تکنولوژی

عرضه‌ى لينوكس فارسى انحصار ميكروسافت را مى‌شكند

ايسنا – عصر روز چهارشنبه – 28 آبان ماه سال جارى – انجمن انفورماتيك ايران ميزبان دكتر حميد رضا ربيعى براى سخنرانى حول محور لينوكس فارسى بود.
به گزارش خبرنگار سرويس IT خبرگزارى دانشجويان ايران، در اين جلسه، مدير مركز فناورى اطلاعات و ارتباطات پيشرفته‌ى دانشگاه شريف، نقش زبان را در فناورى اطلاعات مهم دانست و تصريح كرد: اگر ما بخواهيم استفاده از لينوكس را گسترش دهيم بايد با زبان مردم صحبت كنيم و از آنجايى كه اكثر مردم كشور ما با زبان انگليسى آشنايى ندارند اگر بخواهند در اين فضا با بهره ورى بالا وارد شوند بايد مساله‌ى زبان حل شود.
سخنران اين همايش به جنبه‌هاى اقتصادى استفاده از اين طرح با توجه به پيوستن ما به تجارت جهانى نيز اشاره كرد.
وى استقبال دانشجويان از اين سيستم عامل را قابل توجه دانست و اظهار داشت: دانشجويان كامپيوتر به خاطر كنترلى كه بر روى سيستم دارند و خلاقيت‌هايى كه مى‌توانند بر روى آن انجام دهند كار با لينوكس برايشان جالبتر است.
دكتر ربيعى، در مورد شيوه‌ى انتخاب اين سيستم عامل، گفت: ما يك مطالعه‌ى تحقيقى در مورد كشورهاى دنيا انجام داده‌ايم كه در انتها به لينوكس رسيديم و در حال حاضر نيز با توجه به حركت‌هاى انجام شده در جهان متوجه انتخاب درستمان شده‌ايم.
وى، در ادامه گفت: ما در مطالعات خود در مورد كشورهايى كه مى‌خواهند ميكروسافت را بشكنند به دنبال چگونگى و چرايى اين كار بوديم و اين مطالعات سبب شد كه ما لينوكس را به عنوان يك سيستمى انتخاب كنيم كه بتوان لينوكس فارسى را در آن جايگزين كرد.
دكتر ربيعى، خاطر نشان كرد: اگر بخواهيم در طرح لينوكس فارسى، اصولى و درست پيش برويم به دليل اينكه اين طرح از ريشه شروع شده است، 30 ماه زمان لازم داريم تا به هدف خود برسيم.
وى، هدف از انجام اين طرح را آشنا كردن مسوولان و تصميم گيرندگان شبكه‌هاى اساسى كشور به استفاده از اين سيستم عامل به غير از windows و همچنين فارسى سازى سيستم‌ها عنوان كرد.
دكتر ربيعى، با اشاره به تاريخچه‌ى اين طرح، گفت: اين طرح از بهمن سال 81 شروع ده و ساختار آن شامل كميته‌ى راهبرد، كميته‌ى فنى و مركز فناورى اطلاعات و ارتباطات پيشرفته‌ى دانشگاه صنعتى شريف است كه مديريت طرح را بر عهده دارد.
وى، توسعه‌ى سرمايه‌ى انسانى، ايجاد بازار، تربيت نيروى انسانى و همچنين تدوين استراتژى كلى براى اين طرح را از برنامه‌هاى آينده‌ى پروژه اعلام كرد.

نوشته های مشابه

‫78 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا