تکنولوژی

رايانه‌هاى ساده و كارآ

نام نویسنده: اكونوميست

بخش مقاله ITiran – فن‌آورى جديد قادر به آفريدن رايانه‌هايى ساده‌تر و كاراتر خواهد بود.
به نظر مى‌رسد ساختن رايانه‌يى‌ از جنس آجر، طرحى غير معقول باشد، اما اين پيشنهاد يكى از جديدترين طرح‌هاى مركز تحقيقاتى‌ IBM در كاليفرنيا است. چنانچه برنامه‌ى آجرهاى هوشمند با موفقيت انجام شود، محققان قادر خواهند بود ساختمان ذخيره‌سازى اطلاعات و در نهايت شايد، ابررايانه‌ها را به يك بازى لگو (Lego) تغيير دهند.
آجرهاى هوشمند، مكعب‌هايى با طول 20 سانتى‌متر هستند. درون هر كدام از آجرها، 12 ديسك درايو وجود دارد و هر كدام از آن‌ها گنجايش ذخيره كردن 80 گيگا بايت اطلاعات را دارند. افزون بر اين، آجرها در خود پردازش‌گر و تراشه‌يى براى ارسال سيگنال‌هايى به اتصال‌دهنده‌ها (Connectors)، كه آجرها را به هم پيوند مى‌دهند، دارند.
هر آجر 16 Metalic Pad دارد. پدها در برابر آجرهاى مجاور قرارگرفته و خازن‌هاى كوچكى درست مى‌كنند. سيگنال الكتريكى در هر دو سوى خازن مشابه بوده و اين ويژگى امكان برقرارشدن ارتباط ميان آجرها را بدون كابل فراهم مى‌كند.
خازن اتصال ، همان‌طور كه از نامش آشكار است، توانايى انتقال اطلاعات مورد نياز را با سرعت 3 گيگا بايت در ثانيه، دارد. محققان موسسه‌ى تحقيقاتى IBM ، با بررسى‌هايى كه انجام داده‌اند، ، بر آن اند تا سرعت انتقال اطلاعات را تا 10 گيگا بايت در ثانيه افزايش دهند.
جاى ممون، يكى از مسولان ارشد طرح يادشده، اظهار اميدوارى كرده است كه پيش از پايان سال جارى كار نمايش آرايش 3x3x3x آجرها به پايان خواهد رسيد.
افزون بر تراكم بالاى اطلاعات، آجرهاى بالا به گونه‌يى طراحى شده‌اند كه اگر خطايى در يكى از آجرها روى دهد، شبكه‌ى پيوند دهنده‌ى ديگر آجرها، قادر است آن را يافته و از ديگر آجرها جدا كند. از آن‌جايى كه سيستم، توان بسيار بالايى براى ذخيره كردن اطلاعات دارد، فايل پشتيبان، قادر است كپى‌هايى از تمامى اطلاعات در بيش از يك آجر، تهيه كرده و چنانچه تنها يك آجر آسيب ببيند، هيچ صدمه‌يى به كل سيستم، وارد نخواهد شد. در حقيقت، سيستم يادشده به گونه‌يى طرح ريزى شده است كه به اندازه‌ى كافى قدرت مقابله با كاستى‌ها‌ و مشكلات متعدد آجرها، در طول يك سال را داشته باشد. سيستم بالا نياز به تعمير نخواهد داشت و تنها در صورتى كه قصد جايگزين كردن سيستم روزآمدى به جاى آن را داشته باشيد، سيستم نيازمند به نيروى انسانى خواهد بود.
ناگزير، چنين طرحى، هزينه‌ها و مشكلاتى در بر خواهد داشت. به ويژه، موضوع خنك شدن كه به دليل نرسيدن هوا به ميان آجرها، مشكلى حل ناشدنى به نظر مى‌رسد. سيستمى براى برطرف كردن اين مشكل طراحى شده كه شامل لوله‌هايى براى خنك كردن درون سيستم به وسيله‌ى پمپاژ آب هستند. اما برخلاف نامى كه محققان به اين اختراع خود داده‌ و آن را مكعب يخ ناميده‌اند، از عهده‌ى خنك كردن سيستم برنيامده است! چنانچه پمپ دچار اختلال شود، ممكن است آسيب وارد شده به ماشين جبران ناپذير باد. اگر چه دكتر ممون، ابراز اميدوارى كرده است كه طرح اخير تنها براى ذخيره سازى اطلاعات نبوده و سازندگان آن برآنند كه آجرهاى دربرگيرنده‌ى بانك‌هاى سيستم‌هاى عامل تهيه كنند كه درست مانند هارد درايو كارايى داشته باشد.
حجم سيستم مورد نظر با افزودن آجرهاى بيشتر افزايش خواهد يافت. ارتباطات پر سرعت گران قيمت ميان پردازشگرها و بخش‌هاى ذخيره‌سازى اطلاعات در اين طرح حذف خواهد شد و با متراكم ساختن قطعات، تاخير سيگنال‌ها كه خود نتيجه‌ى جا به جايى اطلاعات از يك قسمت به قسمت ديگر هستند، كاهش خواهد يافت و عملكرد سيستم را بهبود خواهد بخشيد.
بدين ترتيب، آجر چينى، يك تخصص High-Tech خواهد بود!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ترفندهای بی‌نظیر درباره تولید محتوا بر اساس سئو – آپدیت شده جدید ۱۴۰۲
    هشدارها و توصیه ها در مورد مصاحبه پرسش و پاسخ – آموزش قدم به قدم
    کلافه نشوید ! آموزش خلاصه ولی کامل نحوه تبلیغات در فیسبوک

    تکنیک ها و روش های کلیدی برای FCP – آپدیت شده جدید ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا