تکنولوژی

مديريت بازارهاى الکترونيکى در سازمان (13)

نام نویسنده: فرنود حسنى*

بخش مقاله ITiran – با توجه به فعاليت هر يک از مشتريان فروشگاه الکترونيکى خود اورا در بانکهاى اطلاعاتى فروشگاه بيشتر سهيم کنيد. فرامش نکنيد که شعبات فروش شما به عنوان ÷اينه هاى فروش مى توانند نقش موثرى در افزايش فروش شرکت داشته باشند.
• نقش موثر سيستم هاى اطلاعاتى در فرايند هاى رقابتى بازار
انجام فرآيند ها و تعيين استرتژى هاى مربوط به خريد و فروش و توزيع به کمک يک سيستم اطلاعات جامع، تماس و ارتباط دائم و گسترده مابين دفتر مرکزى، دارندگان کارت هاى اعتبارى، مراکز و عاملين توزيع و… را فراهم مى سازد. سيستم ارتباطى دائم موچب مى شود که حجم انبوهى از اطلاعات به طور دقيق و يه سرعت انتقال يابد و در نتيجه موجب بالا رفتن جايگاه سازمان شما در ميان مشتريان شود.
در زير به مواردى از تايرات سيستم هاى اطلاعاتى در عرصه رقابتى بازار هاى الکترونيکى اشاره مى شود:
الف) ميزان فروش و مشخصات مشتريان از قبيل جنسيت، گروه سنى آنها و..
اين دسته از اطلاعات جمع آورى شده به وسيله ابزارهايى که شما در اختيار مشتريان گذاشته ايد(مثلاً فرم هايى براى ورود اطلاعات از طريق وب سايت) پس از برسى و تاييد صحت آن در بانک اطلاعاتى فروشگاه شما ذخيره خواهد شد. تا باانجام پردازش هاى لازم زمانى که در اختيار فروشگاهها و شعب متنوع قرار مى گيرند آنها بتوانند به موقع نسبت به تحليل و تصميم گيرى در زمينه سفارشات تصميم گيرى کنند.
فرض کنيد کالاى خاصى را توليد کرده ايد که فقط براى گروه سنى خاص و يا گروه تخصصى آز افراد کاربرى دارد. چگونه مى توان بدون اين که ديگر افراد و مشتريان را دچار زحمت کرد افراد مد نظر را از عرضه اين کالاى خاص با خبر کرد؟ شما با استفاده از بانکهاى اطلاعاتى پشتيبان فروشگاه خود و انجام گزارش گيرى هاى موردى ( بر حسب نوع فعاليت و انتظار از بانک اطلاعاتى) مى توانيد به سرعت به اطلاعات افراد و مشتريان بالقوه خود دست پيدا کنيد و سريعاً آ«ها را ر جريان توليدات و خدمات جديد خود قرار دهيد.

ب) سفارش هاى مشتريان
پيش تر از اهميت و توجه به سفارش هاى الکترونيکى مشتريان صحبت شد.اکنون شيوه برخورد بااين سفارش ها با استفاده از بانکهى اطلاعاتى مورد اشره قرار مى گيرد.
سفارش هايى که مشتريان در فروشگاههاى الکترونيکى ثبت مى کنند مى تواند به صورت پست الکترونيک و يا ارسال فرم هاى الکترونيکى در خواست کالا باشد. اين سفارش ها مى تواند به صورت online و هم به صورتoffline در ساعت هاى مشخصى که مشترى هم از آنها آگاهى دارد جمع آورى و طبقه بندى شوند و نسبت به توزيع کالاهاى درخواستى در راس زمان هاى مقرر و يا توافق شده اقدام شود.

ج)توليد کنندگان و فرشندگان
دخيل کردن سيستم هاى اطلاعاتى در امر توليد و فروش مى تواند نقش مفيدى در امر بررسى بهتر تقاضا ها داشته باشد و برنامه هاى توليد را با نظم بيشتى هدايت نمايد. فرض کنيد شما در فروشگاه خود کالاهاى مختلفى را به فروش گذاشته ايد و با پذيرش سفارش هاى مشتريان سرويس هاى لازم را در اختيار انها مى گذاريد وقتى از سيستم هاى اطلاعاتى در هدايت و پشتيبانى فروشگاه خود بهره ببريد مى توانيد با اطلاع کامل از درصد تقاضا، افت يا افزايش تقاضا، موجودى انبار و..نسب به خريد هاى بعدى و نياز هاى بازار ويا توليدات مورد نياز مشتريان جهت گيرى و برنامه ريزى هاى لازم را انجام دهيد.
د)با ايجاد شبکه هاى به هنگام و به روز شده براى مشتريان بالفعل خود و ارائه امکاناتى مثل کارتهاى اعتبارى به آنها در واقع ين امکان را از ديگر رقباى خود سلب کرده ايد و به مشتى اين امکان را داده ايد که براى ثبت سفارش هاى خود به صورت مستقيم با شما در ارتباط باشد.
ه) سيستم هاى اطلاعاتى مى توانند به يکباره تاثير زيادى در کاهش هزينه هاى جارى و سرمايه اى و همچنين تسريع عمليات سفارش تا دريافت کالا براى مشترى داشته باشند. از اين رو با ظهور اين چنين سيستم هايى در سازمان شما عرصه رقابتى براى رقباى شما تنگ تر خواهد شد. زيرا شما هميشه يک گام جلوتر از رقبا و يک گام نزديکتر به مشتريان خود خواهيد بود.

ادامه دارد….
*مسئول روابط عمومى مرکز ملى فناورى اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا