تکنولوژی

يك روزنامه‌نگار حوزه‌ى IT:بايد به غريب بودن IT حق داد

خبرگزارى دانشجويان ايران – وظيفه‌ى هر رسانه‌اى شفاف سازى و اطلاع رسانى براى مردم است، اما از آنجايى كه سياست با تمامى بخش‌هاى جامعه درگير است و گاها مسايل امنيتى نيز بى‌تاثير نيست، اين رسانه‌ها نمى‌توانند انتظار مردم را برآورده كنند.
آزاده عصاران – روزنامه نگار حوزه‌ى IT – در گفت و گو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران ( ايسنا)، با بيان اين مطلب، در خصوص نقش و وظيفه‌ى رسانه‌ها در حوزه‌ى فناورى اطلاعات، اظهار داشت: نقش رسانه‌هاى حوزه‌ى ICT مانند تمامى حوزه‌ها به مسايل حاشيه‌يى جامعه بستگى دارد. ‌گاهى به دلايل خاصى، رسانه‌هاى حوزه‌يICT هم مانند حوزه‌هاى اجتماعى و سياسى مجبور مى‌شوند، موضع خاصى را در مقابل يك رويداد بگيرند.
وى، ادامه داد: يك دستى و همگونى مطلق رسانه‌ها باعث مى‌شود كه باز هم از روش‌هاى صحيح اطلاع رسانى باز بمانند. چه دليلى دارد كه مردم براى گرفتن و خواندن اخبار جديد، چند نشريه‌ى تخصصى IT را بخرند، وقتى كه همه قصد دارند تحليل مشابه و يكسانى را از وقايع روز ارايه دهند؟
آزاده عصاران، افزود: مسلما بخش اعظم اطلاع رسانى و حتى چاپ برخى اخبار به دليل موضع گيرى و نوع تفكر اعضاى آن است، در غير اين صورت كافى است كه فقط يك نشريه‌ى تخصصى براى حوزه‌ى ICT وجود داشته باشد، كه صداى ده‌ها نشريه‌ى ديگر را به گوش مردم برساند. گاهى موضع گيرى اين نشريات به مسايل خاصى باز مى‌گردد كه براى درك درست آن بايد پاى صحبت مسوولان نشست.
وى، در ادامه در رابطه با روند طى شده توسط رسانه‌هاى اين حوزه، بيان داشت: حوزه‌ى ICT در كشورمان بسيار نو و جوان بوده و ظرف 5 سال گذشته شكل گرفته است. مسلما در اين مدت،‌ آن قدر جاى خود را باز كرده كه باعث علاقه به انتشار روزنامه و هفته‌نامه‌هاى تخصصى شده است.
وى، ياد آور شد: خبرنگاران اين حوزه هم معمولا جوان هستند كه يا كامپيوتر و مسايل مرتبط با آن را نمى‌شناسند و يا اينكه در حوزه‌ى IT بسيار حرفه‌يى هستند، ولى خبرنگار نيستند. بنابراين بايد به غريب بودن IT حق داد.
عصاران، گفت: به نظر مى‌رسد ظرف دو سال گذشته فناورى ارتباطات و اطلاعات به شكل چشمگيرى جاى خود را بين تمامى رسانه‌ها، حتى روزنامه‌هاى سنتى بازكرده است، چرا كه اكنون كمتر روزنامه يا نشريه‌اى وجود دارد كه در بردارنده‌ى يك صفحه يا بخشى انحصارى براى IT نباشد. اما انتشار روز افزون نشريات روزانه و ماهانه در اين حوزه كافى نيست، بايد كيفيت را با استانداردها و روش‌هاى بين المللى تطبيق داد، تا جبران اين دير كرد و ناپختگى انجام گيرد.
وى، گفت: هنور راه درازى در پيش داريم. هنوز ميزان دانش و آگاهى روزنامه نگاران و گردانندگان بسيارى از نشريات تخصصى اين حوزه به روز و كافى نيست، هنوز از بسيارى از استاندارهاى بين المللى اين حوزه دور هستيم و همچنان هر كدام از نشريات تخصصى فكر مى‌كنند نسبت به بقيه بهترند و دليلى براى ارتقاى كار خود نمى‌بينند.
اين روزنامه نگار حوزه‌ى IT در پايان گفت: امروز IT وارد عرصه‌هاى زندگى خصوصى مردم شده، اما رسانه‌هاى ما به هيچ عنوان تلاش نمى‌كنند كه مردم با اين واقعيت، احساس نزديكى كنند، در نتيجه علاقمندان ترجيح مى‌دهند اخبار و اطلاعتشان را مستقيم از طريق اينترنت و نشريات خارجى تهيه كنند، به عبارت ديگر كمتر نشريه تخصصى IT در كشور ما به اين مقوله با ديد كاربردى مى‌پردزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا