقبا نيك مى‌‌دانند كه آنها در حال حاضر با قدرت مخرب‌تر از هر ويروس ديگرى مواجه هستند. وقتى مايكروسافت وارد يك صنعت مى‌‌شود و به نرم‌افزار ويندوز چيزهايى را اضافه مى‌‌كند، بخش‌ها و كمپانى‌هاى كوچك‌تر نابود مى‌‌شوند. به قول استيوچانگ از يكى از كمپانى‌هاى سازنده آنتى‌ويروس، اين درسى است كه صنعت نرم‌افزار آن را خوب فرا گرفته است.

منبع : Business week

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا