تکنولوژی

ادغام الکترويکى

نام نویسنده: محمد فرزين

– بخش مقاله ITiran – تجارت الکترونيکى به معناى ارايه محصول يا خدمات از طريق اينترنت مى باشد که مزايايى از جمله توسعه بازار و افزايش خريداران را به شرکت ها نويد مى دهد. از مزاياى تجارت الکترونيکى براى شرکت هاى کوچک بسيار مقاله و کتاب منتشر شده اما با نگاه به سايت هاى تجارت الکترونيکى در مى يابيم که مانند گذشته باز هم شرکت هاى بزرگ و ثروتمند با پرداخت پول بيشتر در صدر ليست شرکت ها قرار گرفته اند و شرکت هاى کوچک باز هم شانسى براى حتى بازديد ندارند چه برسد به فروش.
وعده هاى تجارت الکترونيکى آنچنان وسوسه انگيز به نظر مى رسيد که شرکت هاى کوچک را حتى پيش از شرکت ها بزرگ و ثروتمند به سوى خود جلب کرد ولى عدم آگاهى و کامل نبودن چرخه کسب و کار الکترونيکى که از جمله مى توان به مديريت روابط با مشترى و برنامه ريزى منابع شرکت اشاره کرد، اين شرکت ها را به جاى صعود به سقوط کشانيد.
يکى از راه حل هاى پيش روى شرکت هاى همکار حتى غول ها نيز ادغام مى باشد و در طى چند سال اخير شاهد ادغام هاى بسيارى از اين نوع بوده ايم. از خصوصيات ادغام سنتى شرکت ها مى توان به دو برابر شدن مشتريان اشاره کرد ولى ادغام الکترونيکى چيست و چه مزايايى دارد؟
معمولا در ادغام سنتى يکى از دو شرکت توسط ديگرى خريدارى مى شود و اين به معناى برخى تغييرات و دگرگونى هاى ساتارى در هر دو شرکت مى باشد و در بسيارى از موارد يکى از شرکت ها کاملا محو مى شود که باعث از دست دادن مشتريان بالقوه آن شرکت نيز مى شود يکى از راه حل هاى موجود استفاده از ترکيب نام هاى دو شرکت مى باشد که در برخى موارد عدم کارايى آن باعث استفاده از نام يک شرکت بجاى ترکيب نام ها مى شود.
ادغام الکترونيکى شرکت ها به معناى شريک شدن در صفحه آغازين وبسايت شرکت ها مى باشد بدين صورت که پس از وارد کردن URL يک شرکت با صفحه اى که حاوى دو يا چند hypertext link و يا graphic link مى باشد، مواجه مى شويم. مگر نه اينکه ادغام سنتى به معنى حضور مشترى در محل دو شرکت مى باشد بنابراين در ادغام الکترونيکى نيز مشترى در واقع به موقعيت الکترونيکى دو شرکت وارد مى شود ضمن اينکه شرکت هايى که به صورت الکترونيکى ادغام شده اند مى توانند به طور مستقل به کار خود ادامه دهند و در واقع تنها دروازه مشترک دارند.
يکى از مزاياى ادغام الکترونيکى اين است که شرکت ها با موقعيت هاى جغرافيايى مختلف نيز مى توانند به اين روش ادغام شوند بدون اينکه هيچ تغيير و تحولى در ساختار دو شرکت بوجود بيايد.
مزيت ديگر ادغام الکترونيکى اين است که شرکت ها هر زمان بخواهند مى توانند مجدداً به طور مستقل به فعاليت بپردازند، چيزى که در ادغام به روش سنتى به سادگى امکان پذير نيست.
در ادغام الکترونيکى، شرکت ها مى توانند تنها در صفحه آغازين شريک باشند يا در روش ديگر يکى از شرکت ها مى تواند صفحه آغازين شرکت ديگر را خريدارى کند که معادل ادغام سنتى شرکت ها با حذف يکى از آنها مى باشد.
يکى ديگر از راه حل هاى الکترونيکى، ارتباط دادن مشترى به شرکت ديگر از طريق لينکدانى مى باشد بدين صورت که شرکت هاى ادغام شده بصورت الکترونيکى، صفحه آغازين مستقل داشته و بجاى آن نام شرکت شريک خود را در قسمت لينکدانى وبسايت خود قرار دهند.
ادغام الکترونيکى بين شرکت ها يا بنگاههاى غير همکار نيز مى تواند اتفاق بيفتد، يکى از حالات ادغام الکترونيکى شرکت هاى غير همکار زمانى است که شرکت يا بنگاه بزرگى بخواهد تجارت الکترونيکى را پياده کند ولى نام دامنه دلخواه خود را در اجاره شرکت ديگرى بيابد و شرکت مذبور نيز تمايلى به فروش دامنه خود نداشته باشد. در اين حالت دو شرکت در صفحه آغازين شريک مى شوند در حاليکه تجارت آنها نيز ارتباطى به يکديگر ندارد.
در پايان، پس از مفاهيم کسب و کار الکترونيکى و تجارت الکترونيکى شايد يک راه حل الکترونيکى نيز براى شرکت ها لازم باشد: ادغام الکترونيکي.
[email protected]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا