تکنولوژی

تلفن اينترنتى، مكالمه‌ى ارزان

نام نویسنده: زهره اشرف

بخش مقاله ITiran – انتقال صوت به وسيله‌ى IP ، تكنولوژى جديد براى تماس تلفنى از راه اينترنت Protocol ، مشهورترين روش ارسال داده‌ها از رايانه‌يى به رايانه‌ى ديگر، در سراسر جهان است.
بى جا نيست كه بدانيم براى استفاده از اين سرويس، برخوردارى از چه امكاناتى ضرورى است؟
VoIP نيازمند در ارتباط بودن با شبكه‌ى جهانى اينترنت و داشتن رايانه‌ى خانگى‌ى نه چندان پيچيده، تنها در حدى كه اسپيكر و بلندگو داشته باشد، است.
پس از پشت سر نهادن مشكلات گوناگون، اكنون VoIP با پيشرفت چشم‌گيرى كه در ارائه‌ى خدمات مربوط داشته، در ميان شركت‌ها و مشتريان از محبوبيت در خور توجهى برخوردا شده است.
VoIP به دليل شكستن هزينه‌ى سنگين مكالمه‌ى راه دور، مورد توجه مصرف كنندگان قرارگرفته است و چنين برآورد مى‌شود كه در نهايت، جايگزين شبكه‌ى همگانى‌ى انتقال تلفن شود. همچنين برسى‌هاى انجام شده در اين باره نشان داده است كه در حدود 10 درصد ارتباط‌هاى تلفنى از راه اينترنت و با استفاده از سرويس يادشده، صورت گرفته است.
سرويس‌دهندگان تلفن اينترنتى، از هم‌اكنون به مشتريان وعده داده‌اند كه حتا اگر مصرف كنندگان با راه‌هاى دور صحبت كنند، قبض‌هاى تلفن آنان سبك‌تر خواهد شد. افزون بر اين چنان‌چه سرويس‌ اخير در ميان مردم عموميت پيدا كند، استفاده از آن درى براى پيشرفت سرويس‌هاى ارتباط پيشرفته، چون پست الكترونيك، پيام از راه دور و كنفرانس ويديويى، خواهد گشود.
پيشرفت در اين زمينه يكى از اهداف مايكروسافت و ديگر شركت‌هاى بزرگ رايانه‌يى است.
بسيارى از شركت‌ها درصدد نصب كردن سرويسVoIP بوده و تنها عامل براى خاطر پريشى آنان در اين باره هزينه‌ى چشم‌گير نصب و راه اندازى اين سرويس در مقايسه با تلفن‌هاى معمول است. اما سرويس دهندگان به شركت‌ها قول داده كه استفاده از VoIP ، به هدر نرفتن پول آنها كمك بسيار خواهد كرد و همچنين مصرف كنندگان مى‌توانند از برخى امكانات رايگان مانند نگاشته شدن شماره‌ى تماس گيرنده، استفاده كنند.
VoIP به تدريج جاى خود را در ميان مشتريان باز خواهد كرد. توسعه‌ سريع در ارتباط به باند گسترده براى منازل، كيفيت كار سرويس دهندگان و پيوند به اينترنت ، امكان استفاده از اين سرويس را براى افرادى كه با دستگاه تلفن تماس مى‌گيرند را فراهم كرده است و آنان از مكالمه‌ى پر سروصداى با رايانه، راحت شده‌اند.
چنين پيش بينى مى‌شود كه اگر مردم سرويس VoIP را جايگزين تلفن سنتى و معمولى‌ سازند، سرويس دهندگان باند گسترده بزرگترين برندگان اين تحول خواهند بود.

منبع : CnetNEWS

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا