تکنولوژی

IT در سطح عموم مردم، كاربردى نشده است

ايسنا- تا كنون طرح و توسعه‌ى IT در سطح دولتى باقى مانده و به علت وجود بروكراسى، سير توسعه‌ى آن به كندى پيش رفته و در سطح عموم مردم، كاربردى نشده است.
على شميرانى – روزنامه نگار حوزه‌ى فناورى اطلاعات – در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس IT خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ى رابطه IT و ميزان تسهيلات فراهم شده براى عامه‌ى مردم از طريق آن، گفت: يكى از اصلى‌ترين اهداف شكل‌گيرى فناورى اطلاعات، تسهيل و ارتقا سطح كيفى امور وابسته به مردم است و علاوه بر دولت‌ها، اين مردم هستند كه بايد منفعت بيشترى را از به كارگيرى IT به دست آورند، اما بر خلاف اين اهداف، تا كنون اثرات هزينه‌هاى صرف شده، شامل 41 ميليارد تومان بودجه‌ى طرح تكفا و ساير هزينه‌ها در توسعه‌ى ICT، براى كاربران نهايى ملموس نبوده و ماحصل خاصى نداشته است.
وى با اشاره به دلايل اين امر، گفت: در كشور ما به علت وجود ساختار دولتى، تمامى حركت‌هاى كلان، از جانب دولت صورت مى‌گيرد و سپس به بخش‌هاى خصوصى، NGOها و مردم رسوخ پيدا مى‌كند و عملا پروسه‌يى از بالا به پايين است؛ لذا از جمله دلايلى كه موجب شده توسعه‌ى IT با صرف هزينه‌هاى كلان نتواند در سطح عامه جايى براى خود باز كند، ‌عدم ارائه‌ى پروژه و خدمات از طريق IT به مردم است.
وى در ادامه، تصريح كرد: با توجه به روند ياد شده كه به كندى پيش مى‌رود، بخش قابل توجهى از مردم آثارى از تسهيلات IT را در كنار خود لمس نكرده‌اند، لذا به نظر مى‌رسد اجراى چند پروژه‌ى ملموس در سطح عموم ‌مى‌تواند توسعه IT ميان مردم را ارتقا بخشد.
وى در ادامه با ارائه‌ى نمونه‌هايى از توسعه‌ى IT در ساير كشورها، گفت:‌ اكنون در كشورى مانند بنگلادش در جهت توسعه‌ى فناورى بحث تلفن همراه اشتراكى در روستاها مطرح شده است كه با حداقل امكانات اين فنارى بتواند در روستاها نيز رسوخ پيدا كند يا در مالزى اتوبوس‌ها اينترنتى راه‌اندازى شده است كه با تجهيز به تعدادى رايانه با توقف در روستاها، اينترنت را به صورت رايگان در اختيار مردم مى‌گذارد. در هند نيز با برپايى دولت الكترونيك، پايه‌هاى بروكراسى، تضعيف شده و مردم به رابطه‌ى IT و كمك آن در جهت از ميان بردن بروكراسى پى برده‌اند. در ژاپن نيز يك بنياد ICT براى ارائه‌ى كمك در هزينه كردن در امور ICT در نظر گرفته شده، در ازبكستان تعرفه‌ها در جهت سياست‌هاى ملى به شدت كاهش يافته است و نهايتا روستاهاى برزيل با تجهيز به رايانه براى عرضه‌ى محصولى مانند قهوه به صورت مستقيم به تجارت آن در شبكه‌ى جهانى مى‌پردازند و با از ميان رفتن واسطه‌ها، سود بسيارى را كسب مى‌كنند.
شميرانى، يادآور شد: مساله‌ى كنونى، نبودن زير ساخت‌هاى لازم در كشور است كه همواره مسوولان، فراهم شدن آن را زمان‌بر ذكر مى‌كنند، در حالى كه كوفى عنان – دبير كل سازمان ملل – اعلام كرده است در كشورهاى جهان سوم، به علت نبودن زير ساختارهاى لازم براى توسعه‌ى ICT از فناورى جديد WI-FI كه فناورى بى‌سيم محسوب مى‌شود و از طرف سازمان ملل ارائه شده جهت كاهش شكاف ديجيتالى كشورهاى جهان سوم استفاده شود، لذا با پيشرفت فناورى، ‌بهانه‌هايى مانند زيرساخت‌ها، در حال از بين رفتن است.
وى در ادامه با اشاره به اهميت بحث فرهنگ‌سازى، گفت: در حال حاضر در كشورى مانند انگلستان با توجه به پيشرفت عمده‌ى IT در بسيارى امور، 90 درصد مردم از خدمات ارائه شده استفاده نمى‌كنند كه اكنون مسوولان دليل اين مساله را در نبودن آموزش همزمان با توسعه فناورى يافته‌اند، لذا اين امر نيز بايد در كشورمان مورد توجه قرار گيرد تادر سال‌هاى بعد گريبانگير آن نشويم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا