تکنولوژی

10 اشتباه بزرگ در طراحى صفحات وب

نام نویسنده: محسن احمدى

وبلاگ سلانه – هر سال اشتباهات جديدترى در طراحى وب سايت‌ها رخ مى‌دهد. تعدادى از بدترين اشتباهات در طراحى وب به تركيب‌هاى ضعيف پست‌هاى الكترونيكى مربوط مى‌شوند اما در سال گذشته، «نبود اطلاعات مربوط به قيمت‌ها» بزرگترين اشتباهى بود كه در تمام موتورهاى جست‌وجو مطرح شده بود.
موضوعاتى كه در زير مى‌آيد، از جمله‌ى اين اشتباهات‌اند. اين مطلب را بخوانيد و سعى كنيد كه اين اشتباهات را در طراحى وب‌سايت خود تكرار نكنيد.

1- عدم ذكر قيمت در سايت‌هاى B2C
هيچ سايت B2C (فروشنده به خريدادر) چنين اشتباهى را مرتكب نمى‌شود. اما گاهى چنين اشتباهى در سايت‌هاى B2C رخ مى‌دهد و كاربر را به اشتباه مى‌اندازد.

2- عدم انعطاف موتورهاى جست‌وجوگر
برخى موتورهاى جست‌وجو كارآيى لزم را ندارند و نه‌تنها كاربران قديمى را دچار مشكل مى‌كنند بلكه هر كاربر ديگرى را نيز عصبانى خواهد كرد. بهتر است موتورهاى جست‌وجويى كه شما طراحى مى‌كنيد، بهترين پيشنهادات را در بالاى ليست‌ش ارائه دهد.

3- طولانى بودن عرض صفحه
پيمايش عمودى بيشتر براى كاربران جاافتاده است و هم‌چنين براى حالت‌هاى استاندارد پنجره‌ى اينترنتى مثل (600×800) تعريف شده است. پس، از طراحى صفحاتى كه كاربران را به پيمايش عرضى صفحه‌تان مجبور مى‌كند، بپرهيزيد.

4- ثابت بودن اندازه‌ى فونت‌ها
در 95 درصد موارد اگر فونت را در طراحى صفحه وب به صورت ثابت تعريف كرده باشيد، كاربران عمومى آنها را به صورتى نازك خواهند ديد. پس بهتر است امكان تغيير اندازه‌ى فونت براى كاربران را به وجود آوريد.

5- بلوك‌هاى متنى
ديوارى از متن، مرگى براى تجربه‌ى پوياست. براى خواندن نيز بسيار خسته‌كننده خواهد بود. نوشتن براى كاربران اينترنتى متفاوت از نوشته‌هايى است كه براى چاپ حاضر شده‌اند. براى جلب خواننده بايد از ترفند‌هاى نوشتارى مانند:
– تيتر
– ليست‌هاى شماره‌ار
– لغات كليدى رنگى
– پاراگراف‌هاى كوتاه
– هرم وارونه
و نوشتارى ساده
استفاده كرد.

6- در لينك به صفحات از جاوااسكريپت‌هاى ساده استفاده كنيد
وجود جاوا اسكريپت‌ها در پيوند‌ها (لينك‌ها) راه استفاده از امكانات اينترنتى را براى كاربران، ساده مى‌كند. اين لينك‌ها بايد ابرمتن‌ (Hypertext)‌هايى باشند كه ساده هستند و به راحتى صفحه‌ى جارى را با يك صفحه‌ى جديد جايگزين مى‌كنند.
كاربران بايد خودشان تصميم بگيرند از كدام لينك‌ها استفاده كنند.

7- FAQها
FAQها فقط به سؤالات ساده پاسخ مى‌دهند. پس اگر سؤالاتى كه كمى مشكل‌تر باشد از سوى كاربران مطرح شود و جوابش در اين سؤالات نباشد، اطمينان كاربر به اين صفحه وب كاهش مى‌يابد و به جستجويش صدمه خواهد زد.

8- جمع‌آورى آدرس‌هاى پست الكترونيكى بدون آنكه حقوق شخصى رعايت شود
كاربران اغلب به راحتى آدرس پست‌هاى الكترونيكى‌شان را به صفحات وب نمى‌دهند. فقط به آنها نگوئيد عضو شدن مجانى است بلكه به آنها حقوقشان را يادآور شويد.

9- URLهايى بيشتر از 75 كاراكتر
طولانى بودن آدرس اينترنتى به گشت اينترنتى لطمه مى‌زند و به سختى مى‌توان چنين صفحه‌ى وبى را به دوستى معرفى كرد. اگر كاراكترهاى آدرس زياد باشد، كاربران نمى‌دانند كه چگونه مى‌توانند به آن دسترسى داشته باشند.

10- فرستادن نامه‌ى الكترونيكى به مكان‌هايى ناخواسته
در برخى سايت‌ها ممكن است با زدن كليدى به جاى آن كه به جايى كه مى‌خواهيد برويد مجبور مى‌شويد نامه‌اى را به كسى كه نمى‌شناسيد بفرستيد.
آدرس‌هاى Mail to را بره روى نام افراد قرار ندهيد. چرا كه كاربران بيشتر فكر مى‌كنند كه با كليك برروى نام فرد مى‌توانند بيوگرافى او را بخوانند.
در پايان تاكيد مى‌شود كه در طراحى صفحات وب بايد خواست‌هاى كاربران را تامين كرد نه چيز ديگر.
به نظر شما در سال 2003 كدام 10 اشتباه در صدر اشتباهات طراحان وب قرار خواهد گرفت؟

منبع : useit.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا